Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Lamictal/Lamotrigin

4 posters

Gå ner

Lamictal/Lamotrigin Empty Lamictal/Lamotrigin

Inlägg av Mette mån feb 22 2016, 16:38

Jag har en liten fundering - har 225 mg/dygn Lamictal/Lamotrigin. Är detta en ok dos? Har nyss varit inlagd för depression och är nu på väg in i en till. Jag undrar om jag kan föreslå en höjning av Lamictal till min doktor för att se om jag kan få må lite bättre.  Vad tror ni? Annars har jag Litium, Zyprexa, Tegretol.
Mette
Mette
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 2
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Lamictal/Lamotrigin Empty Sv: Lamictal/Lamotrigin

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 16:47

Hej! Lamotrigin är stämningsstabiliserande men anses inte kunna häva skov som du redan är i. Det terapeutiska fönstret ligger nog någonstans mellan 200 till 400. Du kan säkert få trappa upp om du diskuterar med din läkare men du ska nog inte förvänta dig att det hindrar eller häver ditt skov. Det kan dock ha en effekt i framtiden genom att dina skov blir mindre allvarliga och mindre frekventa så det kan vara värt att ha tålamod.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Lamictal/Lamotrigin Empty Sv: Lamictal/Lamotrigin

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 17:06

Man kan absolut ta mer, jag låg själv på 300 mg lamotrigin (och epileptiker kan ta långt mer om jag inte minns fel). Onddruid har rätt i att det är en profylaktisk medicin och inte för akuta skov, men den kan hjälpa till att göra skovet lite mindre jobbigt och jag har för mig att den kan hjälpa till att förstärka antidepressiva mediciners effekt (jag behöver dock kolla upp bra källor för detta, har inget på rak hand sådär, men har för mig att det kan vara på det viset).
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Lamictal/Lamotrigin Empty Sv: Lamictal/Lamotrigin

Inlägg av chai tis feb 23 2016, 09:47

När det gäller lamotrigin beror doseringen lite på vilka övriga mediciner man eventuellt har. Vad jag kan se i Fass borde du kunna ta mer, men det här behöver du diskutera med din läkare för att det ska bli rätt. Hoppas det vänder för dig.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Lamictal/Lamotrigin Empty Sv: Lamictal/Lamotrigin

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet