Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Antidepressiva

2 posters

Gå ner

Antidepressiva Empty Antidepressiva

Inlägg av Delete fre sep 28 2018, 21:48

Jag har precis fått diagnosen bipolär 2. Just nu känns allt jobbigt och jag har svårt att orka med mitt nya lärarjobb- så mycket planering och jag har ingen koncentration. På två år har jag haft 5 olika jobb och det känns som om det är hänga mig eller säga upp mig (igen) som det står mellan. samtidigt vet jag att jag aldrig får ett bättre lärarjobb än nu ( få och lugna elever samt bra lön) och då är det tillbaka till förskolan som gäller.

Jag äter nu lamotrigin och litium men funderar på om jag borde be om även antidepressiva?

Delete
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 3
Join date : 18-09-28

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Butterflychaos fre sep 28 2018, 21:56

Hej, välkommen till forumet!

Antidepressiva kan vara bra, i alla fall med stämningsstabiliserande, eller att byta stämningsskapande. Men ja, det är värt att diskutera med din läkare. Hur är det med sjukskrivning? Om man inte orkar med kan det vara bra att fundera på också.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Delete fre sep 28 2018, 22:02

Tack för svar och välkomnadet:)

Jag har inte blivit erbjuden sjukskrivning utan bara snabbt fått medicin. Och jag vet inte med sjukskrivning, jag har kopplat greppet om mina mellanstadieelever nu- det skulle bli svårt att få tillbaka det tror jag. Lågstadieleverna är mindre stimulerande men mer oberoende av att jag där- det är mycket deras dagsform som avgör hur bra lektionerna blir Pendlingen sliter också samt att jag är ensamstående mamma.Jag har frågat min arbetsledare om jag ev får gå ner i tid och hon har lovat fixa det men gillar det inte. Och risken finns att jag ändå blir tvungen att planera alla lektioner ändå fast jag inte håller i dem.

Jag ska höra om antidepressiva då när jag ber om nya sömntabletter.,

Delete
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 3
Join date : 18-09-28

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Butterflychaos sön sep 30 2018, 20:35

Håller tummarna! Skulle gissa på att de antidepressiva som ger mer energi kan vara bra (i.e. Voxra, Brintellix m.fl. jag gillar Brintellix bäst men det är väldigt individuellt). Om man mår sämre för att man har svårt att sova kan andra vara bättre (typ Mirtazapin).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Delete tis okt 02 2018, 19:12

Nu har läkaren skrivit ut seroquel, är det något att ha ?
Han tänkte nog mest för sömnens skull, det verkar vara läkares största fokus...

Delete
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 3
Join date : 18-09-28

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Butterflychaos tis okt 02 2018, 20:36

Ja,Seroquel är ganska populärt bland bipolära. Hjälper mot sömnen och depression (och även psykotiska symtom och manier i olika dos).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av monicamariadahl@mail.com tis okt 02 2018, 21:11

Konstigt att litium fått mig tappa aptiten i snart två veckor, det är i princip enda gången jag velat ha den tillbaka, Jag hoppas seroquel även hjälper till med det rent tillfälligt. Går det att ära medicinen lite kortvarigt, typ endat vid behov?

monicamariadahl@mail.com
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Butterflychaos tis okt 02 2018, 21:52

Ja, Seroquel ökar ofta aptiten.
Hm, om det bara är för att dämpa akut eller sömn funkar det nog som vid behovs-medicinering, men för stämningsstabiliserande funkar det nog inte jättebra (kanske om man tar det utöver vanliga behandlingen i de värsta skoven, kanske?). Det är något man får lista ut tillsammans med sin läkare, kan nog fungera olika för olika personer och symtom
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Antidepressiva Empty Sv: Antidepressiva

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet