Nytt sedan sist
Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen
IQ och nivå på utbildning hos personer med bipolär sjukdom jämfört med normalbefolkning
5 posters
Sida 1 av 1
IQ och nivå på utbildning hos personer med bipolär sjukdom jämfört med normalbefolkning
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=10186603&fileId=S0033291715002299
De tre grupper som jämförs är personer med schizofreni och bipolär sjukdom samt en frisk kontroll. Schizofreni och bipolär sjukdom visades i studien leda till lika stora nedsättningar i intelligens men personer med bipolär sjukdom hade oftare slutfört högre utbildning.
De tre grupper som jämförs är personer med schizofreni och bipolär sjukdom samt en frisk kontroll. Schizofreni och bipolär sjukdom visades i studien leda till lika stora nedsättningar i intelligens men personer med bipolär sjukdom hade oftare slutfört högre utbildning.
Sv: IQ och nivå på utbildning hos personer med bipolär sjukdom jämfört med normalbefolkning
På sätt och vis intressant eftersom jag ibland stöter på fördomen att bipolära är extra begåvade.
Vet inte varför det är svårare för dem med schizofreni att plugga, kvarstående negativa symptom? Bipolära kan åtminstone ibland ha energi. Bara lösa tankar.
Vet inte varför det är svårare för dem med schizofreni att plugga, kvarstående negativa symptom? Bipolära kan åtminstone ibland ha energi. Bara lösa tankar.
chai- Ambulerande Admin
Sv: IQ och nivå på utbildning hos personer med bipolär sjukdom jämfört med normalbefolkning
Simon Kyaga har skrivit en del om detta.
Jag har läst att bipolära generellt har högre IQ jfr med medelbefolkningen innan de blir sjuka, men att det generellt sett sjunker sen.
Jag har läst att bipolära generellt har högre IQ jfr med medelbefolkningen innan de blir sjuka, men att det generellt sett sjunker sen.
Berguv- Rekorderlig Medlem
Resultatet av en sån här studie får väl tas med en nypa salt, IQ mäter en väldigt specifik egenskap som inte alltid är särskilt relevant. Kyaga har ju studerat mer specifikt kreativitet vilket när det gäller många saker är viktigare än logisk-matematisk problemlösning. Hög kreativitet skulle ju kunna förklara de på ytan motstridiga resultaten och om man nu ska jämföra sjuka med friska så kanske det är mer intressant om man kan få med lite fler variabler. Anledningen att personer med schizofreni inte klarar sig lika bra är nog mycket för att det inte är en periodisk sjukdom och även för att kriterierna för att diagnostiseras är allvarligare både när det gäller positiva och negativa symtom.
Jag utretts för det mest och jag ligger fortfarande på en hög IQ. Fråga mig inte varför detta gjordes och detta testas fortfarande lite då som nu. Räknas fortfarande som hyperintelligent. Är även på detta hyperkreativ.
Jag har men efter depressioner och annat som gör att jag svårt ta tillgodo väldigt mycket och har fått enormt svårt att hålla flera olika bollar i luften samtidigt. I stället blir allt som jag vore helt det motsatta. Mycket tar nu mycket längre tid innan jag kan se samband och lägga olika pussel. När detta pussel, samband läggs och jag håller på att analysera så har människor runt omkring mig svårigheter att förstå och ta in det jag kommer med och ser. För mig skit frustrerande. Många gånger så kommer de långt efteråt och säger, nu förstår jag det som du förklarade...
Så ja, bipolär sjukdom är och ger enorma funktionsnedsättningar. Livet är lite som att vara rullstolsburen utan rullstolsramper...
På allt detta har jag oxå denna typ psykos, där allt går skit snabbt och jag associerar hej vilt på allt, kan inte hålla en rödtråd, etc... Den har ett speciellt namn och denna typ av psykos är relaterat till detta.
Dessa två samtidigt gör att jag faktiskt inte utåt låter mycket av allt synas för att jag är rädd för att omgivningen ska förlora förtroende och se allt som om det vore psykotiskt.
Jag har men efter depressioner och annat som gör att jag svårt ta tillgodo väldigt mycket och har fått enormt svårt att hålla flera olika bollar i luften samtidigt. I stället blir allt som jag vore helt det motsatta. Mycket tar nu mycket längre tid innan jag kan se samband och lägga olika pussel. När detta pussel, samband läggs och jag håller på att analysera så har människor runt omkring mig svårigheter att förstå och ta in det jag kommer med och ser. För mig skit frustrerande. Många gånger så kommer de långt efteråt och säger, nu förstår jag det som du förklarade...
Så ja, bipolär sjukdom är och ger enorma funktionsnedsättningar. Livet är lite som att vara rullstolsburen utan rullstolsramper...
På allt detta har jag oxå denna typ psykos, där allt går skit snabbt och jag associerar hej vilt på allt, kan inte hålla en rödtråd, etc... Den har ett speciellt namn och denna typ av psykos är relaterat till detta.
Dessa två samtidigt gör att jag faktiskt inte utåt låter mycket av allt synas för att jag är rädd för att omgivningen ska förlora förtroende och se allt som om det vore psykotiskt.
Fallen- Veteran
På mitt förra jobb var det jättefrustrerande när folk inte förstod det jag förklarade om hur vi skulle komma flera steg längre fram mot målet. Så jag suckade i mitt huvud när gruppen beslutade att hålla sig på en lägre nivån, vilket kändes som att vi gick med ett myrsteg fram mot vårt mål. En gång tog det ett år innan poletten föll ner hos en av mina kollegor. Har en IQ som ligger över 134 eller vad nu kravet var för att gå med i Mensa. Jag gjorde testet flera år efter att jag fått en preliminär diagnos och ätit medicin och gått in i väggen. Men jag kan inte hålla intelligensnivån på en stabil nivå, den varierar med mitt mående.
Vallmo- Veteran
Mensas IQ-test handlade enbart om att se mönster vilket är lätt för mig. Hade det handlat om andra saker hade det kanske inte varit lika lätt. Vilken typ av IQ-frågor användes i studien för att fastställa personernas IQ?
Vallmo- Veteran
Vallmo skrev:På mitt förra jobb var det jättefrustrerande när folk inte förstod det jag förklarade om hur vi skulle komma flera steg längre fram mot målet. Så jag suckade i mitt huvud när gruppen beslutade att hålla sig på en lägre nivån, vilket kändes som att vi gick med ett myrsteg fram mot vårt mål. En gång tog det ett år innan poletten föll ner hos en av mina kollegor. Har en IQ som ligger över 134 eller vad nu kravet var för att gå med i Mensa. Jag gjorde testet flera år efter att jag fått en preliminär diagnos och ätit medicin och gått in i väggen. Men jag kan inte hålla intelligensnivån på en stabil nivå, den varierar med mitt mående.
Stor igenkänningsfaktor, detta med att folk runt omkring inte fattar utan mer tycker att man pratar i halva meningar. När de väl få vagnen att rulla så går det inte fortfarm och ja, man blir rastlös.
Efter ett par skov, så behöver jag mer tid för att analysera komma framtill... Däremot har jag inte förlorat detta att sätta fler sammanhang samman till en helhet. Det är där som det tar stopp för omgivningen men jag har lärt mig ha tålamod just för senare så kommer polletten falla på plats för dem med och då kommer de med helheten.
När jag gjorde min IQ test inom psykiatrin, så var det flera olika inte bara Mensas. Så jag hamnade på en nivå på 157. Detta såg psykiatrin som allvarligt för blir IQ för högt så kan det hela gränsa mot psykos... Det är detta som gör att jag kan fara fram och tillbaka mellan olika ämnen, men så småningom blir det en helhet och det är detta som ger att andra får ett splittrat intryck av mig.
Däremot var min EQ, social intelligens mycket låg... Så tillsammans hamnar de på ca 120. Det är vad jag har förstått det egentliga som ska ses, men som sagt man mäter oftast inte dem tillsammans.
Fallen- Veteran
Intressant det där med att mkt högt iq kan hänga ihop med psykos. Det är ju väl känt att bipolära kan ha lättare att associera fritt, kanske kan det hänga ihop med att se mönster i figurer och i talserier.
Jag har gjort test på nätet några gånger och det är ju över medel. Ska testa när jag är hypoman någon gång.
Men jag undrar om det verkligen är rättvisande test på nätet för det är ju mest 20 frågor som handlar om att se mönster i ord, bilder och talserier. Intelligens är ju så mycket mer.
Jag har gjort test på nätet några gånger och det är ju över medel. Ska testa när jag är hypoman någon gång.
Men jag undrar om det verkligen är rättvisande test på nätet för det är ju mest 20 frågor som handlar om att se mönster i ord, bilder och talserier. Intelligens är ju så mycket mer.
Berguv- Rekorderlig Medlem
Ett sidospår men Illustrerad Vetenskap har ett webbtest som ska mäta flera olika förmågor:
http://iq-test.illvet.se/#/intro
Ett tag sedan jag gjorde det men jag fick väl sådär 140, fast jag känner mig inte så himla smart. Högskoleprovet har gått väldigt bra men det påverkas ju även av annat. Inte för att jag någon nytta av det.
http://iq-test.illvet.se/#/intro
Ett tag sedan jag gjorde det men jag fick väl sådär 140, fast jag känner mig inte så himla smart. Högskoleprovet har gått väldigt bra men det påverkas ju även av annat. Inte för att jag någon nytta av det.
chai- Ambulerande Admin
Liknande ämnen
» Bipolär sjukdom en del av ett "schizofrenispektrum"?
» Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom
» Stora steg framåt för personer med bipolär sjukdom i Indien
» Personer med psykisk sjukdom söker sig till partners med liknande tillstånd
» Sätt att referera till personer med psykisk sjukdom i vardagligt tal påverkar attityder mot dem
» Studie på hjärnceller från personer med bipolär sjukdom
» Stora steg framåt för personer med bipolär sjukdom i Indien
» Personer med psykisk sjukdom söker sig till partners med liknande tillstånd
» Sätt att referera till personer med psykisk sjukdom i vardagligt tal påverkar attityder mot dem
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet