Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Fysiska krämpor som en bonus

+5
Onddruid
Berguv
chai
Yoga
Butterflychaos
9 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Butterflychaos lör feb 27 2016, 08:59

Onddruid skrev:
Butterflychaos skrev:
Onddruid skrev:
Däremot är jag jäkligt skeptisk till alternativmedicinare :p

Agreed! Min bror studerar kinesiologi, det är lite pinsamt...

Vad gör en sådan egentligen?...

Ackupunktur, ackupressur, chi, "kinesisk medicin", dvs väldigt mycket kvacksalveri Wink
Jaha, då förstår jag! Just akupunktur tycks ha viss evidens, men jag är skeptisk. Samtidigt är ju placeboeffekten inte att räkna bort, så om det hjälper någon så varför förstöra deras tro på det.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Onddruid lör feb 27 2016, 09:24

Butterflychaos skrev:
Onddruid skrev:
Butterflychaos skrev:
Onddruid skrev:
Däremot är jag jäkligt skeptisk till alternativmedicinare :p

Agreed! Min bror studerar kinesiologi, det är lite pinsamt...

Vad gör en sådan egentligen?...

Ackupunktur, ackupressur, chi, "kinesisk medicin", dvs väldigt mycket kvacksalveri Wink
Jaha, då förstår jag! Just akupunktur tycks ha viss evidens, men jag är skeptisk. Samtidigt är ju placeboeffekten inte att räkna bort, så om det hjälper någon så varför förstöra deras tro på det.

Precis, jag brukar försöka respektera andra som använder "alternativ" medicin, dock får homeopati mig att rysa ungefär som när någon drar naglarna över en griffeltavla, men funkar det för dem så tänker inte jag förstöra det. Själv skulle jag dock aldrig få för mig att använda sådana alternativ. Ackupunktur kan ju hjälpa och det är väl den minst skumma av alternativmedicinerna men där är ju problemet att någon sätter nålar i en. Det kommer aldrig hända att jag låter någon göra det på mig.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Fallen lör feb 27 2016, 13:21

chai skrev:
Fallen skrev:
Som det ser ut är nu så är min bipolära en symptom av den, pga att hjärnan är ju bindväv.

Här hänger jag inte riktigt med, de huvudsakliga celler jag känner till i hjärnan är neuroner (nervceller) och gliaceller som astrocyter. Sedan finns det bindväv i hjärnhinnorna som omger hjärnan som skydd. Har jag förstått fel så förklara gärna.

Så bra att du äntligen får en utredning. En bekant har en sjukdom som sådär tre personer i hela landet har, det var inte lätt att bli tagen på allvar! Men det ordnade sig, och jag hoppas det ordnar sig för dig också.

Hjärnan, själva substansen är bindväv. Då det som bygger upp hjärnan och gör det som sagt möjligt för allt detta som hjärnan gör, möjligt. Alltså denna "grå gegga". Det som är att denna del kan vara för elastisk, etc...

Det jag har är det ca 1/ 1000 pers som har denna diagnos, eds - ehlers danslos syndrom.

Här handlar det mer om att bindväven inte kan riktigt göra sitt jobb och det speglas i att man är antingen av eller på.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Fallen lör feb 27 2016, 13:28

Varför fibromyalgi är vanligt bland bipolära, är att fibro är en störd smärtreglering i hjärnan. Detta gör att man har smärta fast smärtan egentligen inte finns.

Då tillsammans med det bipolära, är att fibro funkar då på ett liknade sätt, antingen smärta eller ingen smärta.

Fast svårast är nog att medicinera mot fibro, för de mediciner som funkar är oftast de som krockar med bipolära, tricykliska antidepp, alltså raketbränsle.

Här ska vi inte heller se ner på fibro som en slask diagnos, för de som har detta har smärta och den är långt ifrån psykogen.

Detta stärks av detta nya att depression är som en typ muskelinflammation men i hjärnan. Mycket av denna forskning har gett nya positiva inslag för oss bipolära.

Fast ha bipolär sjukdom samtidigt som fibro är nog det som är svåraste att få hjälp för, då främst smärtstillande.

Jag har fått fibromyalgi som diagnos men det är för att jag har levt så länge med smärta så min hjärna tror att det är så det ska vara, ständig smärta. På detta speglas denna typ av smärta väldigt mycket efter hur jag mår bipolärt. Dessa två går väldigt mycket hand i hand för mig. Fast det är en egentlig smärta med sin egna diagnos.

Psykogen smärta är bara de med schizofreni och psykossjukdomar som kan ha och denna typ av smärta är helt annorlunda - för smärtan är en del av psykosen. Psykos vet vi ju hur den funkar... Wink
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Yoga ons mar 02 2016, 15:46

barasandra skrev:Jag känner mig mer som 150 än 30+.
Jag har alltid varit en "olyckskorp".har haft fler arm och benbrott än man har fingrar. Allehanda F diagnoser innan man hittade rätt. Fick astma, som under graviditet visade sig vara ett hjärtfel. Propp i ben, sen lunga. Två svåra graviditeter med efterföljande förlossningsdepressioner,operation av båda händerna, ledbesvär och nu i det senaste korrektion av hela hälen, kronisk hälsporre. Magkatarr.
Accepterat att följetongen kommer fortsätta.


Nää, orättvist... Jag känner mig också som över hundra men du slog nog mig! Shocked
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Fysiska krämpor som en bonus - Sida 2 Empty Sv: Fysiska krämpor som en bonus

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet