Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Synpunkter på stämningsläge

2 posters

Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av agster fre mar 11 2016, 11:05

Hej,

Hjälp, vad tusan är detta? Är under utredning, är detta typiska bipolär symtom?

Sön - arg, irriterad, lite "våldsam"
Mån - lugn, självsäker, kan ha möte med andra personer utan problem
Tis - lugn, självsäker, kan ha möte med andra personer utan problem
Ons - labil, gråtmild, låg, irriterad, trött, huvudvärk, kan INTE ha möte, inte social
Tors - självsäker, energifylld, men även trött och irriterad, kan ha möte och är även väldigt drivande och aktiv/framåt
Fre - orolig, irriterad som f-n på allt och alla, kan inte ha möten - måste skjuta fram inplanerade möten

Jag blir knäpp på mig själv!
agster
agster
Bubblare
Bubblare

Posts : 42
Join date : 16-01-15
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av agster fre mar 11 2016, 11:09

eller låter det mer borderline eller en mix?
agster
agster
Bubblare
Bubblare

Posts : 42
Join date : 16-01-15
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av Berguv fre mar 11 2016, 11:45

Det kan ju vara snabbpendling också. Själv kan jag ha det ungefär så utan att ha Borderline eller ADHD. För mig beror det en del på vad som händer och om jag jobbat eller inte.
Min utredning tog också lång tid eftersom det inte var så tydligt vad snabbpendlingen berodde på, om det kanske bara berodde på omständigheter och utmattning.
Men man uteslöt efter ett tag vissa saker och kvar blev det bipolära samt GAD.
Utredningen bestod mest av stämningsscheman och att se hur jag reagerade på medicin. Så det tog ett tag, ett år innan jag fick veta. Det kan i och för sig berott på att det var så svårt att få läkartid med. Men först eftrr ett år kom det en tydligare hypomani på 2 veckor då jag sov lite men ändå var pigg så då var det tydligt.
Jag tror inte någon kan säga något än om ditt mönster om inte ens vårdpersonalen kan det än. Jobbigt, jag vet, men det är nog bara att vänta och se.
För mig är snabbpendlingen känslig för hur mycket jag tar ut mig de dagar jag har energi. Jag gör det för det betyder så mycket för mig att kunna jobba, men då kommer "baksmällan" dagen efter med noll energi när jag får vila.
Trötta ut sig kan man ju göra för mindre, det kan ju räcka med att städa eller träffa folk ibland.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av agster fre mar 11 2016, 11:52

Ja det är svårt, de nämnde dock rapid cycling sist och det är ju lite så jag har det, upp och ner och hit och dit. Informativt att veta lite hur andra har det och hur andra ser det också. Men har du även längre lugnare perioder? Det är inte bara upp och ner och hit och dit hela tiden även om du har rapid cycling? Men när du väl "reagerar" så är det med rapid cycling? Gränsen verkar ju vara löjligt fin mellan borderline och bipolär. Ibland kan jag reagera på yttre saker/känslor och ibland så är det bara upp och ner utan synbar anledning.
agster
agster
Bubblare
Bubblare

Posts : 42
Join date : 16-01-15
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av agster fre mar 11 2016, 11:53

Det är bara så sjuuuuukt frustrerande att ena dagen känna att man kan argumentera för sig på möten osv. för att nästa dag bara vilja dra något gammalt över sig och bli helt nervös och nojjig bara någon tilltalar en...
agster
agster
Bubblare
Bubblare

Posts : 42
Join date : 16-01-15
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av Berguv fre mar 11 2016, 12:07

Jo det är ju lugnare nu. Jag kan nu se att jag mådde sämre för ett par år sen. Jag pendlar fort fortfarande. Det är få veckor där det ligger still i en hel vecka, oftast då i en hypoman period. Nu pendlar jag oftast inte lika kraftigt, mest ner på lätt deprimerad och måttligt hypoman enligt min bedömning.  Jag kan se att jag  var mycket mer irriterad i augusti, september, oktober än vad jag är nu. Så jag mår bättre, men inte bra. Igår hade jag en dag nästan helt och hållet i sängen, var enormt trött efter att ha varit uppvarvad på jobbet dagen innan. Men jag var inte nedstämd, rätt nöjd med att kunna vila. Även idag har halva dagen spenderats i sängen efter att lämnat barnen i skolan. Men nu har jag energi igen, ska börja städa lite och åka och shoppa lite.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av Berguv fre mar 11 2016, 15:36

Hm, min energi var kortvarig idag. Åkte till tippen med emballage och till apoteket. Efter en timme är jag lika massivt trött som igår, blytung.
Det är så konstigt med den här varannandagströttheten. Jag gjorde väl för mycket när jag jobbade, fast då kände jag mig så pigg och frisk. Var väl för intensiv som vanligt då, vilket slår tillbaka nu. Helgen innan var det också mycket då jag var själv med barnen i fyra dagar.
Depressionen tog slut för mer än ett år sen, men orken, kommer den nånsin tillbaka?
Lurade jag bara mig själv förut med att tro att jag orkade, bara för att jag körde på i ett utan att känna efter?
Har ni också den här tröttheten kvar trots "friska"perioder?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Synpunkter på stämningsläge Empty Sv: Synpunkter på stämningsläge

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet