Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Bipolär sjukdom och centralstimulantia

3 posters

Gå ner

Bipolär sjukdom och centralstimulantia Empty Bipolär sjukdom och centralstimulantia

Inlägg av Butterflychaos fre feb 12 2016, 11:39

Det finns en hög komorbiditet av bipolär sjukdom och AD(H)D, så jag tänkte höra om era erfarenheter med centralstimulantia. Från vad jag läst på internationella forum så tycks vissa bipolära människor inte alls tolerera stimulantia, medan andra som oftast då också har en tydlig AD(H)D-diagnos tar sådana mediciner utan problem. Mina tankar om detta är att man antagligen tolererar stimulantia bättre om man har både AD(H)D och bipolär sjukdom än bara bipolär sjukdom, och att de som reagerar med en s.k. switch av stimulantia kanske inte verkligen har AD(H)D  utan att det är bipolära symtom som missdiagnosticerats eller är särskilt känsliga för mediciner.

Själv har jag stått under längre tid (år) på först Strattera i hög dos och sedan Ritalin utan några tydliga skillnader på humöret som sådant. Däremot så kan jag få en temporär uppåtvarvning eller ångest om jag tar för mycket Ritalin, men inte att jag pendlar snabbare eller att uppåtsvingen håller i sig. Hur ser era erfarenheter ut?
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Bipolär sjukdom och centralstimulantia Empty Sv: Bipolär sjukdom och centralstimulantia

Inlägg av zandra85 mån feb 15 2016, 15:09

När jag skulle utredas för asperger syndrom så kollade de om jag hade ADHD så jag fick göra QB-test och prova ritalin. Jag blev ju superskärpt och aktiv,  gick hem o trodde att jag hade ADHD. Läkaren kunde konstatera ganska fort att jag hade bipolär sjukdom på så vis eftersom jag blev tydligt hypomanisk.. På så vis fick jag min diagnos faktiskt.  Sen fick jag efteråt tjata om att ändå få göra apergerutredning som var tänkt från början...det blev faktiskt en chock att jag fick veta att jag har bipolär sjukdom helt plötsligt. Hade ställt in mig på annat.

zandra85
Bubblare
Bubblare

Posts : 57
Join date : 16-02-03

Till överst på sidan Gå ner

Bipolär sjukdom och centralstimulantia Empty Sv: Bipolär sjukdom och centralstimulantia

Inlägg av Onddruid mån feb 15 2016, 15:17

zandra85 skrev:När jag skulle utredas för asperger syndrom så kollade de om jag hade ADHD så jag fick göra QB-test och prova ritalin. Jag blev ju superskärpt och aktiv,  gick hem o trodde att jag hade ADHD. Läkaren kunde konstatera ganska fort att jag hade bipolär sjukdom på så vis eftersom jag blev tydligt hypomanisk.. På så vis fick jag min diagnos faktiskt.  Sen fick jag efteråt tjata om att ändå få göra apergerutredning som var tänkt från början...det blev faktiskt en chock att jag fick veta att jag har bipolär sjukdom helt plötsligt. Hade ställt in mig på annat.

Varför var du så inställd på aspergers då?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Bipolär sjukdom och centralstimulantia Empty Sv: Bipolär sjukdom och centralstimulantia

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet