Nytt sedan sist
Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen
Alla mediciner tappar effekt?
+2
Berguv
Butterflychaos
6 posters
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Alla mediciner tappar effekt?
Verkar det som! Med mina stämningsstabiliserande undviker jag uppvarvning och det värsta kaoset.. men depressionen! Höjer antidepressiva dosen, känns bättre ett tag. Måste höja igen, blir lite bättre. Byter någon gång, blir bättte och sen back to depression.
Va fasiken gör man åt detta? En ständig process av att ändra mediciner??
Börjar tänka att det är något annat fysiskt fel på mig men jag vet inte.
Någon som upplever samma?
Kram på er!
Va fasiken gör man åt detta? En ständig process av att ändra mediciner??
Börjar tänka att det är något annat fysiskt fel på mig men jag vet inte.
Någon som upplever samma?
Kram på er!
Liliacleavess- Gäst
Sv: Alla mediciner tappar effekt?
Depressioner är det som är mest svårbehandlat i bipolär sjukdom. Antidepressiva är knepigt. Det är ju bättre om man får till det så att de stämningsstabiliserande medlen också täcker upp depressionerna. Kan vara att de stämningsstabiliserande trycker ner i depression. Men är inte helt omöjligt att sköldkörteln inte är frisk eller att ha någon brist, det kan du be läkaren ta blodprov för. Terapi kan också hjälpa.
Butterflychaos- Ambulerande Admin
Jo det hade varit drömmen! Men tar ju litium lanotrigin å seroquel, vilka alla är antidepressiva stämningsstabiliserarna. Sköldkörteln e ok! Och har ingen annan diagnos som ställer till det.
antar att det bara är svårt kanske?
antar att det bara är svårt kanske?
Liliacleavess- Gäst
Tjadu, svårt att säga. I mitt fall har risperdal varit det som hjälpt bäst mot depressionerna och svängningar överhuvudtaget, bättre än både lamotriginet och litium. Ibland är det inte de man tänker först på som funkar bäst. gäller att hitta det som funkar för en själv.
Jag har också tyckt att effekten av antidepressiva avtagit med tiden. Fast det var ju innan jag hade stämningsstabiliserande, så jag vet inte hur det skulle vara nu. För mig var det lamotrigin som verkligen funkade mot depression.
Berguv- Rekorderlig Medlem
Jag vet att jag läste någon gång om att det här med att AD tappar effekt är ungefär lika vanligt som att de får en att gå upp i mani.
Mani är ju något man kan hantera med stämningsstabiliserande men eftersom man inte vet varför AD så ofta förlorar effekt när det gäller bipolära sjukdomar så kan man bara spekulera.
Det kan ju även vara en illusion, många som behandlas för unipolär depression har ju inte en lika allvarlig sjukdomsbild som många bipolära har och en ganska stor undergrupp får heller inte återkommande depressioner eller om de gör det så får de det inte särskilt ofta vilket gör att det kanske ser ut som att medicinerna verkar bättre på dem helt enkelt för att de inte är lika sjuka i regel. Men bara en gissning.
Mani är ju något man kan hantera med stämningsstabiliserande men eftersom man inte vet varför AD så ofta förlorar effekt när det gäller bipolära sjukdomar så kan man bara spekulera.
Det kan ju även vara en illusion, många som behandlas för unipolär depression har ju inte en lika allvarlig sjukdomsbild som många bipolära har och en ganska stor undergrupp får heller inte återkommande depressioner eller om de gör det så får de det inte särskilt ofta vilket gör att det kanske ser ut som att medicinerna verkar bättre på dem helt enkelt för att de inte är lika sjuka i regel. Men bara en gissning.
Vad skönt för er som hittat en medicin som verkligen hjälper. Jag tror inte att mina Inte gör det, har väl någonstans glömt bort hur mitt liv såg ut som omedicinerad. Har kontroll på tillvaron nu och kan uppleva välmående vissa dagar men känner mig sällan till freds egentligen.
Jag ska träffa min läkare om 3 veckor så ska ta upp att höja/byta antidepressiva.
Förhoppningsvis går forskningen framåt och drömmen hade ju varit att kunna behandla kärnan i sjukdomen istället för att lindra symptom.
Men av nyfikenhet. Hur mår ni på era medicineringar? (Och vad är er diagnos?)
Jag har snabbpendlande med övervägande depressioner och inslag av otrevlig uppvarvning.
Trevlig måndag!
Jag ska träffa min läkare om 3 veckor så ska ta upp att höja/byta antidepressiva.
Förhoppningsvis går forskningen framåt och drömmen hade ju varit att kunna behandla kärnan i sjukdomen istället för att lindra symptom.
Men av nyfikenhet. Hur mår ni på era medicineringar? (Och vad är er diagnos?)
Jag har snabbpendlande med övervägande depressioner och inslag av otrevlig uppvarvning.
Trevlig måndag!
Liliacleavess- Gäst
Alltså jag funderar på att höja mina antidepressiva själv. Finns ingen läkartid förrän om 3 veckor och jag orkar inte.. kan/vill inte åka in till akuten för jag är inte självmordsnära. Jag bara lider varje vaken minut.
Jag vet (så gott som) att vi skulle kommit fram till det beslutet, alternativt att byta antidepp. Så då borde jag kunna göra det nu?
Jag vet att det är inget att rekommendera och det är inget jag skulle gjort förut men jag pallar inte med att vänta.
Jag vet (så gott som) att vi skulle kommit fram till det beslutet, alternativt att byta antidepp. Så då borde jag kunna göra det nu?
Jag vet att det är inget att rekommendera och det är inget jag skulle gjort förut men jag pallar inte med att vänta.
Liliacleavess- Gäst
Kan du få någon telefontid??
Jag tycker också att antidepressiva mediciner tappar effekt. Det känns alltid som "nyhetens behag"
Eva-Kerstin- Nyinitierad
Antidepressiva hade en avtagande effekt på mig med. Jag har läst att det kan vara så särskilt vid bipolär sjukdom. Lamotrigin däremot var det som fungerade på mig.
Berguv- Rekorderlig Medlem
Det är intressant, för jag har känt att Lamotrigin har tappat sin effekt på mig. När jag höjt, och till viss mån när jag sänkte också, har jag varit HARMONISK för första gången sedan jag var 8 år gammal. (Blev sjuk i första depp som 9-åring.) Den hösten jag började med den och höjde upp från 25 till 300 var den första hösten på 11 år som jag inte hade höstdepression. Sedan avtog effekten och nu verkar den bara (eventuellt) mildra mina hypomanier, inte göra något mot depressionen. Tyvärr. Får se om jag byter/lägger till en annan stämningsstabiliserande.
Antidepressiva har jag inte märkt tappat effekt, men jag har reagerat dåligt på så många att jag inte haft kvar dem alltför länge.
Antidepressiva har jag inte märkt tappat effekt, men jag har reagerat dåligt på så många att jag inte haft kvar dem alltför länge.
Linn- Bubblare
Lamotrogin är lite kruxigt. Här behövs det ibland sänka dosen och tillfälligt lägga till en annan. Senare när man har fått kontroll på depressionen sakta trappa ut den tillfälliga medicinen och stå kvar på den lägre dosen Lamotrogin.
När jag mår bra står jag på en lägre dos Lamotrogin och när jag har depressionen så ökar dosen.
Däremot detta är inget att experimentera med själv utan ha kontakt med en läkare.
När du har tagit kontakt med psykiatrin, har du berättat så att det har förstått hur du mår? De ska ha möjligheten att akut boka en telefontid om det inte finns andra tider. Däremot är jag medveten att det inte är så överallt.
Ta hand om dig <3
När jag mår bra står jag på en lägre dos Lamotrogin och när jag har depressionen så ökar dosen.
Däremot detta är inget att experimentera med själv utan ha kontakt med en läkare.
När du har tagit kontakt med psykiatrin, har du berättat så att det har förstått hur du mår? De ska ha möjligheten att akut boka en telefontid om det inte finns andra tider. Däremot är jag medveten att det inte är så överallt.
Ta hand om dig <3
Fallen- Veteran
Liknande ämnen
» Quetiapin (seroquel) och effekt efter tid?
» Stämningsstabliserande effekt?
» Litium effekt
» Nya rön om hur ketamin får sin antidepressiva effekt
» Slutat Quetiapin - konstig effekt
» Stämningsstabliserande effekt?
» Litium effekt
» Nya rön om hur ketamin får sin antidepressiva effekt
» Slutat Quetiapin - konstig effekt
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet