Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

3 posters

Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av chai tis nov 14 2017, 10:18

https://m.medicalxpress.com/news/2017-11-govt-first-ever-med-digital-tracking.html

I USA alltså, lär ta ett tag att komma hit.

Det gäller en konstruktion där medicin monterats in i en kapsel med en spårningsmekanism som aktiveras i magen. Signaler skickas till en sensor som liknar ett plåster på bålen. Sedan kan patienten följa i sin smartphone att hen tagit sin medicin, och även t.ex. läkaren kan informeras. Allt för att förbättra följsamheten till medicineringen. Abilify (aripiprazol) verkar vara först ut, mot psykoser och bipolär mani/mix bl.a. , känns inte helt som en slump. Men det talas också om t.ex. hjärtmediciner.
Lite mer detaljer: https://m.medicalxpress.com/news/2017-07-smart-pill-patients-meds.html

Vet inte vad jag ska tänka. Skulle inte vilja att någon läkare hade direktkoll på vad jag stoppar i mig eller ej. Men kanske finns det personer som skulle gilla det? Ja, vi lär väl få se...
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av Fallen ons nov 15 2017, 10:13

*suck*

Det är svårt att förstå för oss hur otroligt låg status de med psykiska sjukdomar har i USA. Många hamnar flera år på institutioner och handlar inte mer om, att de har...

När jag har köpt som tex hostmedicin och får berätta den och den medicin står jag på för... Lättare att säga epilepsi än bipolär. Bipolär säger du inte ens högt överhuvudtaget utan mer skit depressioner. Det är mer så de för där finns fortfarande detta kvar - bipolär - manisk - fara...

Mött så många som står på antipsykos mediciner som klart och tydligt står på för hög dos så att de får dessa biverkningar som här hemma ses som inte bra. De har sitt namn. En kvinna på bussen där, som jag möte emellanåt har så spända muskler pga detta så hon kan inte bära en plastpåse med mat, utan måste hänga den på armen - hon kan inte öppna handen pga detta.

Finns en annan kvinna som är schizofren och bär sitt gosedjur på magen i en bärsele. Pratar med sitt gosedjur och annat. Folk flyttar på sig när hon kommer.

Här hjälper omgivningen dem, för att de vet att de får lida pga sjukvården den som finns om du inte har en "fancy" sjukvårdsförsäkring får lida. Antingen utan adekvat medicinering eller för kraftig medicinerade.

Kan säga att jag känner mig privilegierad och ja, jag pratar inte högt om hur det är i Sverige för att jag är kritisk mot hur psykiatrin behandlas som vårdform. Med att jag har det enormt så mycket bättre. En dröm situation. En som knappt de med försäkring har eller får.

Så går detta i linje med denna skinny helth care eller trump care. Där finns det att många med psykiska sjukdomar förlorar sin afforable care och pengar kommer att satsas på förstärka institutionerna så att de kan ta emot fler.

Fast detta spårämne skulle egentligen behövas på ett helt annat ställe - den illegala försäljningen av narkotika klassade mediciner. Få bukt på den.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av chai ons nov 15 2017, 10:36

Ungefär som jag tänker. Har hört lite från amerikanska bekanta hur det kan vara... om du har råd med svindyra försäkringar (eller har ett jättebra jobb där du får det som förmån) så kan det finnas bra läkare, men för mer vanligt folk eller om du är fattig kan det vara gräsligt. Min första tanke var att myndigheter och försäkringsbolag kommer vilja använda dessa spårningsbara mediciner som tvång: ta dina piller annars blir du av med bidrag och ersättningar.

Jag brukar inte vara så extremt paranoid men det här känns tveksamt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av Fallen tor nov 16 2017, 09:34

Det är integritetskränkande. När ska psykisk sjukdom ses och tas som en fysiskt? Så samma status och allt det andra.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av chai fre nov 17 2017, 04:38

Fallen skrev:Det är integritetskränkande. När ska psykisk sjukdom ses och tas som en fysiskt? Så samma status och allt det andra.

För att vara rättvis så står det i den andra länken att det pågår försök med somatiska sjukdomar som högt blodtryck och hjärtsvikt, så det kommer nog inte att gälla enbart psykiska.

Känns ändå lite tveksamt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av Butterflychaos fre nov 17 2017, 10:23

Anledningen är ju att schizofrena och bipolära är notoriska för att ljuga om att ta sin medicin... att med säkerhet veta att patienten tar eller inte tar sin medicin är viktigt för att kunna ta välinformerade beslut om medicinska en ska höjas, sänkas, om man ska byta till injektioner eller en annan psykosmedicib. Dock kan man ofta mäta läkemedelsnivåerna med ett enkelt blodprov, så är ju lite Overkill med att ha spårning på det hela.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av chai fre nov 17 2017, 12:09

@Butterflychaos - mer än med Abilify var det snacket om blodtrycksmediciner och så vidare som fick mig att reagera. Visserligen är det säkert massor av dessa patienter som inte heller tar sin medicin ordentligt, särskilt äldre (?) men i hur stor utsträckning och på vilka grunder ska det hela kontrolleras. Om fullständigt frivilligt så hoppas jag man tar en ordentlig genomgång med dosett/apodos och elektroniska påminnelser först. Jag dömer alls inte ut övervakningsmedicinerna om en person vill ha dem, jag hoppas bara att det inte kommer att spåra ur.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av Butterflychaos fre nov 17 2017, 17:04

Som sagt, lättare med blodprov. Mindre kostnad för patienterna och mer säkerhet
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen Empty Sv: FDA (amerikansk myndighet) godkänner piller som kan spåras i kroppen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet