Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Fibromyalgi och bipolär

3 posters

Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady sön apr 03 2016, 22:31

Skulle gärna vilja ta del av andra personers erfarenheter av denna kombination. Lagom till jag börjat acceptera min bipolaritet så verkar läkarna misstänka jag kan ha fibro också. Gått med bensmärtor över 1,5 år i ökande grad. Även upptäckt jag är väldigt tryckkänslig nästan överallt... värsta prinsessan på ärten. Trycker man på armar, ben mm gör det skitont. Min mamma har fibro och det är tydligen viss ärftlighet Sad
Kan inte böja mig ner och ta nåt från golvet utan väldigt sjå och konstig ställning och det gör ont då, ej sätta mig ner på golvet kommer inte upp då ingen kraft i benen, ej vinkla knä så ett helt företag ta på strumpor och skor, kan ej lyfta ben över cykeln, ont i höfter o svank, går jag ett par hundra meter får jag skitont och straffar sig efteråt.

Läste nånstans det fanns kopplingar bipolär - fibro

fyllt i enkät till smärtrehab , blev remitterad, hoppas desperat på hjälp.
börjar känna mig riktigt nedstämd och vet inte om det är "normal" nedstämdhet" eller om situationen utlöst bipolär depression.
Är normalt ganska positiv även när jag inte är hypoman. Inte varit hypo sen november heller utan mitt litium verkar funka

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen mån apr 04 2016, 09:30

Jag har inga direkt länkar, med det som har sagts inom psyk och smärt, så sägs det att var tredje person med bipolär sjukdom oxå lider av fibromyalgi. Vi har då ett smärtcentrum som då reagerar efter hur vi mår bipolärt.

Däremot så ska denna smärta ses som just smärta och behandlas som smärta. Finns ingen smärttyp som heter psykosomatisk men det finns en som heter psykogen - men den existerar endast hos de med schizofreni och är en sorts vanföreställning.

Det som är viktigaste är nog det, där vi inte riktigt är ännu - att se hela kroppen som en helhet, och inte psyket för sig och somatiska för sig - utan det är en helhet.

Så jag hoppas att där du ska få hjälp är pålästa om detta - det ska finns forskning, artiklar om just detta.

Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady mån apr 04 2016, 23:32

Fallen skrev:Jag har inga direkt länkar, med det som har sagts inom psyk och smärt, så sägs det att var tredje person med bipolär sjukdom oxå lider av fibromyalgi. Vi har då ett  smärtcentrum som då reagerar efter hur vi mår bipolärt.


Wow, jag kanske precis fattade nya forumets citatfunktion...

om det är var tredje är det konstigt man inte lyfter ämnet oftare inom psykiatrin eller man känner inte till det eller man vill inte väcka den björn som sover och fokusera på det bipolära för att man är en handfull redan med det?

OM jag nu får fibro konstaterat hoppas jag ju man kommer samarbeta rejält mellan klinikerna. För just nu känner jag att jag inte kan fokusera på mitt själsliga mående eftersom det andra stressar livet ur mig, blir så sjukt frustrerad av att HELA TIDEN påminnas om vad jag inte kan göra, blir galen. Men det gör ju att mitt bipolära problem känns som en baggis just nu, men det är ju också farligt sinnestillstånd  att man inte orkar bry sig om det för då kan man ju hamna i riskzon. Känns som allmänt moment 22.
Kollar på pensionärer och hur de fullständigt skuttar omkring och blir på pissdåligt humör. Sjukt orättvist Twisted Evil

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen tis apr 05 2016, 10:09

Crazy Cat Lady skrev:  ... om det är var tredje är det konstigt man inte lyfter ämnet oftare inom psykiatrin eller man känner inte till det eller man vill inte väcka den björn som sover och fokusera på det bipolära för att man är en handfull redan med det?

Ny forskning, men så ny är det ändå inte. Det som jag tror är att det just psykiatri och vanliga vården. I många landsting verkar det vara avgrund mellan dem. Jag försökte få till ett samarbete men det gick lixom inte... Nu följer psykiatikerna min resa mot eds, ehlers danlos syndrom där bipolär sjukdom kan vara ett symtom, alltså en del eds. Vad kan lixom psykiatrin gör?

Däremot tog det ett och halvt år innan informationen nådde psykiatrin men jag bytte mottagning under denna tid. Min förra såg som sagt detta kring att Ergenyl förstärkte min POTS, alltså hjärtproblem, innan jag fick till ett byte av medicin. Nu efter jag byte av mottagning har de ringt och sagt ifrån att max dosen på Atarax är 50mg för det har visat den kan påverkar hjärtproblem. POTS, är oxå en del av EDS. Ja, det blev bättre.

När jag gick smärtrehab kollad smärtläkaren med psyk läkaren detta med antidepressiva mediciner som smärtstillande... ??? Min psyk läkare satte oxå krav på smärtläkaren.

Däremot blev det inte mer än så, men de hade kontakt och sa mer ska det och det diskuteras så får de ta det med varandra för jag tänker inte vara går mellan med information.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av zandra85 tis apr 12 2016, 11:07

Jag har fibromyalgi och bipolär sjukdom. både diagnoserna sattes inom 1 månad ifrån varandra lustigt nog fastän jag hade haft min bipolära sjukdom i så många fler år än fibron. otroligt svårt att smälta faktiskt. tyvärr så finns ju inte så mycket att göra för fibron. jag gick på smärthanteringsgrupp och det var bra på så vis att jag lärde mig acceptera sjukdomen på något sätt. jag är mycket duktigare på att sätta gränserna både för mig själv och andra. fick väl lite tips på mina sömnproblem och vad man ska göra för att må bättre när värken blir jobbig osv. men räkna med att få svårigheter att bli trodd på inom andra områden av vården när man har den kombinationen. när jag sökte till akuten för min skada på menisken så skylldes det fort på fibromyalgin. man får sämre vård. så jag är rätt så less på det, ångrar nästan att jag fick diagnosen så det står i journalen..

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady tis apr 12 2016, 19:01

HUr gjorde man för att komma fram till att det var just fibro och inget annat? Det finns ju liksom inga blodprover eller nåt utan är ju precis som bipolär en klinisk diagnos .
Var igår och tog prover för att utesluta reumatisk sjukdom... väntar på svar med kluvna känslor...
de testade även om man ha inflammation, infektion men det enda behöver iofs inte utesluta det andra.
Äter du nån medicin för att dämpa smärta?
Jag äter ju litium vilket begränsar intag av flertal värktabletter men har precis börjat ta pregabalin (motsv Lyrica) som ska trappas upp- Än så länge låg dos och har inte märk vare sig biverkningar el nån direkt effekt... antagligen läge trappa upp.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen ons apr 13 2016, 08:09

Alvedon 665, är som sagt bra mot denna typ av smärta. Skratta in när jag säger Alvedon. Har man inte testat denna, så gör det först.

Hur man kan komma framtill om, det går att triggerpunktstesta. Alltså man har en grej som ser ut som en pistol som då ger ett tryck motsvarande en viss vikt. Då efter detta resultat kan man som sagt avgöra om det är fibro eller inte.

Det som är att jag lider av att jag av att jag har hög sensitiviserad smärta, alltså jag klara ännu lägre tryck än vid fibro. På automatik genom att så ser kriterierna ut, att man får fibro.

Något som jag fick förklarat är att det är hjärnan som sänder ut smärta för det inte finns någon smärta just där. Fast denna smärta är verklig smärta och ska tas hand om som smärta. En förklaring är att man har levt länge med smärta på så sätt.... Eller den jag har fått förklarad är att vår bipolära även då skapar en liknade mekanism med för smärta, av eller på. På  ett liknade sätt som det bipolära.

För man stämningsdagbok och då smärtdagbok, så kan man synliggöra detta samband.

Fast det som är tja, suger - många av de bra medicinerna för smärta faller bort vid psykisk sjukdom, som bipolär speciellt. Utan man får lixom försöka finna andra vägar.

Det som är många har fått hjälp av den som jag skrev om först - Alvedon 665mg. Jag är fullt medveten om att det blir lite som detta - Tja, jag får bara Alvedon. *förlåt*
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady ons apr 13 2016, 15:09

Köper man den alvedon 665 mg receptfritt på apoteket?
Du har aldrig testat cymbalta el lyrica mot smärtan? Båda ska funka.

aaaarrrghh, väntar OTÅLIG på att min läkare ska ringa och ge testresultat. Hur lång tid ska det ta??? vill ju veta om där syntes nåt reumatiskt. Så är proverna inte klara eller hon som inte haft tid... frustrerad de luxe. Och så sjuuukt trött. Lång att-göra-lista för igår orkade jag INGENTING vilket gör att pressen på idag ökar att vilja få undan lite grejer iallafall. Blir ond spiral. Skulle jag lyssna på kroppen skulle jag lägga mig i soffan eller sova en timme...

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen ons apr 13 2016, 15:28

Alvedon 665mg är receptbelagd. Ska inte vara några större problem att få ett recept.

Lyrica har jag inte testat men går bort pga att jag står Lamotrogin.

Cymbalta faller oxå bort just för att det är en antidepressiv medicin i sin grund. För mig spelar det ingen roll om jag står på stämningsstabiliserande någon direkt hjälp eller stöd.

Jag är som sagt väldigt begränsad när det kommer till smärthjälp. Nu kan jag som sagt äta naproxen men den faller bort för många genom att det är en NAISD.

Fast jag har fått fibro som diagnos, men det är för att jag uppfyller kriterierna men det som är att den är mer en del av min bipolära problematik. Håller jag mig stabilt bipolärt så har jag oxå mindre smärta... Däremot har jag ett rejält smärtstillande behovsmedicinering att ta till. Det som funkar tillsammans med mina bipolära mediciner.

Däremot är Alvedon 665mg grym mot Fibromyalgi smärta. Iaf för mig.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady ons apr 13 2016, 15:40

Märkligt du inte fick ta lyrica pga lamatroginet. Som jag uppfattat är det en "snällare" mindre tuff medicin än litium. Jag fick inte ta cymbalta pga att det antagligen triggar uppåt men fick klartecken på pregabalin/lyrica, men det sker samtidigt som jag upphör med ergenyl. Lyrica är ju en antiepileptika precis som ergenyl fast med effekt mot neurogen smärta som sin stora grej (+ epilepsi, ångest)
Men det kanske beror på hur man reagerat tidigare och hur ens bipolära mönster ser ut.
Jag är huvudsakligen åt det hypomana hållet förutom nu när jag börjar få spel på kroppen. Ja och så har jag ju inte heller varit hypoman sedan jag började äta litium heller men skulle gärna vilja känna mig lite energifylld ett tag, men risken är väl man skadar kroppen istället och blir tio resor värre efteråt.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen ons apr 13 2016, 18:48

Lamotrogin är ju oxå en epilepsi medicin, men den saknar skydd uppåt som Lamotrogin gör.

Även om dessa två skulle gå och kombinera så tror inte jag heller att jag är villig som både smärtläkaren som psykläkaren är villiga att testa. Speciellt nu när jag äntligen har blivit så pass stabil som det går för min del, medtanke på att väldigt många mediciner... Inte har funkat antingen bipolärt eller biverkningsmässigt..

Glad över att den fungerar för dig Pink Flower

Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av zandra85 mån apr 18 2016, 20:03

ursäkta sent svar.

Jag fick utredning via en kunnig husläkare som kände på 18 sk triggerpunkter. Jag har tagit prover för reumatism, men där fick jag noll utslag. jag hade 17 av dessa triggerpunkter iaf. nu är jag dock inne i ett skov vad gäller fibron o då har jag säkert 18st. fy vad dåligt jag mår. det i tillägg till symptombild gör att läkaren kunde sätta diagnos. sen fick jag av en slump ta kortisonspruta pga allergier och då försvann värken helt, det var efter det som jag propsade på att få en utredning eftersom jag förstod då att jag inte inbillade mig eller att det berodde på mina psykiska problem.

Jag har testat Alvedon 665 o de förstörde magen fullständigt och gjorde ingenting för värken. har testat Arcoxia som är mildare för magen, men den hjälpte bara pyttelite. ska prata med husläkaren på fredag om att testa norspanplåster. det är morfinbaserat och jag känner mig lite tveksam till sådant, men jag måste testa. jag tar också en låg dos Saroten till natten, utan det sover jag ingenting pga smärtan så det är guld värt att testa! Har provat Lyrica också, men det blev för mycket biverkningar. kände mig som värsta zombien.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av zandra85 mån apr 18 2016, 20:04

appropå dina provsvar så kolla på "mina vårdkontakter" på nätet om du inte kan få fram dem. oftast så kan man se dem själv innan läkaren hinner kontakta en. det brukar iaf jag göra jämt för jag har inget tålamod att sitta o vänta.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady mån apr 18 2016, 23:14

Tack för tipset. Ja tålamod har man väl inte direkt i överflöd haha... Nu idag kom jag fram i telefon till vårdcentralen. Fick aldrig pratat med min läkare, första teltid nästa vecka, måndag. Värdelöst när man vill prata om dosering. Ja skit samma. Får väl vara läkare själv då! Ökar upp min dos pregabalin (motsv lyrica) 50 mg nu ikväll. Då står jag på 150 mg vilket enl bipack är vanlig behandlingsdos 150-600. Ja beror säkert på varför man tar den men lär ju inte vara nån fara på taket. Pallar inte gå en hel vecka och bara vänta. Fick biverkningar, yrsel men aningen mindre yr idag så då lika bra kööra på och öka upp. Jag menar yr som yr. Finns det då chans minska allt ont så vore ju dumt vänta.
Enl proverna syntes inget på reumatiskt, ja det var väl bra, togs väl mest just in case, för att utesluta. Det som däremot var lite av ett jahaaaa?! eeeh? var att testen ej visar infektion eller inflammation i kroppen. Har ett knä som har megaproblem med, kan ej flexa, ej böja och lyfta uppåt, kan ej tex lyfta över cykeln, problem ta på skor/strumpor på det benet, och även problem med höfterna, båda. Läkaren var helt inne på jag hade nån inflammation.
SÅ... om jag nu inte har det... VAD?!
Eller får man sådana problem av fibro också eller vad f-n är det jag har.
Till smärtenheten som sannolikt då ska ge second opinion är det 3 mån väntetid enl brevet jag fick.
Jaha, jag har ju inga planer på att gå runt som nån rörelsehindrad pensionär så länge...
Så tänker jag får stå ut med yrsel och känsla av att vara berusad. Nåväl, man får ju ändå inte dricka alkohol vare sig på pregabalinet eller litiumet så dubbelnej där... så det är det närmsta man kommer haha, får väl öppna en flaska och lukta på korken..
det GÅR ju göra saker men får vara superfokuserad och kanske vissa saker får man skjuta upp.
Undran...
Men om man går på smärtdämpande medicin, hur vet man då om triggerpunkterna eller övrigt gör ont, jag menar hela poängen är ju att kapa smärtsignalerna... och det finns ju utsättningssymtom så det är ju inte att bara sluta om man nu får en tid.
Jag menar visst är det ju bra om man hittar en medicin som tar bort signalerna men samtidigt vill jag ju veta vad som är fel.
Eller vill jag det? Jag vill bara att min kropp ska fungera som den gjorde innan.

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Fallen tis apr 19 2016, 10:37

När pratar med din läkare nästa gång - be om att få kolla gluten intolerans. Den kan ge liknade problem som reumatism.

Även kolla D-vitamin depåerna. Om du har brist.

Enligt min smärtläkare kan båda dessa ge smärta. Då ganska grav smärta om man har otur.

Inflammationer i leder kan göra ont. Då riktigt ont. Här kan inflammationerna triggas av d-vitmain bris, gluten intolerans samt om vi (bipolära) har inslag av depression i vårt mående.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Crazy Cat Lady tis apr 19 2016, 21:38

Tack för tipsen. Ska skriva ner och höra med min läkare på måndag. Fått så värdelös tid kl 8.00
När jag är barnlös är jag knappt vid medvetande denna tidpunkt... :-S

Crazy Cat Lady
Bubblare
Bubblare

Posts : 46
Join date : 16-04-03

Till överst på sidan Gå ner

Fibromyalgi och bipolär Empty Sv: Fibromyalgi och bipolär

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet