Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

4 posters

Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Onddruid sön mar 20 2016, 11:52

Igår när jag tog risperdalen så insåg jag att det var min sista karta, var helt oförberedd eftersom jag brukar har 100 tablett/paket annars och det för mig till mitt dilemma - jag har ingen risperdal kvar och är inte sugen på att sluta cold turkey tills jag kan få tag i min läkare igen. Är det någon här som varit i en liknande situation och hur har ni löst det?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Onddruid sön mar 20 2016, 13:04

Jag ringde 1177 och de tyckte att jag kunde skippa en dag istället annars kan man alltid kontakta jourläkarna på helgen ifall det är akut tydligen, låter detta stå kvar om någon råkar ut för liknande i framtiden.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Fallen sön mar 20 2016, 18:23

När jag har riktigt slut på medicin. Det händer även den bästa.

Då ringer jag på morgonen till mottagningen och säger jag som det är. Här ringer de tillbaka och berättar ett par timmar senare och säger att ett nytt recept finns.

Ett par gånger har jag varit helt utan medicin och inte ens fått dem utskrivna från min fd mottagning, då har jag åkt in och satt mig på psykakuten. Detta är något som faktiskt ibland kan "gå före" i kön. Det som är att de har rätten att vägra men samtidigt så har de sagt till mig vid allvarligare diagnoser brukar de hjälpa.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Yoga sön mar 20 2016, 18:33

Jag skulle precis in och höra lite om just det här. Var på apotek men hade inga recept! Nu har jag skrivit på Mina vårdkontakter och beskrivit situationen för mottagningen jag brukar vara på. Det kan ta några dagar att få sitt ärende behandlat, så jag hoppas på lite snabbare. Har två dagars doseringar kvar.

Lycka till att få det snabbt.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av chai mån mar 21 2016, 10:43

Som Fallen skrev kan psykakuten ibland hjälpa till om de bedömer det som en viktig medicin.

Inte så stor chans att de skriver ut narkotikaklassade läkemedel dock.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Onddruid mån mar 21 2016, 13:11

Jag tror inte risperdal är narkotikaklassat, finns nog inte en människa på jorden som skulle vilja ta den skiten frivilligt tror jag. Idag ringde jag till mottagningen där läkaren jobbar, de lovade att jag skulle ha ett nytt recept vid elva men vid tio i ett när jag kollade så hade de fortfarande inte förnyat det, satt i kö skitlänge också så nu kollade jag på mina sidor i 1177 när jag kom hem och så klart - när jag kom hem hade de hunnit lägga upp receptet *facepalm* så det blir väl att ge sig ut igen och hoppas att pensionärerna har tröttnat på att bygga köer Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av chai mån mar 21 2016, 14:24

Haha, nä ingen större risk att någon skulle vilja knarka Risperdal. Wink (Det gäller främst beroendeframkallande lugnande, sömnmedel samt centralstimulantia)

Skönt att du fick ditt recept, om än sent. Det finns en del att klaga på efter apoteksreformen, men vi har fem apotek nu i en rätt liten stad vilket ändå är bra ibland, särskilt nu när man kan kolla i Fass på nätet om de antagligen har medicinen hemma. Fast jag brukar oftast (vis av skadan!!) ha hyfsad koll och beställa hem från nätet, ex. på apotea.se , innan det tar slut helt (inga pensionärer i kö Razz )
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten? Empty Sv: Någon som vet om man kan få recept förnyat akut och i sista minuten?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet