Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Att se mönster

3 posters

Gå ner

Att se mönster Empty Att se mönster

Inlägg av Berguv tor mar 29 2018, 22:10

Hej! Jag såg på filmen Homeland och Carrie sa där att när hon är manisk, så ser hon mönster i allting.
Gör ni också det? Jag gör det för jämnan det är en av mina styrkor som forskare, men när jag varit hypoman eller mått dåligt åt andra hållet har jag nog sett andra slags mönster.
Jag tänker också på syrran när hon var psykotiskt då såg hon ju religiösa budskap och det är ju också mönster i det.

Är det en bipolär tillgång, så länge det inte går överstyr?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Att se mönster Empty Sv: Att se mönster

Inlägg av chai tor mar 29 2018, 22:29

Hmm, jag ser kanske mönster till viss del när jag är i balans, är t.ex. rätt bra på att lägga pussel, frågesport i allmänhet, identifiera växter eller djur med hjälp av böcker. Är jag mer lost in space fastnar jag lätt på siffror, särskilt datum och tidpunkter, ser symmetrier som jag tror ska förutspå händelser. Tror också att olika färger bär på budskap. Har också haft intensiva religiösa visioner ett par gånger (är inte troende). På den nivån är det mest störande, däremot kan nog det mer vardagliga vara en tillgång.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Att se mönster Empty Sv: Att se mönster

Inlägg av Fallen fre mar 30 2018, 09:26

Ser mönster, mer att jag kan använda dessa associationer som en hjälp när jag analyserar. Många gånger som ramlar jag över eller mha att söka så upptäcker jag nya saker som många gånger relaterar till varandra. Detta tar tid, enormt mycket tid.

Alltså många gånger bra, men det finns även gånger som det är mindre bra.  

När jag inte klarar av hålla den röda tråden, utan mer följer associationer utan göra några efter forskningar, etc... Just då går allt jätte fort. Lite för fort. Folk hinner inte med... Många gånger så upptäcker jag aldrig sambandet, relationerna, etc... Utan associationerna inte ens riktigt hör samman.  

Så ja, både bra och dålig.

Så om det är något magiskt eller mystiskt - är en helt annan del för mig med att det inte riktigt finns mönster i detta. Utan mer att saker runt mig berättar för och åt mig. Tex tåg som pratar. Måste göra saker på ett visst sätt, lite som OCD men det har en helt annan grund. Har länge trott att dåliga saker kommer i tre, men det är lite mer och djupare än skrock.

Båda är delar av psykos och dessa tillstånd har sina namn. De sista har jag fått lära mig, att det kallas för magiskt tänkande. Associationerna är ett annat tillstånd. Värsta är att jag är fullt medveten om allt detta och att det sker. Många gånger är det omgivningen utanför hemma, som inte tar allvaret i detta utan mer eller mindre kör över mig och tycker att jag "överdriver" med att det är väl bara att inte tänka så...

Dessa tillstånd är vanligt vid manisk psykos... Suck!
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Att se mönster Empty Sv: Att se mönster

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet