Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

4 posters

Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Berguv lör sep 23 2017, 21:23

Jag höjde lamotrigin dosen från 200-225 och bara några dagar efter fick jag ny astmamedicin (Innovair) och kortisontabletter (Prednisolon)under 5 dagar. Nu har jag varit så darrig, pirrig nervös och rastlös att jag ibland haft svårt att typ skriva rätt på mobilen.
Psykiatern var inte så glad i att jag har astmamedicin med kortison alls, han sa att det är känt att det kan göra en uppvarvad. Det stod det inget om på bipacksedeln, däremot hittade jag lite i Fass.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta? (Jag fick ju svar från Fallen på Skriv-av-dig-tråden, som inte märkt någon sådan effekt).

Jag funderar också på om jag ska räkna denna, skakighet, darrig het och rastlöshet som uppvarvning. Jag brukar känna mig så här när jag gått på övervarv ett tag och liksom inte kan slappna av. Samtidigt är jag inte igång och gör en massa saker idag. Igår jobbade jag intensivt 6h men inte mer i farten än så. Behöver klubba ner mig med sömntablett och atarax för att somna. Tankar på debattartikeln och jobb har snurrat runt. Undrar hur jag ska bedöma det i min stämningsdagbok? Jag har tidigare i veckan, och förra, varit mer aktiv än nu. Nu är det mer en inre känsla. Jag kryssade i +2 på uppåt förut och kanske gör jag det nu med.
Så svårt att bedöma, hur skriver ni i era dagböcker?

Sen undrar jag också om lamotrigin, min läkare höjde ju för att jag ska bli mer stabil. Jag är oftare upp än ner, men aldrig manisk. Tror ni att det kan fungera så jag blev lägre och mer jämn av lamotrigin? Borde det inte bli tvärtom?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av chai lör sep 23 2017, 22:28

Svårt med medicinkombinationer! Jag har inte astma, min man har men verkar inte bli uppvarvad av medicinen - fast å andra sidan har han tagit astmamedicin i flera decennier. Min svägerska är inte bipolär men har en annan kronisk neurologisk sjukdom som hon ibland måste ta en rejäl kur kortison mot, och då verkar hon lätt bli uppvarvad, det märks på Facebook.

Lamotrigin verkar lite individuellt, men det är ju inte dokumenterat effektivt mot uppvarvning. Jag tog det ett tag förra året, men trots att jag samtidigt hade litium och ergenyl (valproat) som stabiliserande och maniskydd så blev jag väldigt svajig, inte riktigt som förväntat.

När det gäller stämningsdagbok så utgår jag alltid från mig själv. Jag tror olika personer har olika mönster. Är jag uppvarvad så är sömnen tydligt förkortad, perceptionerna förändrade, jag superfokuserar på oviktiga saker i dagar alternativt kan inte fokusera alls, är mer social, vill shoppa, vill dricka, blir överdrivet självsäker, får ibland små vanföreställningar. Har jag inte åtminstone några av dessa saker så är det antagligen något annat på gång. Man kan absolut bli rastlös och darrig av mediciner, men jag skulle definitivt notera den upplevelsen oavsett.

Hoppas du får ordning på det här.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Butterflychaos sön sep 24 2017, 09:50

Som chai sa så finns det inte mycket evidens för att lamotriginet skulle hjälpa mot hypomani, utan skyddar främst genom att hindra depression. Tanken är att dom som pendlar med först en depressiv svängning följt av uppvarvning slipper båda svängningar genom att stoppa depressionerna - i teorin i alla fall. Vissa blir mer ostabila av lamotrigin, det kan hända.
Sedan kan visst kortison göra en väldigt skakig och darrig och säkert rastlös. Även lamotriginet kan nog göra att man darrar lite. Hur mycket som är uppvarvning kontra biverkningar är svårt för andra att säga.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Fallen sön sep 24 2017, 10:28

Det som är, det behöver inte ens vara bipolärt. Många luftvidgande har denna biverkning att man mer eller mindre sitter och skakar. Då med eller utan hjärtklappning.

Kortison i tabletter - ska helst undvikas helt vid bipolär sjukdom. Då helt när personen har manier och fått manier som biverkning av andra mediciner. Däremot finns det inga direktiv vid hypomani.

Kortison spray - har mindre sannolikhet att de kan ge manier.

Därav mina hästdoser kortisonspray. När jag står på extremt höga doser kortisonspray så står vården i beredskap och läkaren som har skrivit ut och ordinerat kortison kontaktar alltid psykiatrin. Jag har ju några få manier bakom mig, men inga tydliga hypomanier.

Här behövs ett samarbete så fort kortison är inblandat. Lättare sagt än gjort.  

Så jag tror mer skakade, hjärtklappningen, rastlösheten och uppvarvandet som du upplever är biverkning från astma medicinen, med den du tar nu har dubbelverkande effekt. Då antiinflammatorisk och luftvidagande. Det är den luftvidgande som strular. Många luftvidgande har det som biverkning skakade, hjärtklappningen, rastlösheten och uppvarvandet

När jag har fått åka in pga falsk krupp anfall och då hostat i flera timmar. Då är slut, både fysiskt som mentalt. Får jag andas luftvidgande i maskin, den är mycket mycket kraftigare än puffarna som skrivs ut. Då skakar jag som ett asplöv och får många gånger hjälp att hålla masken så jag kan fortsätta andas klart. När detta är klart så blir det kortison mycket högdos, som jag får andas så att kruppanfallet släpper. Samtidigt som jag får kortisonet får jag morfin intravenöst.

Mycket annorlunda behandling än det som rekommenderas, pga att jag är bipolär. De fåtal gånger jag har fått kortisontabletter och adrenalin för att bryta ett kruppanfall/ akut allergi - så skrivs jag in för observation. Inte följa kruppen/ allergin utan, för vården håller mig i uppsikt så jag inte blir manisk pga kortisonet. De ger mig alltid zyprexa intravenöst i låg dos i förebyggande syfte.  

Det verkar var stor skillnad på om man har manier och hypomanier.

Nu om du skakar som du gör, känner dig rastlös - dumpa astma medicinen. Uppenbart att du inte klarar den pga biverkningen skakning och rastlös. Du behöver något helt annat.

Jag har Spriva - som luftvidgande. Funkat bra, inga skakningar eller rastlöshet. Så pulmicort puffar - det kortisonet har visat sig har minst trigg effekt för manier. Här jag fullt medveten om att detta inte har alls riktigt samma effekt som de nya.

Den du tar nu, blev jag så skakig att inte ens klarade av hålla i kaffemuggen. Det blev kaffe i halva köket och så fick jag angiödem. Såg ut som lite för uppblåst Kalle Anka ballong. Då blev det in på akuten....

Hostdämpande - är faktiskt morfin det som är bra, effektiv och beprövat som hostmedicin för de med bipolär sjukdom.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Fallen sön sep 24 2017, 10:29

Här med denna nya luftvidgande och kortison tabletter så har de vissa liknade biverkningar båda två - större sannolikhet att man får dem. De triggar varandra medicinerna.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Berguv sön sep 24 2017, 13:24

Vilka bra svar! Jag håller ut i alla fall tills 5-dagarskuren med kortisontabletterna är klar, tom. i morgon. Sen antar jag att det är viss invändning med medicinerna.
Jag var hypoman veckorna innan denna medicinförändring, men det verkar inte blivit värre. En del av darrigheten/pirrig heter hade jag nog innan efter hypomanin. Sen kanske det förlängts och förvärrats, men inte hypomanin i sig. Kanske infektionen också spelar roll, kanske bronkit eller bara astman som förvärrats. Ingen feber i varje fall. Astmamedicin en behöver jag nog eftersom astman blivit klart sämre efter förkylningen.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Berguv sön okt 08 2017, 22:42

Jag har faktiskt känt mig påtagligt dämpad, tillbakagång och trött sen jag höjde lamotriginet nu 250 mg (200mg förut). Så kanske är det den stämningsstabiliserande effekten. Visserligen höjdes astmamedicinen samtidigt men den bör väl vars uppiggande med kortison ett. Det kan ju också vara så att jag kommit ner lite efter en lång uppåtperiod.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Fallen mån okt 09 2017, 09:39

Det har varit en hel del byte av andra mediciner med och då även en kortare kortisonkur. Låt det gå ett tag med att kortisonet kan ge uppåt och neråt svängar, med att de har en hög uppåt effekt. Se vad som sker och händer ett tag framöver.

Om det blir så att du känner att detta går inte, så kanske sänka 50 direkt utan 25 i taget. För 25mg kan göra en stor skillnad när det kommer till lamotrogin.
Fallen
Fallen
Veteran
Veteran

Posts : 837
Join date : 16-01-12
Location : Bortom Jupiter

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Berguv tis okt 10 2017, 08:23

Det blev bättre när jag slutade med Prednisolon, kuren var bara 5 dagar och jag har väl vant mig mer vid de höjda doserna av sprayen och ökat lamotrigin. Fast det var en ganska lång lätt hypoman period och nu är jag tröttare. Kanske bronkvidgande bricanyl och i innovairen också spelat roll.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma) Empty Sv: Extra darrig höjd lamotrigin och kortison (astma)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet