Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Mår lite för bra

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Mår lite för bra

Inlägg av LindenDream i tor nov 22 2018, 00:30

Ehum, nu går det bättre än bra. Mycket bättre.

Jag är så otroligt, men oförklarlig lycklig. Jag är som en sol som lyser upp halva stan och folk faktiskt reagerar på det och kommentarer det. Och vad jag känner mig duktig på jobbet, bäst på det vad vi gör, super självsäker, inget tvivel, tar beslut, vågar ifrågasätta det jag inte håller med (eftersom jag vet att jag har rätt). Har köpt kläder och smink (efter att inte sminkat nästan alla sen typ förra vintern). Och har fastnat i några fixa idéer som är jättepinsamma och upptar alldeles för mycket plats och jag fattar inte varifrån dom kommer.

Jag fattar ju att det här är inte längre normalt, men... För det mesta känns det ju så bra, liksom äntligen. Jag har ju förtjänat det här, eller hur?

Jag tycker att jag har mått rätt så bra rätt så länge nu. Typ vardagen rullar på och jag är nöjd och lugn och allt är harmoniskt. Förutom tröttheten förstås. Men det har är nåt helt annat nu.

Det här har väl pågått några veckor nu. Och jag har haft Voxra 2 månader nu. Förra gången jag fick den, blev jag super hypoman, värre en nu, jag var helt euforisk några veckor, svävade ovanför jorden och fnittrade av lycka. Och sen tog det slut och jag blev inlagd.

Så det kanske finns ett samband här? Men då mådde jag ju väldigt dåligt. Tänkte att det är ingen fara nu, när jag enligt mig själv mådde bra att börja med (dock tyckte läkaren på VC att hon behövde diagnostisera mig med depression för att kunna skriva ut det, men jag antog ju att det var bara ren formalitet...)

Så lite gnager oron nånstans. Jag skulle vilja säga att jag mår bara bra, men hur jag än vrider och vänder på det, så är det nog lite mer i det ändå. Fast jag kan väl inte vara hypoman eftersom jag fortfarande sover mycket utan problem?
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Mår lite för bra

Inlägg av Butterflychaos i tor nov 22 2018, 17:20

Brukar inte vara en superbra idé att ta en medicin igen som redan gjort en hypoman tidigare... För blir ofta samma sak igen, ibland värre. Gå till läkaren om du känner att det går över styr. Sömnen är inte alltid ett säkert tecken. Men om sömnen blir påverkad framöver så kan det va en bra idé att ta det med läkaren med.ofta brukar väl inte VC behandla bipolära, eller?
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av LindenDream i tor nov 22 2018, 19:51

Jag har ju ingen bipolär diagnos.

Ibland undrar jag ju, fyller antagligen kriterierna, men, man har hittat andra förklaringar. Frågan är bara om dom är aktuella längre eller inte. Men, det ju också en diagnos jag inte vill ha. Vad skulle jag med liksom.

Sen berättade jag ju inte för läkaren vad som hände med Voxra första gången, bara att den funkade för mig och gjorde mig piggare. Jag vet inte om VC har nån aning om vad jag har gått igenom. Någon hint måste det väl vara nånstans i journalerna, men jag vet inte vad. Och det fanns nog ingen anledning att kolla flera år tillbaka, det brukar dom väl inte göra. Dom har nyligen bytt ut hela, alltså hela personalen, och det var en ny läkare igen, den ende som jag har lyckats träffa två ggr i rad..
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Berguv i tor nov 22 2018, 22:07

Jag tror att det är naturligt att tvivla, både med och utan diagnos. Det gör jag med. Men jag tror att jag mår bättre på litium och lamotrigin än utan.
Jag vet ju att jag mått riktigt dåligt och att det inte är normalt att bli utbränd fem gånger. Fast nu är det ju rätt bra. Jobbar 60%.
Men vi är alla så olika även med diagnos och sjukdomen går ju i skov. Det är normalt att må bra ibland.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av LindenDream i fre nov 23 2018, 10:33

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Det är normalt att må bra ibland.

Ha ha, ja. Det där är så lätt att glömma, så det blir nästan tragikomiskt ibland.

När det är dåligt, kan jag bita ihop, eftersom jag vet att det kommer att vända, det har det alltid gjort. Men när det är bra, blir man nästan ledsen, för man vet ju att det kommer att vända åt det andra hållet också.
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Berguv i fre nov 23 2018, 13:11

Jag glömde skriva att det är normalt att må bra ibland även med bipolär sjukdom.
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai i fre nov 23 2018, 17:48

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] skrev:Jag glömde skriva att det är normalt att må bra ibland även med bipolär sjukdom.

Och jag skulle vilja lägga till att det är skillnad på att frisk-må bra och hypomani-må bra, främst i vilka konsekvenser ens beteende får.

Åtminstone jag kan ha svårt att inse när jag är hypoman att vissa av de saker jag gör inte medför så smarta effekter i längden. När jag är "normalglad" har jag mycket lättare att inte bara agera på impuls utan att tänka efter före, och kan sluta med saker jag inser är mindre bra. Är jag hypoman blir det lättare att jag bara tuffar på och tror att allt ordnar sig. Så är det för mig, kan inte svara för andra.

Oavsett officiell diagnos så behöver man försöka dra slutsatser av sina tidigare erfarenheter, läkarna har inte sett en i alla väder, men det har man själv. Wink
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av LindenDream i tis nov 27 2018, 23:55

Ja, det är ju den där skillnaden du nämner chai, som oroar mig lite. Alltså jag vet ju nu att jag kan bli lite hypoman då och då, och för det mesta är det väl faktiskt bara bra...

Hur som helst fick jag en tid för VC-psykologen. Sjukgymnasten försäkrade mig att dom har bytt ut hela personalen nu, för jag träffade en av deras psykologer ca 5 år sen och hon ville skicka mig till kyrkan för att jag skulle få några förböner som skulle bota mig. Jag måste ha berättat om det....
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai i ons nov 28 2018, 08:12

Det är lätt att fastna vid hur man känner det, men egentligen är det mycket viktigare vad man *gör*. Om man är hypoman och glad så är ju det kul, åtminstone just då, och kan lätt kallas för att må bra, men gör man saker som man senare får ångra? Eller kan man upptäcka ett mönster där man går igång jättemycket och sedan kraschar rejält?

Eller är det så att man faktiskt inte ställer till det på något negativt sätt alls?

Man får vara *brutalt* ärlig mot sig själv, det är inte det lättaste alla gånger. (Jag är nog bara halvvägs där... Rolling Eyes )

Har ett minne av att du berättade om den där förböns-psykologen. Shocked Skönt att höra att hon inte jobbar kvar! Önskar dig bättre lycka denna gång.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet