Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Några frågor om studier?

3 posters

Gå ner

Några frågor om studier? Empty Några frågor om studier?

Inlägg av LindenDream lör mar 25 2017, 21:53

Vet någon hur mycket man måste studera för att få studentkort och - rabatter?

Och en annan sak, jag har redan en kandidatexamen, kan jag trots det studera mer på denna nivå? Eller skulle jag t ex kunna börja plugga mitt modersmål på universitetet på grundnivå (hittade såna kurser).

Har försökt kolla runt men hittar inget vettigt.

Och har ni erfarenheter av distansstudier?

Och ja, det är mycket möjligt att jag har blivit tokig, men vem har inte gjort det...
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av Berguv sön mar 26 2017, 14:35

Jag vet inte om det finns någon gräns för studierabatter. Kolla med studentkåren i den stad du tänkt plugga i. Förr behövde man vara medlem i studentkåren för att få rabatt. Kanske räcker det att vara inskriven på en högskola?

Det klart du kan läsa en annan kandidatexamen också. Men du kan inte räkna ihop dem till en master. Om några ämnen motsvarar kurser du redan läst kan du kolla om du får tillgodoräkna dig några hp.

Det är väl inget som hindrar dig från att plugga ditt modersmål om det ger dig något.

Distansundervisning används meroch mer. Inspelade föreläsningar, grupparbeten på internetforom och ofta några intensivdagar då man träffas irl.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av Ma-ar mån mar 27 2017, 22:26

Jag har erfarenhet av distansundervisning. För mig var det för svårt att sitta hemma och plugga, även om föreläsningarna på dator var mycket bra och lätt att följa. Jag har redan svårt att koncentrera mig och utan strukturen av att sitta någonstans var man helt enkelt ska plugga var omöjligt. Tyckte jämnt att tvätten var viktigare än studien mm Smile .

Jag pluggade 50% och fick studentkort.

Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av LindenDream sön apr 02 2017, 15:39

Tack för era svar.

Jag har ju tidigare lovat mig själv att aldrig mer studera nåt, eftersom jag inte klarar av stressen, och inte heller självständiga studier. Så om jag trots allt skulle börja studera igen, skulle det få bli nåt med massor av gruppundervisning med obligatorisk närvaro, och något konkret och nyttigt också, något direkt anknytning till arbetslivet...

...men, det började som en skämt, att börja studera för att få lite rabatter, distans för att inte störa det vanliga livet. Och sen blev jag entusiastisk över det, och när jag kollade på CSN, så ser det ut som om jag kunde få några tusenlappar som studiestöd trots att jag jobbar.

Sen fastnade jag för en grundkurs i latin och då var det liksom kört. Så jag har nu anmält mig till den samt en i klassisk grekiska. Blir jag antagen får jag välja sen... Och varför skulle jag inte bli det, det är bara grundläggande behörighet, dvs, gymnasiet.

Alltså jag vet att det är dumt, för jag klarar inte av att studera självständigt, och speciellt inte ett språk, jag brukar också alltid bli jätteintresserad av hushållsarbete när det är dags att plugga, i vanliga fall får jag ingenting gjort hemma...

Men å andra sidan, varför inte försöka, det värsta som kan hända är att det inte går, men det gör ju inget, eftersom jag ändå tänkte prova det bara för skojs skull. Eller hur? Och sen har jag ju alltid drömt om att lära mig latin... Embarassed
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av Ma-ar sön apr 02 2017, 15:59

Kul med latin! I mitt hemland fick man latin och klassiskt grekiska på gymnasiet. Jag gillade det mycket, så intressant! Tyvärr har jag nu glömt det mesta, skulle inte klara mig genom den enklaste texten, men jag inbillar mig att en klassisk utbildning har format mig. Det är mycket att arbeta med, fick i sista klasserna 6 timmars i veckan grekiska! Lycka till!!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av Berguv tor apr 06 2017, 13:50

Ja varför inte försöka!
Om det inte går kanske en lärlingsutbildning i ett hantverksyre kan vara något?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Några frågor om studier? Empty Sv: Några frågor om studier?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet