Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

+9
Linn
- Pax -
skinkan
zandra85
Onddruid
Berguv
Ma-ar
chai
Butterflychaos
13 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av skinkan sön apr 17 2016, 01:58

Sen hoppas jag faktiskt seriöst på ketamin-liknande preparat mot depression. Osäker på hur det skulle fungera på oss bipolära.
skinkan
skinkan
Bubblare
Bubblare

Posts : 69
Join date : 16-02-07
Location : norrland

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Onddruid sön apr 17 2016, 09:25

Jag känner mig också hoppfull, vi kommer nog snart att få se två nya klasser av antidepressiva, först tror jag att det blir ketaminliknande preparat, kanske indikerade för akut behandling av svår behandlingsresistent depression och sedan antiinflammatorisk behandling. Den senare känner jag mig hoppfull inför på grund av att den kanske kan hjälpa mot kognitiva nedsättningar.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av - Pax - fre apr 22 2016, 19:07

Det är så svårt att svara på, men typ 10% av mitt liv? Ska jag räkna med nedstämdhet är det betydligt mer.

Nu måste jag googla ketamin...
- Pax -
- Pax -
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-04-19

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Butterflychaos lör apr 23 2016, 18:57

Nej vad deprimerande.... 10 av 23 år är ju typ ändå 43% av mitt liv. Jaha.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Linn sön maj 08 2016, 22:44

Det är så svårt att svara på, särskilt när man svänger snabbt.
Jag var iaf deprimerad första perioden 9 och 16 års ålder, men jag fixade ändå att gå i skolan (levde för betygen, hade typ 0 sociala kontakter). Mellan 16-22 var jag allt kaos, avdelningar och behandlingshem - totalt sjukskriven från allt - nere kanske 60-70% av tiden. Mellan 22-26 var jag mest okej, kanske bara 20-30% deprimerad. Och mellan 26-28 typ deprimerad 50%.

Allt som allt alltså 13 av 28 år = 46 %. Så nja, inte så bra statistik Crying or Very sad
Sedan har jag sällan haft riktigt svåra depressioner, mest medelsvåra med MYCKET ångest. Usch, vad nedslående det här var...
Uppmuntrar alla med en blomma, elefant och en leende alien! flower elephant alien
Linn
Linn
Bubblare
Bubblare

Posts : 37
Join date : 16-05-08
Location : Lund, Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av gadas sön maj 29 2016, 13:56

Ett snabbt överslag gav mig 0,5 - 1 %. Ändå är det det jävligaste jag varit med om... Att det går över är en klen tröst.

Det betyder inte att jag mått bra 99 % av tiden, bara att jag inte haft svår eller medelsvår depression då. Lindrig depression är svårt att avgöra om man har.

gadas
Bubblare
Bubblare

Posts : 13
Join date : 16-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Majjen tis aug 16 2016, 08:07

Jag har haft ett fantastiskt liv på många vis men plågats av mina depressioner sedan 12 års ålder. Har gått 8 år i DBT och haft riktigt bra perioder mellan depressionerna med hög funktipnsnivå. Blev diagnostiserad som borderline (självklart) som 18 åring men omvärdering skedde när självskadebeteendet och självmordsförsöken var strikt episodiska och att jag fungerade normalt gällande relationer och identitet. Har en bekant med "äkta" borderlineproblematik och förstår faktiskt inte hur psyk kunde diagnostisera som de gjorde gällande mig. Men som sagt. Självskadebeteende och många psykinläggningar =borderline. Har blivit sjukt misshandlad i slutenvården tidigare. Detta har också resulterat i felmedicinering och att jag inte sett nån mening att ens äta medicin. Plus att det ändå alltid slutade med psyk när jag började på antidepressiva. Men till frågan så har jag varit varken manipulativ eller identitetskrisande utan deprimerad. En del av dem var ordentliga blandepisoder. På senare år så har skoven varit mer "rena" och längre. Däremot inte lika täta. Jag gissar på att mellan 12 och 25 så har jag varit i depression ca 60% av min tillvaro och efter 25 har jag varit sjuk 2 ggr vilket varade 6 mån resp 1 år. Bipolär sjukdom och ADHD har varit differentialdiagnoser i min journal sen barnpsyk men pga bristande uppföljning så har det inte föränn senare år blivit gjort något av. Det räcker ju inte med att anteckna "bipolärt spektra misstänks" i journalen.

Majjen
Nyinitierad
Nyinitierad

Posts : 6
Join date : 16-04-01

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Fallen tis aug 16 2016, 09:10

Mer än halva mitt liv. Tänker inte räkna eller ta reda på mer.

Snacka om deprimerad fråga. Suck!
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Icemist fre mar 31 2017, 17:56

Över 30 år på antideppmedicin. Sista 10 åren bunden till hemmet pga ångest. Ibland går det 2-4 månader utan att jag går utanför hemmet. När jag mår hyfsat bra kan jag dock gå ut på promenad om maken följer med.

Icemist
Bubblare
Bubblare

Posts : 11
Join date : 17-03-24

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression? - Sida 2 Empty Sv: Hur stor del av era liv uppskattar ni att ni har spenderat i en depression?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet