Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Sjukskrivning och royalty?

3 posters

Gå ner

Sjukskrivning och royalty? Empty Sjukskrivning och royalty?

Inlägg av Berguv fre jan 13 2017, 10:30

Är det någon här som har erfarenhet av sjukskrivning i kombination med jobb som bara betalas med royalty?

Jag har erbjudande från ett förlag att skriva en bok i mitt yrkesområde. Men rent praktiskt är det bäst att inte göra det inom ramen för min tjänst även om arbetsgivaren stöttar. Jag har en 80% tjänst och är sjukskriven 50% av denna. Resterande 20% har jag inget alls för. Jag funderar på att minska sjukskrivningen 25%. Men var gränsen för arbetsförmågan går vet jag först när jag misslyckas. Att skriva en bok själv ser jag som mycket enklare arbetsuppgifter än mina vanligare så att öka genom det vore lättare.

Samtidigt får man inga pengar förrän boken varit ute ett år, dvs ca 2 år efter att arbetet är gjort och då vet man inte vad man får eftersom det beror på försäljningen. Kanske man kan få visst förskott.
Jag skulle förhoppningsvis ha kvar min lön på 40% dvs 50% av 80% och 25% sjukskrivning istället för 50% av 80%. Jag tänker att skrivandet skulle vara några timmar per vecka 10-20%. Mycket av materialet har jag redan sedan tidigare.

Undrar hur Försäkringskassan ställer sig till detta?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Sjukskrivning och royalty? Empty Sv: Sjukskrivning och royalty?

Inlägg av barasandra fre jan 13 2017, 22:35

Hej
Flera månader sen jag var här, men eftersom jag vet svaret på det du efterfrågar så kommer FK tolka insatsen som arbetsförmåga, under inga som helst tvivel.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Posts : 24
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Sjukskrivning och royalty? Empty Sv: Sjukskrivning och royalty?

Inlägg av Fallen fre jan 13 2017, 23:02

Ja, de kommer att ta detta som arbetsförmåga. Deras tolkning är att på nuvarande arbete kan du inte arbeta mer än så, med detta så kan du ta ett annat arbete. Då släppa allt och byta arbete. Samt med de nya reglerna som kom 1 november förra året, så kan de dra in hela sjukpeng.

Skulle försöka kontakta FK anonymt och kolla runt lite mer kring det hela, men de som har sjukersättning kan inte skriva en bok och sedan ge ut den. Visst kan de skriva en bok som hobby men inte publicera den, för då ses det retroaktivt som arbetsförmåga.

Jag har många hobbys som ligger på gränsen för att kunna tolkas som arbete, så jag kan inte mer aktivt än 5 timmar i veckan hålla på med detta och då inom de områden som kan ses som arbete, alltså arbetsförmåga. Så ja, mitt liv är en hel del begränsat fast alla vet att jag inte har någon som helst arbetsförmåga och jag inte klarar det hela pga jag är extremt stresskänslig.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Sjukskrivning och royalty? Empty Sv: Sjukskrivning och royalty?

Inlägg av Berguv mån jan 16 2017, 17:40

Men jag tänker nog att jag ska minska min sjukskrivning 25% och samtidigt ta tjänst ledigt 25% för att skriva på den tiden. Därmed bara vara sjukskriven totalt 25% det borde väl gå?

Kul att se dig här Barasandra förresten!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Sjukskrivning och royalty? Empty Sv: Sjukskrivning och royalty?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet