Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Knasiga drömmar *kan vara läskiga*

+5
Cerise
Ma-ar
Berguv
Yoga
barasandra
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Knasiga drömmar *kan vara läskiga* Empty Knasiga drömmar *kan vara läskiga*

Inlägg av chai tis mar 08 2016, 15:39

En plats att skriva av sig skumma drömmar på, men om ni ska berätta något obehagligt t.ex. om skador eller död på människor eller djur så inled med en varning så den som vill kan hoppa över.

Jag tänkte börja med den första mardrömmen jag minns i mitt liv.

Det var ett tyst rum, sånär som på en tickande gammal moraklocka. Det satt en gumma i svarta kläder i en gungstol och stickade. Hon tittade inte på mig. Känslan var att jag aldrig skulle komma därifrån.

Inte mycket att hänga i julgranen, men tillräckligt för att fortfarande få mig att rysa. Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Till överst på sidan Gå ner

Knasiga drömmar *kan vara läskiga* Empty Sv: Knasiga drömmar *kan vara läskiga*

Inlägg av Butterflychaos tis mar 08 2016, 16:30

Sådana saker kan vara riktigt läbbiga!
En av mina första mardrömmar som jag minns (typ 8 år gammal eller så) är att jag var jätteglad - jag hade fått jobb på ett zoo minsann! Min nya chef visade mig runt och sa att jag skulle utfodra spindlarna. Hen ledde mig till en liten stuga, öppnade dörren och tyckte jag skulle gå in först. Så fort jag var innanför dörren stängdes den och låstes. Stugan var fylld med enorma spindlar - och jag var ju tydligen maten...
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai lör mar 26 2016, 22:47

Vid femtiden imorse vaknade av en otäck dröm om döda barn, men slutet av drömmen gjordes väl undermedvetet om till något snällare, att det bara var en föreläsning om läskiga gamla folksagor.

Sedan när jag vaknat var jag hungrig och tog lite flingor och mjölk. Då fick jag för mig att de frystorkade bären i flingorna pratade, de diskuterade vem som skulle ätas först. Dags att gå och lägga sig igen... (hade inte tagit någon sömntablett så det var bara mina egna tokerier Razz )
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av barasandra sön mar 27 2016, 19:02

Har en hel del märkliga drömmar. Inatt vaknade jag helt svettig, precis när chefen (i drömmen) drog av mina ögonfransar.
Så himla ologiskt.

barasandra
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Butterflychaos mån mar 28 2016, 09:39

Jäkla konstig dröm som blev en mardröm inatt/i morse. Nån skulle flå en stackars labrador som vi känner, levande. Skulle väl säga att det var en av de hemskaste drömmarna jag haft.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Yoga ons apr 06 2016, 11:15

I natt skulle jag presentera mig för någon/några.

Jag sa "jag är dotter till kungen och drottningen" och det var inte bara det att jag SA så, jag var verkligen det.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Knasiga drömmar *kan vara läskiga* Empty En läskig själ som finns kvar efter döden

Inlägg av Yoga ons apr 06 2016, 15:49

Jag sov några timmar nu på em. Jag somnade in till oljudet som kommer av att byggare renoverar en lägenhet högst upp i huset, fem våningar ovan mig. Ja, det hörs mycket. Drömmer sen att jag var i lägenheten som de renoverar. Det bodde en tant där, men hon gick bort. Jag har aldrig varit förtjust i tanten när vi setts i huset. Vi var i lägenheten och tittade hur den nya renoveringen blev, och det fanns en övervåning också (etage) men jag vågade mig inte upp i trappan för jag tyckte att tantens själ fanns kvar där uppe. Hennes läskiga själ...
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Berguv tor apr 07 2016, 12:25

I gränslandet mellan sömn och vakenhet nu på förmiddagen drömde jag att jag hörde röster (av olika slag, tydligt då - från olika håll, min man, en kvinnlig radioröst, en man på skånska, nästan samtidigt), men nu minns jag inte så mycket. Har funderat en del förut på hur det skulle vara. Men det kom lite överraskande. Inte vet jag om det kan vara liknande. Men jag föreställer mig att man kanske är i ett drömliknande tillstånd fast vaken.
Skakade av mig det och valde att somna om till 11. Nu fortfarande jättetrött, men klar. Det var bara en dröm, drömmar är konstiga.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Ma-ar fre apr 08 2016, 09:29

Alla kan få hallucinationsliknande erfarenheter när man somnar eller vaknar eller är i gränslandet. Kan tänka mig att det var något sådant, Berguv. Kallas hypnogoga eller hypnopompa hallucinationer. Jag kan också ha det ibland, men inte ofta.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai fre apr 08 2016, 10:33

Ma-ar skrev:Alla kan få hallucinationsliknande erfarenheter när man somnar eller vaknar eller är i gränslandet. Kan tänka mig att det var något sådant, Berguv. Kallas hypnogoga eller hypnopompa hallucinationer. Jag kan också ha det ibland, men inte ofta.

Jo. Jag brukar ganska ofta börja drömma innan jag har somnat ordentligt och då känns det väldigt realistiskt.

I natt åkte jag buss. Hade med mig Pippi Långstrumps kappsäck med guldpengar. Plötsligt märker jag att bussen inte stannar där jag ska av, trots att jag har plingat, utan kör ut på en stor öde slätt istället. Jag går fram till bussföraren som säger att tyvärr kan han inte släppa av mig, men han kan möjligen köra mig till Gävle (från Skåne!). Jag går tillbaka till sittplatsen och då är kappsäcken borta... men strax kommer en kille fram med den och säger att han bara vaktade den, och alla pengar är kvar. Jag bestämmer mig för att åka med till Gävle då, bör väl finnas tåg där...

Jag drömmer otroligt ofta om bussar, tåg och flyg.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Cerise fre apr 08 2016, 10:48

chai skrev:
Drömmar om färdmedel (även hissar och trappor) brukar betyda att man är på väg någonstans, i livet liksom. Tiden innan jag flyttade senast så drömde jag massor om tågspår som gick åt olika håll, tror det betydde att jag hade olika vägar att välja på.
Cerise
Cerise
Bubblare
Bubblare

Inlägg av chai fre apr 08 2016, 11:00

Cerise skrev:
chai skrev:
Drömmar om färdmedel (även hissar och trappor) brukar betyda att man är på väg någonstans, i livet liksom. Tiden innan jag flyttade senast så drömde jag massor om tågspår som gick åt olika håll, tror det betydde att jag hade olika vägar att välja på.

Jag som verkligen lever enormt inrutat och utan framtidsplaner Laughing Tror att för mig är det mer en ångest/kontrollgrej, jag är rädd för att komma försent. Det spiller över i min vakna tid, jag är alltid den som kommer tio minuter före utsatt tid. Ibland när jag åker tåg är jag så övertygad om att jag ska missa det att jag liksom inte fattar att jag faktiskt hunnit med det... jag måste känna på tågsätet och stampa på golvet för att förstå att jag sitter där. Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv lör apr 09 2016, 08:28

Ma-ar skrev:Alla kan få hallucinationsliknande erfarenheter när man somnar eller vaknar eller är i gränslandet. Kan tänka mig att det var något sådant, Berguv. Kallas hypnogoga eller hypnopompa hallucinationer. Jag kan också ha det ibland, men inte ofta.

Ja det kan nog ha varit något liknande, för jag kände mig vaken men väldigt dåsig, kunde bestämma mig för att vakna eller somna om. Det hela var rätt tydligt.
Men det är väl normalt?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai lör apr 09 2016, 09:08

Berguv skrev:

Ja det kan nog ha varit något liknande, för jag kände mig vaken men väldigt dåsig, kunde bestämma mig för att vakna eller somna om. Det hela var rätt tydligt.
Men det är väl normalt?

Jadå, även fullt friska personer kan ha det efter vad jag har läst.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv lör apr 09 2016, 20:08

Nu har jag läst på lite om hypnagoga och hypnapompa hallucinationer och det kan nog vara en hypnapomp jag hade. Förmodigen var det inte första gången heller och jag tror jag upplevt sömnparalys med. Men jag har inte tänkt att det varit något speciellt, bara en speciell dröm, där jag samtidigt drömt att jag var vaken. Men nu tycker jag det verkar riktigt spännande att se om jag får fler sådana upplevelser och registrera dem lite. Jag läste också att det är helt normalt att ha sådana, men också att det är vanligare bland bipolära och schizofrena att ha det. Något om att man har sänkt tröskel till sådana upplevelser.
Jag tyckte inte det här var obehagligt, mer intressant.
Ibland kan det kännas som att jag snubblar när jag håller på att somna, kanske också något åt samma håll.
När jag var liten vet jag att min läskigaste återkommande mardröm var att gå på vår vanliga gångväg till centrum när ett troll stod mitt på och gjorde mig förstenad så jag hade en stark känsla av att inte kunna röra mig. Det kan ha varit sömnparalys. En annan läskig återkommande mardröm jag hade som barn var att falla nedför stup tills jag slutligen vaknade. Jag läste att en känsla av att falla också kan höra till detta.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Ma-ar lör apr 09 2016, 21:44

Nu vi här pratade om det har jag också haft det vid två tillfällen. Tydligen något som man noterar mer när man är mer medveten om det.
Tycker det är så roligt att du blir helt inspirerat av fenomenet, Berguv.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Yoga sön apr 10 2016, 11:59

barasandra skrev:Har en hel del märkliga drömmar. Inatt vaknade jag helt svettig, precis när chefen (i drömmen) drog av mina ögonfransar.
Så himla ologiskt.

Ha ha, förlåt men jag skrattar lite.

Det finns nån härlig symbolik i den drömmen tänker jag... Chefen som stressar en? Något jobbrelaterat som man har problem med?
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av LindenDream tor apr 20 2017, 17:04

Jag drömde att jag var i Snövits rymdskepp, jag valde den istället för Törnrosas. Och den var silverfärgad och väldigt lång.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Fallen fre apr 21 2017, 09:33

Jag minns sällan vad jag har drömt. Väldigt sällan men jag minns att jag väldigt ofta styr om drömmen utan att vakna, alltså jag har lucida tillstånd.

En gång i tiden så sova jag utan meds, jag drömde hej vilt och massa... Crying or Very sad
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av LindenDream fre maj 05 2017, 12:31

Jag hade en väldigt läsligt dröm inatt, jag drömde att jag hade olika hallucinationer och hela drömmen var väldigt verklighetstrogen. Så när jag vaknade, förstod jag inte först att det hade varit bara en dröm och att jag faktiskt var vaken. Och när jag började förstå att det var fråga om en dröm, kunde jag inte riktigt förstår att det hade 'bara' varit en dröm.
Som tur var, somnade jag och och det kändes lite mer avlägset sen.

Men jag trodde på allvar att jag hade tappat förståndet...
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Butterflychaos mån maj 22 2017, 10:14

Har nästan alltid konstiga drömmar. Enligt någon (kommer inte ihåg namnet) så kan jag har spelandet att tacka för att jag kan kämpa mot mina mardrömmar, tyckte jag var roligt. Kanske därför jag sällan upplever det som mardrömmar utan snarare udda drömmar.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Fallen tis maj 23 2017, 07:39

Än så länge som drömmer jag inte melatonin men jag har nu tagit det i snart tre veckor. Enligt min läkare, så om jag hade fått dessa drömmar så hade jag redan fått dem.

Nu efter tre veckor är tankerusningarna som var innan jag somnade borta. Lägger huvudet på kudden och så somnar jag. Vaknar utsövd och nätterna som jag inte kan sova längre än fyra timmar är färre.

Vi misstänker att min sömnstörning är bipolärt samt ålders -relaterat och då fått en störd produktion av melatonin.  

Något som jag saknar är mina drömmar, oavsett hur hemska, om de har psykotiska inslag, etc...

Bar detta att få vakna på morgon på tvären eller där jag hade fötterna när jag somnade. Troliga tillhör det som har varit.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Inlägg av Butterflychaos ons mar 21 2018, 07:59

Kom att tänka på en riktigt hemsk mardröm jag hade för någon månad sen... Drömde att min sambo mådde asdåligt och började skära av sina fingrar i bitar (som morötter om någon förstår) och sen tänkte kasta sig av en balkong. När jag hindrade henne försökte hon putta ner mig istället. Jävligt märklig dröm, hade ångest halva dan efter det
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai ons mar 21 2018, 08:10

Fy, det var en läskig dröm!

Jag drömmer rätt sällan utpräglade mardrömmar, det blir mer ofta något knäppt/ lustigt. För ett tag sedan hade jag fått i uppdrag att få ett gäng danskar deporterade eftersom de ockuperat vårt badhus. Säkert hade jag tittat på Bron... Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons mar 21 2018, 09:49

Hade en rolig dröm också att en virolog på jobbet ville att jag skulle göra ett examensarbete på HIV i huskies (ja, hundrasen) Shocked Laughing
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen