Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Melatonin, erfarenheter?

+2
Fallen
Butterflychaos
6 posters

Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av chai mån jul 30 2018, 20:32

Jag började med melatonin i torsdags kväll. Krävs tydligen inte licens längre och det ingick i högkostnadsskyddet.

Egentligen har jag inte svårt att somna, men jag vaknar efter ett par timmar och är klarvaken. Kanske sover lite till frampå morgonen. Min normala sömn är 8-9 timmar, den senaste månaden har det blivit 2-4 timmar. Tyvärr är jag en sån som blir smått knäpp om jag inte sover, så vården tjatar.

Testade först det jag hade hemma, Nitrazepam, sedan Propavan, men det gav bara någon timmes sömn mer högst och "baksmälla" nästa dag.

Hade inga förväntningar på melatoninet, men jag blir faktiskt lätt behagligt trött, sover ett par timmar till och det känns liksom som om sömnkvaliteten är bättre, piggare och ingen "baksmälla". Tar bara 2 mg. Tror inte att det bara är placebo eftersom jag inte trodde att det skulle ge någon effekt alls.

Vore roligt att höra om andras erfarenheter. Jag har förstått det som att det inte funkar för alla.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Butterflychaos mån jul 30 2018, 20:38

Ja, för vissa funkar det bra.
Var inte bättre än Propavan för mig och när jag prövade det så ingick det inte i högkostnadsskyddet heller, så gick tillbaka till Propavan.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av chai mån jul 30 2018, 21:01

Butterflychaos skrev:Ja, för vissa funkar det bra.
Var inte bättre än Propavan för mig och när jag prövade det så ingick det inte i högkostnadsskyddet heller, så gick tillbaka till Propavan.

Förstår om du valde Propavan istället i den situationen. Burken jag hämtat ut med 100 st skulle kostat drygt 700 kr (lyckliga jag har frikort just nu).
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Fallen tis jul 31 2018, 08:32

Melatonin har varit en revolution för mig när det kommer till sömn. Jag sover på dem, sover hela natten och efter tre månader kan jag sluta med dem. De gjorde att jag kunde sova och komma ur en mycket grav sömnstörning.

Det som är sagt till mig är, att det inte behöver handla om serotonin och dopamin utan det inkluderar även melatonin. För oss med bipolär sjukdom.

Nu med värmen har jag fått sluta med en hel del mediciner, så det enda jag har kvar är lamtrogin och melatonin med att jag har känt av mitt hjärtsyndrom. Fortfarande stabil men pga hjärtat så orkar jag inte riktigt med värmen...  Sad

Började med att jag köpte hem en hel del från USA. Där är det klassat som kosttillskott. Precis som vitaminer. Just för att det var stopp inom vården för mig. Kunde inte ens få licensen. Efter att min läkare och jag diskuterade det så köpte jag hem och provade melatonin. Det var det enda sättet för mig att få tag i dem.

Nu kan jag få dem utan licens och de är inkluderade i högkostnadsskyddet.

Idag är melatonin förstahandsvalet vid bipolär när det kommer till medicin att sova på. Så stora förändringar har skett. Till det bättre som jag ser på det.

Så jag melatonin gjorde underverk för mig.

Nu provar mitt barn melatonin. Igen enligt psykiatrin, behöver inte skrivas ut etc för vi provar. Funkar det så ja, då fås ett recept.

Känns ganska grymt att ha ett par års förbrukning i medicinskåpet. Det har blivit så med att det var kasst innan.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av chai tis jul 31 2018, 18:25

@Fallen - tack för ett intressant svar. Så roligt att det fungerar bra för dig.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av chai sön aug 05 2018, 11:07

Tog bort melatoninet igen de senaste två kvällarna för att se om det kunde vara det som störde min normalt så okänsliga mage - nu är magen okej igen. Attans också, jag som tyckte det var väldigt bra för sömnen. Får testa det en gång till för att vara säker på att det är just melatoninet som är boven, men jag tror tyvärr det.

De enda mediciner min mage reagerat kraftigt på är johannesört (för tusen år sedan) och så eventuellt melatonin. Tydligen vill den bara ha riktigt syntetiska grejer. Razz

Men jag har sovit mycket ändå de här senaste par nätterna utan något så det kanske ändå funkade som en kur som ställde in sömnen. Blir tyvärr förstås åt det deppiga hållet, alltid finns det något att klaga på. Wink
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Peter tis okt 08 2019, 01:29

Jag står på melatonin och det här fungerar riktigt bra för mig. Och har hjälpt mig mycket, särskilt då jag är deppig.

MEN för ett år sedan började jag att stiga upp samma tid varje dag året om, oavsett när jag somnat. Detta i kombination med melatonin, har stabiliserat mitt dygn. Och nu har jag endast melatonin som behovsmedicin (typ ikväll...)

Peter
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 3
Join date : 19-10-08

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av chai tis okt 08 2019, 09:13

Peter skrev:Jag står på melatonin och det här fungerar riktigt bra för mig.  Och har hjälpt mig mycket, särskilt då jag är deppig.

MEN för ett år sedan började jag att stiga upp samma tid varje dag året om, oavsett när jag somnat. Detta i kombination med melatonin, har stabiliserat mitt dygn. Och nu har jag endast melatonin som behovsmedicin (typ ikväll...)

Roligt att höra att melatonin fungerar bra för dig.

Det där med att alltid gå upp samma tid, jag gör det inte strikt men oftast och det är verkligen bra för att få ordning på dygnet.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Cerise lör dec 28 2019, 12:37

Jag har tagit melatonin i rätt många år nu. Började med 3 mg men efterhand så har effekten minskat så nu tar jag oftast 12 mg. Det hjälper men jag har 4-5 mediciner till för sömnen. :/

Man kan i stället ta tryptofan, för kroppen använder det för att producera melatonin och serotonin. Tryptofan kan fungera mot ångest, sömnsvårigheter och depression.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Nödsignal tor jun 04 2020, 14:36

Bump!
Har gått på melatonin i ca 3veckor.
Drömmer så konstiga och starka drömmar och får en hel del uppvaknande under natten/morgonen.
Dock mycket bättre än att sova vaken.
Någon annan som drabbats av dessa konstiga drömmar, samt om dem kommer att avta?

Har även imovane som jag försöker att ta så sällan jag kan pga toleransen. 2-4 i veckan
Nödsignal
Nödsignal
Bubblare
Bubblare

Posts : 14
Join date : 20-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Cerise ons sep 29 2021, 16:32

Hej Nödsignal! Ursäkta sent svar men jag är inte aktiv på forumet längre.
Jag tar numera melatonin köpt utomlands pga att den inte längre subventioneras för vuxna.
I början när jag tog de nya drömde jag konstigt, inte direkt mardrömmar men väldigt aktiva drömmar. Det har gått över nu.
Drömmarna kanske har gått över för dig vid det här laget.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Posts : 20
Join date : 16-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Melatonin, erfarenheter?  Empty Sv: Melatonin, erfarenheter?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet