Nytt sedan sist
Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen
Erfarenheter med risperidon
5 posters
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Erfarenheter med risperidon
Hej allihopa!
Tänkte höra lite snabbt om era erfarenheter med Risperdal (risperidon)!
Hur snabbt gav den effekt, hur funkade det, biverkningar...?
Tacksam för all info!
Och jag tar den för att sakta ner pendlandet/få bot på en blandepisod, inte psykotiska symtom, så ni vet.
Bonusfråga - hur känns akastisi?
Tänkte höra lite snabbt om era erfarenheter med Risperdal (risperidon)!
Hur snabbt gav den effekt, hur funkade det, biverkningar...?
Tacksam för all info!
Och jag tar den för att sakta ner pendlandet/få bot på en blandepisod, inte psykotiska symtom, så ni vet.
Butterflychaos- Ambulerande Admin
Sv: Erfarenheter med risperidon
Det är lite för många år sedan jag tog den för att jag ska minnas exakt, gissningsvis kanske 8 år sedan...
Jag tog den i kombination med litium för att lugna ner snurrande tankar, inte direkt psykos. Började hjälpa på några dagar. Nu är jag en sån person som neuroleptika ofta har rätt bra effekt på, när jag slutar med preparat brukar det vara p.g.a. biverkningar snarare än bristande verkan. Kan ha tagit den i något halvår? Det märktes när jag sänkte dosen från t.ex. 3 mg till 2 mg, då blev jag sämre.
Slutade p.g.a. viktökning samt sannolik prolaktinstegring (och inte minst att jag var inne i någon period där jag tjurade över att ta mediciner... )
Akatisi enligt min erfarenhet är inte roligt. Som jag upplevt det en kraftig rastlöshet i kroppen snarare än psykiskt, jag får svårt att sitta stilla utan vickar på ben och fingrar hela tiden, blir det illa kan jag inte sitta alls utan måste gå omkring. Detta fick jag väl huvudsakligen av Cisordinol. Kanske kan förväxlas med ångest, men det försvinner inte om du blir glad.
Jag tog den i kombination med litium för att lugna ner snurrande tankar, inte direkt psykos. Började hjälpa på några dagar. Nu är jag en sån person som neuroleptika ofta har rätt bra effekt på, när jag slutar med preparat brukar det vara p.g.a. biverkningar snarare än bristande verkan. Kan ha tagit den i något halvår? Det märktes när jag sänkte dosen från t.ex. 3 mg till 2 mg, då blev jag sämre.
Slutade p.g.a. viktökning samt sannolik prolaktinstegring (och inte minst att jag var inne i någon period där jag tjurade över att ta mediciner... )
Akatisi enligt min erfarenhet är inte roligt. Som jag upplevt det en kraftig rastlöshet i kroppen snarare än psykiskt, jag får svårt att sitta stilla utan vickar på ben och fingrar hela tiden, blir det illa kan jag inte sitta alls utan måste gå omkring. Detta fick jag väl huvudsakligen av Cisordinol. Kanske kan förväxlas med ångest, men det försvinner inte om du blir glad.
chai- Ambulerande Admin
Har inte haft risperdal fast min läkare har varit sugen på att jag ska äta den. Fördelen kanske är att om det bara är för att hålla nere pendlandet så kanske du får en dos som är tillräckligt låg för att du ska slippa akatisi.
Akatisi har jag upplevt, både den där rastlösheten som chai beskriver bra men också andra extrapyramidala biverkningar som spänningar i mina muskler och tics. Från ingenstans började jag höja min högra hand över huvudet hela tiden utan tänka på det.
Det var inte som att den satt fast där - jag kunde plocka ner den igen men det var typ som en reflex - som att sträcka på sig efter man sovit eller gäspa. När det var som värst med akatisin så kunde jag inte göra något vettigt alls, gick bara fram och tillbaka i timmar för att det kändes bättre att röra på sig.
Det smög sig verkligen på så om du börjar känna dig väldigt rastlös eller får någon ny typ tic eller känner dig spänd så få medicinen sänkt. Akineton hjälper mot spänningen och rastlösheten men munnen blir snustorr, man får sämre minne och sänkt kognitiv förmåga. Så var det för mig iaf.
EDIT: Först när jag kände av akatisin så kändes det som att jag fick mer ångest. Jag tror att det kanske är för att man blir så spänd och uppe i varv så tolkar man sig själv som att man har ångest för att rationalisera det. Så det kan både vara så att du kanske misstolkar akatisin som högre bakgrundsångest och att din ångest verkligen blir högre, jag vet inte riktigt vilket av de som stämde på mig.
Jag har också råkat ut litegrann för andra extrapyramidala biverkningar, mest noterbart att av Zeldox fick jag dystoni i halsmusklerna så huvudet hela tiden vreds åt vänster, obehagligt, och när jag var som knäppast fick jag akutinjektioner av Cisordinol som fick mig att sluddra (men just då var jag rätt tacksam över att få vara zombie ett slag). Håller med Onddruid om att Akineton och liknande inte känns som någon riktigt bra lösning på sikt, dossänkning eller preparatbyte är bättre.
chai- Ambulerande Admin
Jag har haft Risperdal i ca tre år tror jag. Först tabletter 3 mg, sedan injektion ca ett år 37,5 mg och nu tillbaka till tabletter. Bra medicin mot blandat skov. Gått upp i vikt, men då har jag ätit dåligt också.
Vilken dos skall du ta och när tar du tabletten på dygnet?
Hurricane- Bubblare
Jag har haft risperdal i några veckor ( mot psykos). Har haft upp till 2 mg. Ingen verkan mot psykosen. Mådde så illa av prolaktinstegring att jag kräktes. Ingen höjdare för mig.
Akatisi känner jag på Abilify, mest när jag sänker dosen eller slutar med den. Känner framförallt en inre spänning, måste röra alle små musklar i kroppen och kan inte sitta still för att koncentrera mig. Akineton hjälper mig bara för rastlösheten, inte för de små rörelserna.
Akatisi känner jag på Abilify, mest när jag sänker dosen eller slutar med den. Känner framförallt en inre spänning, måste röra alle små musklar i kroppen och kan inte sitta still för att koncentrera mig. Akineton hjälper mig bara för rastlösheten, inte för de små rörelserna.
Ma-ar- Rekorderlig Medlem
Först av allt, tack för svaren allihopa! Gett mig en lite klarare bild av akastisi.
Börjar med 1 mg till kvällen, lär gå upp i dos om jag tolererar risperidon. So far so good, så vore inte konstigt om läkaren antingen har kvar mig på den här dosen eller ökar idag/inom kort.
Har hört några liknande beskrivning som detta innan, från vad jag lyckats läsa mig till verkar detta vara en bra beskrivning på akastisi.
Hurricane skrev:Jag har haft Risperdal i ca tre år tror jag. Först tabletter 3 mg, sedan injektion ca ett år 37,5 mg och nu tillbaka till tabletter. Bra medicin mot blandat skov. Gått upp i vikt, men då har jag ätit dåligt också.
Börjar med 1 mg till kvällen, lär gå upp i dos om jag tolererar risperidon. So far so good, så vore inte konstigt om läkaren antingen har kvar mig på den här dosen eller ökar idag/inom kort.
Ma-ar skrev:Akatisi känner jag på Abilify, mest när jag sänker dosen eller slutar med den. Känner framförallt en inre spänning, måste röra alle små musklar i kroppen och kan inte sitta still för att koncentrera mig. Akineton hjälper mig bara för rastlösheten, inte för de små rörelserna.
Har hört några liknande beskrivning som detta innan, från vad jag lyckats läsa mig till verkar detta vara en bra beskrivning på akastisi.
Berätta gärna hur du upplever medicineringen när du haft den ett tag. Intressant att höra hur andra känner som har Risperdal.
Hurricane- Bubblare
Tja, jag vet inte vad jag ska säga om jag är ärlig. Sover lite bättre, vaknar pigg efter ca 7h sömn. Känns som att mitt huvud är mindre stökigt/kaos, men samtidigt känns det lite som att jag fick en uppsving i början och att jag ofta ligger på hypomani-gränsen. Däremot så verkar det vara av/på som gäller - kan vara pigg och glad och sen slår det om till trötthet. Känns som att det blir tvärstopp liksom, helt plötsligt blir allt jobbigt och känner mig utmattad.
Vet inte om det redan är litiumet eller en kombination av litium och risperidon men jag har rejäl tremor. Och svårt att sitta still. Inte så att det är riktigt obehagligt eller att jag >måste< röra på mig, men sitter gärna och skakar med benen.
Vet inte om det redan är litiumet eller en kombination av litium och risperidon men jag har rejäl tremor. Och svårt att sitta still. Inte så att det är riktigt obehagligt eller att jag >måste< röra på mig, men sitter gärna och skakar med benen.
Humöret är fortfarande väldigt svajigt och jag studsar mellan euforisk hypomani, irritabel hypomani och nedstämdhet under dagens lopp. Har stått på risperidon 1 mg i nästan 2 veckor och förrutom att jag sover bättre och skakar mer så tycks jag inte bli särskilt mycket stabilare. Det är inte lika extrema svängningar som för några veckor sedan, men det är fortfarande långt ifrån stabilt. Enligt tillverkarna ska man vid manier behandla med 1-6mg risperidon, men vilken dos krävs egentligen? Är ju inte manisk heller, utan det är väl snarare rapid cycling/blandepisod. Har ni någon aning?
Jag tror att jag oftast låg på 3 mg, ibland 2 mg men höjde igen. Vad hade jag samtidigt, lamotrigin? Börjar bli suddigt nu, det är några år sedan...
Tilläggas skall att jag var bättre, men inte stabil på den dosen.
Tilläggas skall att jag var bättre, men inte stabil på den dosen.
chai- Ambulerande Admin
Tack för ditt input, Chai
Liknande ämnen
» Erfarenheter med risperdal (risperidon)?
» Era erfarenheter om mediciner
» Melatonin, erfarenheter?
» Abilify (Aripiprazol) Erfarenheter?
» berätta era erfarenheter av voxra
» Era erfarenheter om mediciner
» Melatonin, erfarenheter?
» Abilify (Aripiprazol) Erfarenheter?
» berätta era erfarenheter av voxra
Bipolär Sjukdom - Stöd & Fakta :: Bipolära diskussioner :: Bipolära Diskussioner :: Medicin och behandlingar
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet