Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Tegretol mot svängande med depressioner?

3 posters

Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Linn tor jul 05 2018, 14:24

Jag har kvar mina eviga svängningar mellan depression, lättare depression (dystymi) och normaltillstånd. Sedan ibland djup depression och mixar. Vi har prövat olika antidepressiva, men det tar så jäkla lång tid för att min läkare är borta och man får ingen tid på ett halvår osv. Har prövat en antidepp i ett år nu, enda effekten är väl att den tar bort ångesten. Jag är fortfarande nere i depression, har väldigt mycket problem med att få saker gjorda (duscha, städa, rensa kattlådan osv.) och att vara effektiv. Väldigt icke-fungerande och glad att bo hos mamma just nu pga bostadsbrist. Är så långsam, trött och vill alltid äta choklad. Ni vet, atypisk depression.

Nu läste jag en sak på nätet där de skriver att man ska behandla sina svängningar först, och om depression återstår efter det kan man pröva antidepp. (För de som är intresserade): [Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Så nu funderar jag på om en till stämningsstabiliserare är något värt att pröva? För jag är sällan i samma tillstånd längre än 4-5 dagar. Mix och djup depp brukar vara längre, men mina vanliga svängningar kan vara dagliga och helt out of the blue oftast. Vaknar på rätt/fel sidan.

Är det någon som provat Tegretol? Det är en epilepsimedicin precis som Lamgotrigin, och kan användas som stämningsstabiliserare. Man kan tydligen ha flera epi-meds samtidigt, så man kan bara lägga till den utan att byta ut. Ni som provat, vad fick ni för effekt? Och vilka biverkningar? Hjälpte den mot er depression eller svängningar?

Jag tar Lamotrigin, Venlafaxin, Zyprexa och ibland benso eller Theralen vid behov.
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos tor jul 05 2018, 18:43

Tegretol kan vara en bra stämningstabiliserande men oftast mest effektivt mot manier. Kan vara värt att testa dock.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av chai tor jul 05 2018, 18:57

Länge sedan jag testade Tegretol, minns mest bara att jag satte ut den själv för att jag kände mig mer deprimerad. Men epilepsimedicinerna tycks ha lite individuell verkan så en annan person kanske får annan effekt.

En lurig sak med Tegretol (liksom valproat/Ergenyl) är att den kan samverka med många andra mediciner, doser kan behöva justeras o.s.v. , exempelvis om man tar lamotrigin samtidigt. Går att lösa , kräver lite pyssel bara.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Linn lör jul 07 2018, 09:35

Tack för era svar! Ska tänka på det med doseringen i så fall, Chai. Det är ju värt att pröva, inte annat än att det inte funkar, tänker jag.
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av chai lör jul 07 2018, 11:27

Läkarna ska känna till att Tegretol kan påverka och påverkas av många mediciner, det är ingen nyhet och finns ett långt kapitel i Fass. Gäller inte bara andra psykmediciner utan allt möjligt, vissa antibiotika, astmamediciner, p-piller, receptfria värktabletter och mycket annat. Det är läkarens ansvar att kolla ordentligt, men kan vara bra att veta om som patient ifall det verkar glömmas bort.

Att det blir så här hänger ihop med att Tegretol kan påverka flera av leverns vägar för nedbrytning av läkemedel m.m. så det kan gå snabbare eller långsammare än normalt.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Linn mån jul 09 2018, 19:20

Klart de ska känna till sådant om mediciner, men jag litar inte på läkare för fem öre efter allt jag varit med om. Jag tar aldrig mediciner utan att läsa om dem i FASS, och där vet jag att det stod om andra mediciner, även sådana som jag har, men det fanns inga kontraindikationer som gör att jag inte kan prova den. Antar läkarna vet vilka mediciner som ökas resp. minskas i blodkoncentration av Tegretol? Så att man inte höjer ngn som Tegretol redan höjt, tänker jag.
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av chai mån jul 09 2018, 19:43

Om läkarna är uppmärksamma och kollar vad som gäller så kanske det går att justera. Men det blir givetvis lite krångligsre ju fler mediciner som är inblandade. I vissa fall är skillnaden i dos inte liten heller, för lamotrigin + tegretol rekommenderas i Fass dubbelt så hög dos lamotrigin jämfört med om du tar enbart lamotrigin. Jag vet att det kan vara besvärligt med läkare ( Rolling Eyes ) men för en sådan här blandning av många läkemedel skulle jag vilja ha en hyfsad läkare. För vissa mediciner går det att ta blodprov för att mäta koncentrationen, det underlättar.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos tis jul 10 2018, 19:36

Chai har rätt; det har med leverenzymer att göra. Som tur är kan man mäta läkemedelsnivåerna i blodet. Det är bättre att öka ganska långsamt i alla fall. Gå utefter verkan gentemot biverkan.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Linn tor jul 12 2018, 12:59

Jag har en superbra läkare, men vet inte hur duktig hon är på exakt dosjusteringar osv. Hon är dock väldigt försiktig med mediciner, så jag känner mig rätt trygg. Vi har tagit prov på Lamotrigin i blodet tidigare, och jag har legat inom ramen för vad man ska. Jag har 300 mg nu. Hade 400 mg ett tag, men hade så svårt att hitta ord, stava, tänka osv. Man kan få mkt kognitiva problem på hög dos antiepileptika som jag förstår det.

Jag ska träffa henne i Augusti, och då ska vi först pröva tillägg av Voxra till min Venlafaxin. Jag har haft den tigiare och inte reagerat så mkt, så inte jättekontroversiellt. Gör antagligen ingen skillnad, men vill pröva. Då täcker man ju upp både serotonin, noradrenalin och dopamin. En dunderkur, haha! Smile Får se om det kan göra ngt. Sedan, om det inte funkar vill jag prova Tegretol.
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos tor jul 12 2018, 16:53

Håller tummarna. Var dock försiktig med doseringen aurorix tillsammans med venlafaxin.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av chai fre jul 13 2018, 09:39

Väldigt skönt att höra att du har en bra läkare. Förhoppningsvis reder ni ut det här.

Jag märker också kognitiv påverkan av antiepileptika, särskilt språket. Det verkar vara rätt vanligt.

Lycka till!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos fre jul 13 2018, 19:33

... jag vet inte varför jag skrev aurorix istället för voxra... Men det stämmer fortfarande eftersom båda påverkar seretonin.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Linn mån jul 16 2018, 21:49

Butterflychaos, varför ska man vara uppmärksam på Venlafaxin ihop med Voxra? Jag har förstått det som att Venlafaxin går på serotonin och noradrenalin, och Voxra går på dopamin. Stämmer inte det? Eller sker det konstiga saker ihop med Tegretol? Vi är alla amatörexperter här, så tar gärna emot din kunskap Smile
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos tis jul 17 2018, 09:11

Linn skrev:Butterflychaos, varför ska man vara uppmärksam på Venlafaxin ihop med Voxra? Jag har förstått det som att Venlafaxin går på serotonin och noradrenalin, och Voxra går på dopamin. Stämmer inte det? Eller sker det konstiga saker ihop med Tegretol? Vi är alla amatörexperter här, så tar gärna emot din kunskap Smile

Båda påverkar seretonin, kolla FASS.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Butterflychaos tis jul 17 2018, 09:17

Jag är förvirrad. Tydligen.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Tegretol mot svängande med depressioner? Empty Sv: Tegretol mot svängande med depressioner?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet