Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Somnar inte på nätterna innan jobbet

3 posters

Gå ner

Somnar inte på nätterna innan jobbet Empty Somnar inte på nätterna innan jobbet

Inlägg av LindenDream ons maj 03 2017, 16:39

Jag har fått ett lite konstigt sömnproblem nu under senaste månaderna. Jag har nästan omöjligt att somna på nätter när jag ska till jobbet nästa morgon. Först var det så bara på natten mot måndag, nu har det ett tag varit varje gång. Det har faktiskt blivit ett mönster.

Jag ska ju upp väldigt tidigt på jobbmorgonen, och jag brukar somna väldigt sent, så det bli 2-3 timmar de nätterna. Spelar ingen roll om jag lägger mig sent eller tidigt, pigg eller trött. Alltid samma sak och bara på dom nätterna.

Nu jobbar jag ju för det mesta varannan dag, och sover normalt annars, men det känns att det här börjar bli ett riktigt problem.

Och det måste väl vara psykiskt. Det konstiga är att jag gillar jobbet och går gärna dit, känner mig inte stressad och tänker inte på jobbet på kvällarna/ nätterna. Jobbet har ibland varit så stressigt att jag har blivit sjuk av det, men nu har det varit mycket bättre en längre stund, speciellt efter årsskiftet.

Jag har börjat fundera på sömnmedicin, bara för att bryta den här onda förtrollningen, men det tar lite emot eftersom jag är så pass medicinfri just nu. Men jag har både Propavan och Stesolid hemma och dom har tidigare funkat i liknande situationer.

Det är bara det att det här känns litet för löjligt för att vara sant, skulle väl inte tro på det själv om nån annan berättade en liknande historia...
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Somnar inte på nätterna innan jobbet Empty Sv: Somnar inte på nätterna innan jobbet

Inlägg av Fallen tor maj 04 2017, 09:20

Låter mer som stress. Här är det bra, om det går, försöka komma framtill vad, i så fall som triggar stressen. Något att sova kan bli svårt det med för här måste en ju veta hur många timmars sömn det blir.

Om jag ska upp tidigt på morgon, så kan jag inte sova heller för min rädsla är att jag inte ska höra väckarklockan och då försova mig. Det blir mer bara ingen direkt sammanhållen sömn de nätterna. Handlar inte om att jag inte vill dit eller göra det jag ska göra utan rädsla att inte höra väckarklockan.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Somnar inte på nätterna innan jobbet Empty Sv: Somnar inte på nätterna innan jobbet

Inlägg av Berguv fre maj 05 2017, 18:14

Förut tog jag flera olika sömntabletter varje kväll, men nu klarar jag mig med seroquel för det mesta. Förutom när jag ska jobba eller precis har jobbat (det gör jag bara två dagar i veckan). Annars kan jag inte varva ned. Så visst påverkar jobbrytmen.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Somnar inte på nätterna innan jobbet Empty Sv: Somnar inte på nätterna innan jobbet

Inlägg av LindenDream tor maj 11 2017, 17:43

Ja, någon sorts stress måste det väl vara, fattar inte bara vad. Eller jo, nu är det väl stress över att inte somna.

Fast den här veckan har det faktiskt varit bättre. Förutom att jag började prata om det (både här och hemma och med vänner och på jobbet) började jag ta vanlig antihistamin på kvällen (för jag behöver det ändå). Har jobbat två dagar i rad denna vecka och lyckades somna båda kvällarna och vaknade på morgnarna med en enorma lättnad, liksom "Jippi, jag har sovit"... Very Happy
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Somnar inte på nätterna innan jobbet Empty Sv: Somnar inte på nätterna innan jobbet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet