Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Missuppfattningar?

+12
Crazy Cat Lady
Cerise
Berguv
chai
LindenDream
gadas
zandra85
Yoga
Fallen
Onddruid
Ma-ar
Butterflychaos
16 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Missuppfattningar? Empty Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid mån mar 14 2016, 11:32

Tänkte att vi kan ha en tråd för att diskutera vilka missuppfattningar folk har om psykisk sjukdom i allmänhet och bipolär sjukdom i synnerhet. Några exempel som jag ofta tänker på är bland annat att man ska behöva vara ledsen hela tiden när man är deprimerad eller att psykos innebär att man är farlig eller att "jag är också lite bipolär tror jag för ibland får jag några dagar när jag bara känner mig helt deppig".

Vad har ni fått höra?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai mån mar 14 2016, 12:41

Kommer just från ett läkarbesök där min man var med. Läkaren var trevlig så inget ont om honom, men han frågade om vårt förhållande varit stormigt på grund av min sjukdom.

Sanningen är att vi haft ett gräl 1998 och hållit sams ända sedan dess. Laughing

Ibland är de individuella sidorna mer uttalade än sjukdomen.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai mån mar 14 2016, 12:44

Och så förstås: alla vill ha någon bokstavsdiagnos nuförtiden för det är så inne. (Inne hur då, får man ett bättre betalt jobb, är det lättare att ragga på krogen, hur tänker man?)
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid mån mar 14 2016, 13:15

Haha ja jag har heller aldrig direkt haft stormiga relationer eftersom jag är ganska bra på konflikhantering och på att kontrollera mina egna känslor.

Och det där med bokstavskombinationerna, det känns som att alla i min generation (80-talet) har antingen ADHD eller Aspergers.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Butterflychaos mån mar 14 2016, 16:32

Missuppfattning och missuppfattning, men jag stör mig på folk som använder sina diagnoser som ursäkt för att få bete sig hur som helst (typ vara allmänt otrevlig och sedan skylla på sin Aspergers trots att han/hon tydligt förstår att det han/hon gjort var fel). Jag förstår att man inte vid alla sjukdomstillstånd kan riktigt kontrollera vad man gör, men vissa tycks göra saker för att dom vet att när folk blir upprörda så kan dom skylla på sin diagnos och i de allra flesta fallen komma undan med det för att folk är så jävla rädda för att vara icke-PK.

Det här med att vilja få diagnosen ADHD - är det för att få medicinerna eller? Man kan ju undra. Så jäkla mycket fördelar får man inte i min mening (och dom gör ju drogtester innan man får centralstimulantia, så alla kan ju inte vara missbrukare direkt). Sen är det en liten udda trend har ju uppkommit på internet där folk får känna sig "speciella" genom att ha så många diagnoser som möjligt, typ. Vore ju hemskt att vara normal :p
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen mån mar 14 2016, 22:31

Mycket av allt detta gör mig tvärförbannad.
Antingen får man inte vara för arg, för ledsen, för på, etc...
Eller detta "känn inte efter så mycket ska du se..." eller denna "ta dig i kragen så löser sig allt".

Detta med att mycket handlar om att det finns för lite kunskap.

Detta med att gömma sig bakom sin diagnos, vem är det som avgör det? Den som står utanför och ser på, eller kan det vara det som någon försöker berätta något... ?

Finns så mycket i detta som oftast blir hel fel.

När det kommer till mycket antingen är man frisk eller så är man farlig, verkar inte finnas ett mellanting.

Fish fight!
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Butterflychaos tis mar 15 2016, 09:03

Fallen skrev:Mycket av allt detta gör mig tvärförbannad.
Antingen får man inte vara för arg, för ledsen, för på, etc...
Eller detta "känn inte efter så mycket ska du se..." eller denna "ta dig i kragen så löser sig allt".

Detta med att mycket handlar om att det finns för lite kunskap.
Ja, detta är väldigt frustrerande...

Fallen skrev:Detta med att gömma sig bakom sin diagnos, vem är det som avgör det? Den som står utanför och ser på, eller kan det vara det som någon försöker berätta något... ?

Finns så mycket i detta som oftast blir hel fel.

Jag ser skillnad på människor som gör någonting som är fel/sårande/etc och de i efterhand ber om ursäkt och förklarar att "på grund av min sjukdom så kan jag ibland göra saker som..." jämtemot de som så fort de blir konfronterade med att de gjort något fel är "Jag har x! Jag kan inte hjälpa det!". Förstår du vad jag menar? Den sistnämnda använder det som en ursäkt för att göra saker denne vet egentligen är fel och liksom avsäger sig all skyldighet för det den gjort. Jag säger inte att huvuddelen av folk gör så, men jag säger att det finns dom som utnyttjar sina diagnoser och folks rädsla för att trampa folk på tårna.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen tis mar 15 2016, 10:49

Ja, samtidigt så dömer man den andre när man ser det på så sätt.

Visst kan en person vara medveten om, men inte kapabel att förändra sig. Då om man dömer en person efter att de ska kunna förändra så brister man samtidigt i tillgänglighet eftersom man inte ser över så att det inte sker igen eller ger personen det stöd som de behöver för att få detta att fungera.

En liknelse, en person med asperger kan vara fullt medvetna om att de har svårigheter att titta på någons ögon när de blir tilltalade eller talar med någon. När andra frågar varför de inte tittar i ögonen och får svaret jag kan inte eller jag har asperger. Då kan man döma utifrån att personen gömmer sig bakom sin diagnos men då tar man inte in att detta är en svårighet för de med denna autismspektra. Det som är att många vuxna med asperger får veta att just för att de är vuxna borde ha kunnat träna bort detta att inte titta på den som de talar med.

När en person med emotionell instabil personlighetsstörning reagerar emotionellt, kan det bli explosivt, stort och stormigt. Här får man många veta att de inte kan emotionellt reagerar normalt och borde kunna detta för att de är vuxna. Svarar personen att de har en emotionell instabil problematik, så kan detta oxå tas som personen gömmer sig bakom sin diagnos och borde ha lärt sig för de är vuxna.

Finns väldigt många situationer där det är så lätt att döma någon att de gömmer sig bakom sin diagnos. När det hela kanske handlar om för dem ett sätt att förklara.

Det blir lite detta för många är det så självklart att man ska kunna ditten och datten. När en person inte kan så blir det lätt att döma att de gömmer sig bakom sin diagnos för de borde ha lärt sig... Ja, dömer utifrån det som jag nu har döpt till friskhetsnormen kring vad som är psykiskt normalt. Dömer någon efter fördom, norm, stigma, etc... Som inte ens har en valid grund.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Butterflychaos tis mar 15 2016, 13:16

Jo, fast det var ju inte riktigt det jag menade. Det jag menade är att man skyller beteenden som inte egentligen har med sjukdomen att göra på sin sjukdom. Dessutom finns det även sätt för de med Aspergers och emotionellt instabil  och personlighetsstörning att lära sig hantera sin sjukdom (även om det inte just var detta jag syftade på). Man har ändå ett visst personligt ansvar.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid tis mar 15 2016, 16:25

Jag måste ändå hålla med butterfly här, det finns alltid en anledning till att man har gjort något dåligt - anledningen kan vara en diagnos, ett skov, att man varit påverkad av alkohol eller av andra omständigheter - men orsaken ursäktar inte beteendet. Oavsett vad anledningen är så är det inte ens en ursäkt om man skyller ifrån sig på omständigheter eller om man säger "förlåt... men". Det är kasst att vissa av oss har omständigheter som ibland driver oss till att göra taskiga eller dumma saker men vi ser bara ut som idioter om vi inte accepterar att det var vi som gjorde de sakerna och gör vårt allra bästa för att inte upprepa våra misstag.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen tis mar 15 2016, 17:30

Ja, men när man blir påtryckt att man gömmer sig bakom sin diagnos när man försöker förklara? När man säger "jag har en bipolär sjukdom och jag behöver detta för att må bra" så får man allt tillbaka i ansiktet och mellanraderna att man gömmer sig och skyller på sin diagnos samtidigt som man får veta att ens förklaringar och annat ses som hot, utpressning?

Visst lär man sig av sina misstag men samtigt lär man sig vad man själv behöver för att det hela inte ska upprepa sig, vilka orsakerna var då, etc... Här handlar det inte heller att man gömmer sig bakom sin diagnos när man säger som det är...

Skillnaden är hårfin.

När jag säger att jag har en borderline diagnos och när jag blir triggad kan jag hamna i affekt. När man senare säger att jag måste återkomma på grund av triggern och då får veta att man gömmer sig bakom sin diagnos och mer får i ansiktet att man har gått i terapi. Det jag kan säga hade tex jag inte gått i terapi så skulle jag inte heller fatta vilka mina triggers är oxh säga ifrån.m

Visst gömma sig bakom sin diagnos men samtigt är det just i mycket liknade sammanhang som vi blir kränkta, diskriminerade , etc... Då när ens omgivning skyller på just det att man gömmer sig bakom och så farligt är det inte för alla andra kan.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai tis mar 15 2016, 18:21

Ganska svår fråga tycker jag, det finns många aspekter. Till viss del håller jag med Fallen att det är lätt att döma utifrån. Det finns problem i mitt liv som det har tagit decennier att lära mig hantera och det är inte för att jag skitit i det och inte försökt.

Själv i mitt vardagsliv är jag nog lite tvärtom. Säger "tyvärr kan jag inte komma på festen, jag är redan uppbokad" istället för "tyvärr orkar min överhettade hjärna inte med någon fest av något slag". Säger "jag har influensa" istället för "jag är jävligt deprimerad och vill bara dö". Det är säkert bekvämare för omgivningen men jag gör det inte för att jag är så otroligt god utan mest för att jag inte orkar ta diskussioner. Embarassed
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid tis mar 15 2016, 18:26

Jag förstår dina argument fallen men oroa dig inte, det är inte detta det handlar om. I mitt fall växte jag upp med en förälder med bipolär sjukdom 1 som betedde sig som en skitstövel och som fortfarande beter sig så men som aldrig accepterar att hon har gjort något fel utan bara skyller på alla andra och när inte det räcker så har hon ju bara gjort som hon gjort för att hon är sjuk så det räknas inte.

Det är inte ok att inte ta ansvar för sina handlingar. Det är heller inte ok att diskriminera, men vill vi verkligen att folk ska vänta sig vilket beteende som helst av oss bara för att vi är sjuka?

Till och med i dina exempel handlar det ju mer om att andra inte accepterar att du har vissa behov, det handlar inte om att du gör något dåligt när du egentligen vet bättre och sedan bara skyller på din diagnos, eller?

Jag tror du överreagerar lite på detta och det är förståeligt med tanke på hur mycket skit man får ta men du får tänka att vi kanske inte riktigt bär på samma fördomar som andra, vi tillhör alla samma sida här och har nog alla fått vara med om det du beskriver.

Missuppfattningen som jag pratar om är att sjuka tänker: "vi kan inte bete oss som folk för vi är bara sjuka", missuppfattningen som du pratar om är när normala tänker "det där kan ju inte vara på riktigt, hon hittar säkert bara på att hon behöver gå härifrån för att undvika triggers, jag behöver ju aldrig göra något sånt", ser du skillnaden?

Det ena är ett problem som är väldigt synligt från vårt perspektiv, men det andra är svårare att se om man inte har känt en person som verkligen gör så mycket och då kan det vara bland det värsta någonsin.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen tis mar 15 2016, 19:29

Jag tror att jag fattar nu... För mig är det väldigt främmande så att gömma sig bakom sin sjukdom.

Många som har försökt förklara har oftast mötts av de gömmer sig bakom sin sjukdom och då inte behöver ta ansvar för. Det är ju inte riktigt samma sak.

Det sista är där jag sitter just nu. De utgår från de som inte har en psyk diagnos, kan arbeta heltid och har ett aktiv fritidsintresse och i denna mall ska jag då passa in... Då när jag tar upp, så hotar, utpressar jag pga sjukdom och skov. Då från människor som jag har känt i många år och trott är mina vänner. Då känner mig.

Förstått att detta är svårt att ta in pga att det är stort emotionellt och då baserat på en trigger. Hela mitt borderline försvar är igång. Så jag vet, men men... Kliver på samma mina om och om igen. Det går att ta lära men nästa situation som kan vara väldigt lik men ändå vara helt olik. Samtidigt är dessa känslor jag upplever är jag, på samma sätt blir det så två eggat, för det finns ju en normativt sätt som man ska uttrycka känslor på men samtidigt sucka, jo,tack jag vet så väl men samtidigt så är detta mina känslor. Är det då jag som ska pressa in mig i den normativa psykiska rätta sättet att reagera eller har jag rätt att få behålla mina känslor som mina, utan att jag gömmer mig bakom borderline diagnos som förklaring...? Fast oftast syns detta inte utåt utan jag imploderar i det tysta i stället...

Jo, jag tror att jag fattar. De som säger att jag kan göra detta, för att.... Nada ansvar. En annan som tänker om ett par varv innan, säger jag behöver detta, för att... Det är två olika saker.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Ma-ar tis mar 15 2016, 21:54

Det blir kanske dags för en ny missuppfattning:

När man verkligen vill, lyckas man.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid tis mar 15 2016, 22:00

Ja usch eller uppfattningen om att "positivt tänkande" kan rädda människor eftersom människor som "misslyckas" uppenbarligen tänker fel och borde tänka bättre.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen tis mar 15 2016, 23:19

Jag är inte upplagd för positivt tänkande... Helst enkelspårigt flat line.... Fish fight!
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Butterflychaos ons mar 16 2016, 07:40

Usch ja!

Eller människor i ens närhet som verkar tro att sjukskrining är detsamma som semester. "Men du är ju bara hemma, du får göra det!". Hade man haft ett brutet ben hade andra kanske inte ens tänkt på det, men när man är hemma p.g.a psykisk sjukdom så ska man ändå kunna klara av alla sysslor och lite till. För man går ju bara hemma... Att man är hemma för att man inte klarar av att jobba/plugga och behöver vila är tydligen inte viktigt.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av chai ons mar 16 2016, 07:48

"Jamen du som ser så ung och pigg ut"... Ehh, hört talas om smink? Rolling Eyes
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen ons mar 16 2016, 09:34

Jo, jag har fått myndighetsbeslut där det står att man blir frisk vid rätt medicinering vid bipolär sjukdom.

Angry with bread rol
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid ons mar 16 2016, 10:29

Vad har de baserat det på?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen ons mar 16 2016, 10:47

Ingen aning alls. Jag har inte fått ett vettigt svar än just det och då att jag inte hade rätt medicinering genom att jag var sjuk...
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Onddruid ons mar 16 2016, 11:58

Det är ju sjukt om något, det finns ju inget "botemedel" mot bipolär sjukdom, bara en massa saker man kan testa som "kanske" funkar. Vansinnigt.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Fallen ons mar 16 2016, 12:06

Japp, helt vansinnet men detta är en stor missuppfattning och faktiskt grund till väldigt mycket lidande för oss.

Jag vet inte alls hur många gånger jag har mött detta förutom myndigheten, om jag inte har blivit frisk nu... Eller "du som ser så utvilad och fräsch ut måste ha blivit frisk"...

En av grunder som gör det så svårt att nå fram att bipolär sjukdom är så mycket större och på så många fler dimensioner än bara mediciner. Då på så sätt nå fram med de individuella behov vi har för att få vår vardag att fungera.

Försöka förklara detta kring landning... Då hur lätt det är att kraschlanda fast man vet så väl många gånger vad och hur, men man ges inget utrymme för att få landa i lugn och ro, utan mer ska anpassa sig till de som inte går igång och drar uppåt för ett långdraget och sent möte en kväll.... Suck!
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av LindenDream ons mar 16 2016, 19:00

chai skrev:"Jamen du som ser så ung OCR pigg ut"... Ehh, hört talas om smink? Rolling Eyes

Du har nog intressanta sminktips geek
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Missuppfattningar? Empty Sv: Missuppfattningar?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet