Nytt sedan sist
Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen
Stämningsstabliserande effekt?
5 posters
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Stämningsstabliserande effekt?
Jag kan inte ta bort Atarax och egentligen ska den inte har någon direkt effekt alls. Handlar inte för att sova på eller som lugnande - utan den är en del av det som stämningsstabiliserar.
Mitt barn säger något liknade kring detta som lugnade och sova på, tja men livets ständiga bergochdalbana lixom stannade upp och allt blev så mycket lättare. Mitt barn, sa bara rakt ut denna tänker inte riktigt ta bort utan vilja fortsätta med och kanske det jag behöver och det kanske inte vara någon antidepressiv.
Fascinerande med kommentaren med att svängningarna minskade och på så sätt lättade depressionen något. Lite åt samma håll som för mig och Atarax.
Det som är Atarax inte har någon som helst effekt kring detta. Nu är vi ju två och gräver en på nätet så är det fler. Då till min tanke att Atarax kan ha denna effekt, men inte riktigt blivit sedd och tagen på allvar. Just pga tankefällan - det är ju bara Atarax....
Mitt barn säger något liknade kring detta som lugnade och sova på, tja men livets ständiga bergochdalbana lixom stannade upp och allt blev så mycket lättare. Mitt barn, sa bara rakt ut denna tänker inte riktigt ta bort utan vilja fortsätta med och kanske det jag behöver och det kanske inte vara någon antidepressiv.
Fascinerande med kommentaren med att svängningarna minskade och på så sätt lättade depressionen något. Lite åt samma håll som för mig och Atarax.
Det som är Atarax inte har någon som helst effekt kring detta. Nu är vi ju två och gräver en på nätet så är det fler. Då till min tanke att Atarax kan ha denna effekt, men inte riktigt blivit sedd och tagen på allvar. Just pga tankefällan - det är ju bara Atarax....
Fallen- Veteran
Sv: Stämningsstabliserande effekt?
Låter intressant! Jag har alldrig använd Atarax själv, så jag kan inte jämföra. När jag var gravid fick jag under hela graviditeten bland andra lergigan mot kraftigt illamående. Det var också en tid då jag mådde ganska stabilt ok (förutom illamåendet), medan jag hade mindre mediciner mot det bipolära. Kanske fungerade Lergigan då också lite stämningsstabiliserande. Har därefter alldrig mer använd Lergigan.
Ma-ar- Rekorderlig Medlem
Jag tar Lergigan när jag är på väg rejält uppåt och den funkar som dämpande för mig. Jag lägger lixom bara till en större dos på den medicin jag tar idag, men jag måste lägga av efter ett tag med att den gör mig deprimerad. Så jag använder mig av biverkningen, för att stoppa manier/hypomanier.
Jo, jag har fått lite respekt för både Atarax och Lergigan - de är inte riktigt denna "skit" medicin som de har fått rykte av.
Jo, jag har fått lite respekt för både Atarax och Lergigan - de är inte riktigt denna "skit" medicin som de har fått rykte av.
Fallen- Veteran
Märkligt. Kanske ni är extra känsliga? Känner inte något alls av varken lergigan eller Atarax. Någon gång när jag var på psykakuten fick jag en spruta med phenergan(?) Som i princip är lergigan, men blev bara lite trött och illamående. Iofs är det bara xanoren som hjälpt vid ångest egentligen, dom andra benzo fungerar inte alls bra. Främst tagit pga GAD och i depressioner förutom xanor som jag först fick vid en blandepisod. Vissa mediciner tycks verkningslösa på mig, tyvärr gäller det lergigan och atarax
Butterflychaos- Ambulerande Admin
Jag brukar ta atarax när jag känner mig för uppvarvad, stressad för att varva ned inför att somna enkelt. Den är ju lugnande. Men om jag verkligen har svårt att somna då gör den inte mycket nytta. Då blir det zolpidem också. Det händer att jag tar atarax på dagen också ex. på jobbet om jag har ångest eller är allmänt stressad. Men aldrig om jag ska köra bil. Jag blir nog inte direkt trött av atarax, det är mer frånvaron, minskningen av oro.
Berguv- Rekorderlig Medlem
Jag har bara tagit Atatax kortvarigt som lugnande. Den har inte hjälpt mig särskilt mycket, kanske blir lite trött men inte lugn. Eftersom den inte varit effektiv har jag inte fortsatt att ta den, så jag vet inte om den skulle vara stabiliserande på längre sikt. Men fungerar det för någon så är det ju bara jättebra.
chai- Ambulerande Admin
Jag har nog mer bara oturen att få dessa mer ovanliga biverkningarna. När det kommer till Lergigan har jag ju tur.
Mitt barn satt och pluggade till tre i morse. Upp igen vid nio... Gjort stan och gått på bio. Är inte orolig - hen tömde inte kontot....
Jag vet att det kan bli lite så för alla när en depression släpper men glad över att mitt barn har reagerat själv och sagt - "jag ska nog inte ha antidepressiv medicin om jag reagerar så här på Atarax..."???
Tur att det inte är allt för långt till psykiatrikern för mitt barn och skönt med att mitt barn har denna insikt.
Kul att det är fler som Atarax ger effekt.
Mitt barn satt och pluggade till tre i morse. Upp igen vid nio... Gjort stan och gått på bio. Är inte orolig - hen tömde inte kontot....
Jag vet att det kan bli lite så för alla när en depression släpper men glad över att mitt barn har reagerat själv och sagt - "jag ska nog inte ha antidepressiv medicin om jag reagerar så här på Atarax..."???
Tur att det inte är allt för långt till psykiatrikern för mitt barn och skönt med att mitt barn har denna insikt.
Kul att det är fler som Atarax ger effekt.
Fallen- Veteran
Liknande ämnen
» Litium effekt
» Nya rön om hur ketamin får sin antidepressiva effekt
» Slutat Quetiapin - konstig effekt
» Alla mediciner tappar effekt?
» Quetiapin (seroquel) och effekt efter tid?
» Nya rön om hur ketamin får sin antidepressiva effekt
» Slutat Quetiapin - konstig effekt
» Alla mediciner tappar effekt?
» Quetiapin (seroquel) och effekt efter tid?
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet