Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

3 posters

Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Onddruid fre feb 19 2016, 10:49

För att nämna några av de viktigaste:

Exekutiva funktioner – I vår strävan att fostra omdömesgilla, självständiga individer som utvecklar det de är bäst på, har vi skapat en skola som ställer stora krav på förmågan att själv ta ansvar för planering, prioriteringar, genomförande och att aktivt be om hjälp hos en tillgänglig mentor för att komma vidare. Det innebär att exekutiva funktioner, eller samtliga funktioner som stödjer genomförande helt enkelt, ifrån ax till limpa – planering, organisering, igångsättning, strukturering, genomförande, uthållighet, avslutande och uppföljning – är mycket viktiga och en stark framgångsfaktor i dagens skola. Personer med npf har svårt med exekutiva funktioner, t ex kan en elev som får alla rätt på nationella provet i matematik, behöva ha en checklista som börjar med 1) slå upp boken 2) läs …

De fungerar som bäst när de får åka som små tåg på en räls efter en fast tidtabell, och där saker sker i en förutbestämd ordning som inte behöver bearbetas i stunden. Ofta innebär det upprepning, men det är möjligheten att veta i förväg och kunna följa en struktur som är avgörande.

Central koherens – förmågan att förstå sammanhangets betydelse eller att väldigt mycket är relativt. Förståelse hos många med npf, i synnerhet autism, är absolut. Därför finns inga generella svårigheter att lära in – den förmågan kan tvärtom kan vara ytterst väl utvecklad med förmåga att memorera för oss ofattbara volymer – men det är svårare att tillämpa kunskap eftersom det kräver en förmåga att relatera och förstå relativitet. För personen med npf är det stor skillnad mellan kl 14.59 och 15.00, och behovet av uppmärksamhet för en skavande strumpa lika viktigt, eller viktigare, än att hela familjen är på väg att missa flyget till Sri Lanka.Det sociala samspelet vilar i oerhört stor utsträckning på förståelse av sammanhanget. Är det som yttras allvar eller skämt, hemligt eller delbart, allmänt eller privat. Ja det framgår av sammanhanget. Det beror på om det var Anna eller Nadina som sa det. Det beror på hur det betonades. Det beror på vad som hade hänt just innan eller vad som skall hända längre fram.

Vi har en skola idag som oftast lämnar eleverna åt sig själva på rasterna – just den typen av ostrukturerade aktiviteter som kan bli en plåga för barnen även om de lär sig maskera sin funktionsnedsättning, vanligt inte minst bland flickorna. De gör allt för att se ut som de är med men har mycket svårt att delta på de andras villkor, och kraschar i besvikelse och förtvivlan när de kommer hem.

Annorlunda sinnesbearbetning – över och underkänslighet för ljud, ljus och beröring, lukter, smaker och konsistenser. Skavande klädesplagg kan förstöra en hel dag och då eftersom de fortsätter att skava, och skava, och skava … ”koncentrera dig nu så kommer du snart inte att känna det där” säger vi baserat på våra egna erfarenheter. Forskning har nu visat att dessa barn inte får en avtrubbning av sensorisk input utan fortsätter att uppleva dem lika påtagligt som vi hör partnerns snarkningar eller myggors inande i en midsommarnattsljus gammal sjöbod.

Mentaliseringsförmåga – förmågan till föreställning av något som inte är konkret. Det är väldigt relaterat till förmågan att förstå sammanhang och ”det beror på”, eftersom detta i sig kräver förmågan att lägga ihop olika ledtrådar och föreställa sig en situation. För att ta exemplet med skavande strumpor och ett plan på väg att missas. De skavande strumporna är påtagliga och dessutom mycket obehagliga, kanske t o m smärtsamma – alltså finns de också i medvetandet.

Att förstå att mammas springande omkring och speciella ansiktsuttryck beror på stress kräver kräver förmåga till mentalisering, och att hennes irriterande snäsande kanske inte alls handlar om att hon vill att du skall ha ont, utan om att i hennes inre medvetandevärld har andra saker, som ett missat plan och en utebliven semester för hela familjen, högre prioritet. Vi kan alltså inte lägga en värdering ”egoistisk” på barnet – däremot egocentrisk. Jag förstår det jag erfar, resten blir inte verkligt för mig och då kan jag inte heller ta hänsyn till det.

Hela texten om varför barn med nps har det svårt i skolan hittar du här: http://www.signeratmalinholm.se/skolfranvaro/skolfranvaro-och-npf/

#debatt #nps #samhälle #blogg #skola
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 36
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av chai sön feb 21 2016, 08:45

Intressant och lättbegriplig text! Jag har inget barn med dessa problem, känner bara vuxna, men bra ändå att ha i bakhuvudet.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Onddruid sön feb 21 2016, 11:58

Jag tänker att det är precis sådana här saker som kan bli svåra för en när man är i en depression? Jag tyckte det var skitjobbigt i högstadiet och senare i gymnasiet när jag gick från att spika allt utan problem och sen helt plötsligt var det som att inget fastnade. Känner att det som beskrivs ovan förklarar den upplevelsen bra Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 36
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av chai sön feb 21 2016, 12:09

Onddruid skrev:Jag tänker att det är precis sådana här saker som kan bli svåra för en när man är i en depression? Jag tyckte det var skitjobbigt i högstadiet och senare i gymnasiet när jag gick från att spika allt utan problem och sen helt plötsligt var det som att inget fastnade. Känner att det som beskrivs ovan förklarar den upplevelsen bra Smile

Har inte tänkt på det i de banorna, men jag upplevde något liknande i högstadiet efter en traumatisk förlust som jag inte fick hjälp att hantera. Jag blev inte stökig eller stack ut, jag kunde bara inte tänka längre, inte koncentrera mig, och toppbetygen (på den tiden fick man betyg redan från lågstadiet) blev mediokra. Hämtade mig aldrig, inte ens i gymnasiet.

Jag har alltså inte något npf-tillstånd, det är jag rätt säker på, utan det här var depression-ptsd, men nog låter det som att upplevelsen i vissa lägen kanske är lite liknande när hjärnan blir för överbelastad.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Butterflychaos sön feb 21 2016, 12:58

Känner igen en sak mer än de andra och det är annorlunda sinnesbearbetning. Jag är både ljud- och ljuskänslig och beröring kan vara jobbigt också. Många ljud gör mig galen - snarkningar, tickande klockor, upprepade snörvlingar eller hostningar, smaskande, eller något så knasigt som att någon andas i en annan takt än sig själv. Att då koncentrera sig på en föreläsning i en sal där någon är småförkyld, en annan äter, några stycken sitter och viskar... Det går bara inte, och det är så frustrerande att jag verkligen blir förbannad om jag känner att jag måste koncentrera mig. Jag behöver också scheman till viss del, eller i alla fall rutiner för att få saker gjort. Jag planerar ofta saker i rätt så stor detalj också, och även om jag ändå kan vara lite flexibel med mina planer så är det som förstör grejer för mig allra mest är om någon annan ändrar sig så att jag måste planera om och så. Sånt kan förstöra hela min dag, jag blir jättestressad och upprörd om någon t.ex. ställer in i sista minuten. Punktlighet är jätteviktigt för mig.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av chai sön feb 21 2016, 16:29

Jag är också lite känslig för sinnesintryck. Däremot väldigt flexibel tror jag, en anledning till att jag avskrivit npf för egen del. Visserligen är jag noga med att hålla tider av artighet, men jag tar oftast inte åt mig om andra är sena. Det låter jobbigt om man känner att alla planer förstörs om någon annan plötsligt ändrar sig, för det är ju svårt att kontrollera.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 11:58

Ja, det är inte helt lätt. Jag tar inte åt mig hela tiden, men händer det om och om igen så blir det väldigt jobbigt. Det är lättare när man är stabilare i humöret och har ADD:n medicinerad dock. Utan Ritalinet hade allting varit mycket jobbigare, skulle jag tro.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 12:42

Idag på mitt psykologsamtal så pratade vi om psykos och hon nämnde att hennes erfarenhet av psykos var att just central koherens var något som ofta var påverkat, väldigt intressant tyckte jag!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 36
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn? Empty Sv: Hur hindrar neuropsykiatriska funktionshinder skolgången för barn?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet