Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Mani med psykotiska inslag

4 posters

Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde sön okt 30 2016, 22:42

Hej alla:) det var länge sedan jag besökte forumet.Känner mig lite förvirrad och undrar om det finns flera här som haft manier med psykotiska inslag(psykos) Nu tvivlar jag starkt på psykos känner mig ändå rätt så normal. Men psykiatriker hävdar att jag har en mani med psykos(antar att den måste vara mild?). Det känns så surealistisk på något sätt.Jag fungerar hyfsat i vardagen förutom uppvarvning o andra symtom som man normalt har vid en mani.
Jag tänker att vore jag psykotisk så skulle väl alla människor märka det.Dr vill att jag skall ta antipsykotisk medicin.Men hittils har jag sagt nej(så länge jag nu kan komma undan med det Rolling Eyes ). Känner ingen mening när jag inte känner mig "psykotisk" hur det nu än känns. Kan man verkligen vara så helt utan självinsikt. Vad säger ni vad har ni för erfarenheter inom dettta område.


mvh isolde

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Butterflychaos mån okt 31 2016, 07:02

Det är en svår fråga du ställer.
Det problematiska med just psykoser är att man kan sakna sjukdomsinsikt. För det som andra inte hade hört/sett/trott är helt verkligt för den som har psykosen. För oss som sitter på andra sidan en datorskärm är det svårt att veta hur det verkligen är för dig. Men jag tror inte att en läkare skulle hitta på att du är psyotisk.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Onddruid mån okt 31 2016, 14:08

Det är nog standard att känna så när man får reda på att man har psykos.

Det kan vara svårt, men testa att anta "psykosen" som en hypotes och se om den förklarar din upplevelse bättre än din ursprungliga "psykotiska" förklaring.

Nackdelen är att du kanske behöver diskutera med någon annan för att verkligen se om den gör det, för det kan kännas som att något är logiskt och rationellt men sen när du pratar med andra om det så håller de inte med.

Ifall du tror att en person är påverkad av något bias så se till att diskutera med någon som är så opartisk som möjligt men som ändå kan förstå situationen. Det är här som läkare och psykologer är jättebra.

Observera dig själv noga, om något gör dig väldigt upprörd eller om du känner att du hamnar i försvarsläge så fundera ordentligt på varför.

När det gäller antipsykotisk medicinering så är det upp till dig tycker jag, om det inte finns akut risk för att du skadar dig själv eller någon annan så kanske du till och med mår bättre av att bearbeta psykosen på andra sätt.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av chai mån okt 31 2016, 18:47

Som tidigare sagts är det väldigt svårt för någon så här på internet att veta hur läget är utan att veta exakt vad du upplever och varför läkaren bedömer det som psykos.

Kan bara dela med mig av egen erfarenhet. Jag brukar inte bli extremt manisk eller psykotisk, men det händer när jag är mycket uppåt att jag får lite vanföreställningar. Just då ser jag det inte som ett problem, men brukar sällan prata om det med andra eftersom jag anser att de inte skulle förstå. Kanske sitter jag med ett stort leende framför tv:n eftersom jag upplever att jag kan kommunicera med folket i rutan, men det är nog inte något som märks särskilt väl. När jag sedan är "normal" igen kan jag inse att vissa saker jag trodde egentligen är helt ologiska.

Tänker nog som Onddruid att det kan vara bra att bolla lite mer med läkaren och få en tydlig förklaring på varför det ses som en psykos. Hoppas det ordnar sig!
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde tis nov 01 2016, 15:47

Tack alla för era svar:). Ni är verkligen jättegulliga. Era svar betyder mycket.Just nu snurrar det verkligen i mitt huvud. Tankar som far hit och dit.Har tid om några dagar hos läkaren. Vill ju inte verka för "sjuk" när jag kommer dit rädsla(inläggning tvångsmedicin Rolling Eyes).Alla tvivel vad är normalt o vad är det inte.Tänker att hela världen borde väll se om jag skulle he en"manisk psykotisk". Kan man gömma såna symtom så att bara vissa ser dem.Kan man fungera "normalt" i vardagen laga mat städa o så vidare men ändå vara sjuk.
Intressant det som du beskriver chai om dina vanföreställningar framför tv.
Nu är jag en person som försöker att hålla fasad så mycket jag kan.Men trots det så har jag fått klagomål från oroliga anhöriga. De tycker att jag är uppvarvad. Men de tror nog inte att jag är "psykotisk".Vilket jag själv betvivlar starkt.
Skall prata med dr och se vad som menas med detta.
Tack för era råd skall läsa om de igen så fort jag kan fokusera bättre.
mvh isolde

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av chai fre nov 04 2016, 21:02

Hur mår du nu, har du hunnit prata med läkaren? Vare sig man vill kalla det psykos eller inte så låter det som att du har det lite ansträngande. Sad

Jag är också ofta rätt bra på att hålla fasaden uppe. Skulle nog aldrig gå på ett läkarbesök med otvättat hår, typ. Det tog rätt många år innan jag ens nämnde för någon om de mer speciella tankarna jag hade ibland, antingen tyckte jag att det var magiskt eller så var jag rädd. Jag gissar att det kan variera mycket mellan olika personer hur mycket det märks. Huvudsaken som jag ser det är ändå att du mår så bra som möjligt, och får hjälp om det behövs så att inte du själv eller någon annan far illa.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde fre nov 04 2016, 23:16

Tack för att du frågar chai.
Var hos dr idag. Hon tycker fortfarande att jag är lite uppe i varv.Men jag känner själv att det börjar på att lugna ner sig lite(fast tvivlar starkt på psykos dr sa det men....)Läkaren ville inte tvinga i mig medicin men tyckte att det var synd att jag inte tog det ett tag iallafall.Men att det inte var så akut just nu att jag måste typ"tvångsmedicineras". Hon sa att det tar mycket längre att komma ut ur "tillståndet" om man inte tar mediciner. Mina tankar börjar mildra sig lite med det magiska runt omkring.
Det värsta av allt att inte kunna lita på sig själv vad som är sant eller inte sant. Vet fortfarande inte. Vet bara att tankarna på det övernaturliga känns lite svagare på något sätt. Jag tror mindre på det men inte helt borta än.(om det inte nu är sant ja jag vet inte...förvirrad över det hela)
Känner mig lite ur balans iallafall men skall åtminstone följa dr order att försöka att ta det lugnt, minsta roliga aktivitet triggar vill ha mera roligt.
Ja hoppas att allt är bra med dig chai:).Ursäckta mitt röriga inlägg.
mvh isolde

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av chai lör nov 05 2016, 09:26

Tycker inte du skriver så rörigt. Bra att du börjar känna dig lite lugnare. Om man inte träffar på en riktig idiot till läkare så ska det nog rätt mycket till för att man ska bli tvångsmedicinerad, jag säger inte att det aldrig händer, men jag har inte råkat ut för det. Först måste du bli intagen för tvångsvård, två olika läkare måste bedöma att du är en fara för dig själv eller andra, att du genast måste ha vård och inte vill eller kan samarbeta.

Gammal som jag är, hehe, så har jag dels lärt mig mina tecken på att jag är inne i ett skov (kan nog variera från person till person). Dels försöker jag tänka att om till exempel magiska saker jag upplever verkligen är sanna så borde jag uppleva dem även när jag är normal och i balans. Kan ju vara svårt att inte sugas upp av dem, men jag tycker det hjälper lite om jag kan intala mig att vänta med att bedöma situationen. Obs! Jag brukar inte ha svåra psykotiska symptom och inte så långvariga, då kanske man måste ha en annan strategi.

Ta det lugnt är inte så roligt, haha, men det är nog det bästa du kan göra nu.

Tack, det är ändå rätt bra med mig. Många små gupp men inga höga berg och djupa dalar. Tror aldrig jag kommer att bli helt jämn, det är nog bara så.

Ska tänka på dig.

chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde tis nov 08 2016, 00:12

Är fortfarande lite labil men det känns som att det går åt rätt håll iallafall. Lite lugnare bland mina tankar. Men vet fortfarande inte riktigt hur det är..... Vilka bra tips chai det låter väldigt logiskt.
Jag tycker att jag vid det här laget borde ha lärt mig alla signaler......men antingen så vet jag men vill inte veta för att manin lockar....och sen kan man inte stoppa när det blir för mycket.Sad
Det låter jättebra att man inte kan tvångmedicineras hur som helst. Kände mig lite orolig

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde tis nov 08 2016, 00:14

Men det här gången så verkar allt ha spårat ur....
Jag måste börja på och ta tag i mitt liv:(

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Isolde tis nov 08 2016, 00:16

Ha det så bra så länge tack för ditt svar:).
mvh isolde

Isolde
Bubblare
Bubblare

Posts : 16
Join date : 16-01-12

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av chai tis nov 08 2016, 08:43

Den här förbannade sjukdomen kan lura en till vad som helst Sad

Men jag hoppas det lugnar ner sig för dig nu. Ta hand om dig.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Mani med psykotiska inslag Empty Sv: Mani med psykotiska inslag

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet