Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Litium och lugn, nedtrappning seroquel

4 posters

Gå ner

Litium och lugn, nedtrappning seroquel Empty Litium och lugn, nedtrappning seroquel

Inlägg av Berguv lör okt 08 2016, 19:29

I början av sommaren kom jag upp i rätt litiumdos och jag har känt ett helt annat lugn än tidigare. Jag ser på min stämningsdagbok att ångesten nästan är borta jämfört med innan. Det här lugnet får vara värt ev tröghet. Jag kan bryta jobbet och gå ifrån vid 5-6. Jag bryr mig inte lika mycket om att allt måste skrivas upp i min dagbok eller på forumet eller skriva listor. Det är mer av tankesättet att det löser sig.
Men jag känner mig segare på jobbet, gör dock det jag ska - good enough. Det har nog ändå varit en lätt hypoperiod i augusti-september, för nu har jag blivit jättetrött, går bara och gäspar och vill lägga mig hela tiden (pokemon Go får också vila, det höll mig igång) och har lite nära till att bli ledsen. Har tappat lust att träna och äta nyttigt. Men på det stora hela är det rätt bra och jag är mestglad över att slippa den mesta ångesten och kunna sova bättre, har minskat sömntabletterna betydligt.

Nu håller jag på att trappa ned quetiapin (seroquel) för jag hoppas det ska göra mig mindre trött. Men det känns tvärtom. Ändå sover jag lika bra på 50mg som 100mg. Kanske är det nedtrappningen som gör mig lite nedstämd?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Till överst på sidan Gå ner

Litium och lugn, nedtrappning seroquel Empty Sv: Litium och lugn, nedtrappning seroquel

Inlägg av Onddruid lör okt 08 2016, 22:22

Butterfly kanske får bekräfta men har för mig att Seroquel påverkar histamin-apparaten och det är det som leder till trötthet. Då kan tröttheten bli omvänt dosberoende till viss grad på grund av speciella egenskaper hos histaminreceptorer.

Jag hade problemet med mirtazapin att jag försiktigt testade en pytteliten del av en tablett först och det knockade typ ut mig, sen när jag tog högre dos så blev jag mest sömnig ett par timmar efter jag har tagit den. (Mirtazapin ger sig också på histaminreceptorer)
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

https://bipolar.swedishforum.se

Litium och lugn, nedtrappning seroquel Empty Sv: Litium och lugn, nedtrappning seroquel

Inlägg av Butterflychaos sön okt 09 2016, 09:03

Jo, biverkningarna är dosberoende. Därför små doser (typ 50mg) ofta bara används för sömn medan högre doser (150-300-400 mg) mer har effekt på psykotiska symtom, manier, depressioner. Om jag förstått det rätt, alltså.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar sön okt 09 2016, 10:28

Så skönt att litium har kunnat ge dig en positiv lugn. Låter mycket bra hur du kan hantera din vardag och på jobbet. Utsättningssymtom kan man få på alla möjliga mediciner, så också på Seroquel, men låter mer troligt att det är din grundsjukdom. Fortsätt med nedtrappningen, då blir det säkert mer tydligt.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Berguv sön okt 09 2016, 17:13

Det är så konstigt att jag blivit mer trött när jag minskar seroquel? Men som du också sa Ma-Ar så beror det kanske på andra saker. Funderar på om jag borde kolla järnvärde och D-vitamin mm.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med omvänt dosberoende och histaminreceptorer. Utveckla gärna Ond Druid!
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Butterflychaos sön okt 09 2016, 17:58

Det betyder att ju högre koncentration av läkemedlet desto mindre binder det till histaminreceptorerna vilket gör att biverkningar som trötthet försvinner med stigande dos. Det är teorin i vilket fall.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv mån okt 10 2016, 11:18

Tack för förklaringen. Nu förstår jag.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid mån okt 10 2016, 16:34

Berguv skrev:Det är så konstigt att jag blivit mer trött när jag minskar seroquel? Men som du också sa Ma-Ar så beror det kanske på andra saker. Funderar på om jag borde kolla järnvärde och D-vitamin mm.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med omvänt dosberoende och histaminreceptorer. Utveckla gärna Ond Druid!

"Det betyder att ju högre koncentration av läkemedlet desto mindre binder det till histaminreceptorerna vilket gör att biverkningar som trötthet försvinner med stigande dos. Det är teorin i vilket fall."

Skitbra svar butterfly, kanske du som borde bli lärare Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

https://bipolar.swedishforum.se

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet