Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Era erfarenheter om mediciner

4 posters

Gå ner

Era erfarenheter om mediciner  Empty Era erfarenheter om mediciner

Inlägg av IMK ons okt 11 2017, 12:34

Hej!

Jag har lite medicinfunderingar. Fick min diagnos (bipolär typ 2) vid årsskiftet och står just nu på Voxra, Topiramat samt Quetiapin. Jag har tidigare provat Lamotrigin, Abilify, Brintellix, Lithionit. De tre sistnämnda gav mig magsmärtor omgående och Lamotrigin gav ingen effekt. Nu är tanken att sätta ut Topiramat då det inte ger effekt, och istället sätta i Litiumkarbonat då det ska ge mindre magbesvär. Någon här med erfarenhet?

Om inte detta fungerar har läkaren en tanke att sätta ut Voxra och Litiumkarbonat och prova Olanzapin samt Fluoxetin i kombination. Någon som har erfarenhet av den kombinationen eller som läkemedel?

IMK
Bubblare
Bubblare

Till överst på sidan Gå ner

Era erfarenheter om mediciner  Empty Sv: Era erfarenheter om mediciner

Inlägg av Butterflychaos ons okt 11 2017, 13:23

Hej!

Ja, jag tror jag hört något om att litiumkarbonat kan vara snällare mot magen, men inte testat själv. Om litium funkar bra för dig annars kan det definitivt vara ett bra alternativ.

Stått på flouxetin och olanzapine, dock i te samtidigt. Det är dock en av kombinationerna som bevisats ha bra effekt - det finns till och med ett läkemedel, Symbyax, som innehåller båda preparaten. Flouxetin gjorde ingen skillnad för min del om jag ska vara ärlig, men kombinationen kan göra det mer effektivt om jag förstått det rätt. Olanzapine fick jag en blandepisod på (från deprimerad), men det är nog inte i närheten av att vara en vanlig biverkan. Många blir trötta/dämpade men det kanske flouxetinet hjälper med.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar ons okt 11 2017, 13:30

Det är väldigt svårt att säga något om medicinerna i allmänhet. Alla är olika i sin bipolaritet och alla reagerar annars på medicinerna. Jag har haft litiumcarbonat, men bara för att det gick att dela den. För mig var det ingen annan effekt på magen. Jag tycker att det är mycket värd att prova den när du inte tål litionit, litium är ju den mest beprövade medicinen.

Olanzapin och litium har enligt studier effekt på en bipolär depression. Svårt att säga om det gäller för dig. Jag har tidigare haft olanzapin, och nu jag tänker efter hade jag då också fluoxetin. Under den tiden blev jag inte helt frisk tyvärr. När jag senare fick Abilify blev det bättre för mig. Nackdelen fär Olanzapin är den markanta metabola biverkningar, annars är det en medicin som kan ge snabbt förbättring. Lycka till i medicindjungeln!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av IMK ons okt 11 2017, 14:05

Hann inte märka någon större skillnad med Litium då jag använde det knappt 1 månad. Så det kan absolut vara värt att prova litiumkarbonat och se vad som sker. Hade bättre aptit när jag åt Lithionit än vad jag har nu och läkaren har varit noga med att påpeka att jag ska ta medicinen med maten. Har dock väldigt svårt att få i mig mat överhuvudtaget. Så magont har jag lite till och från pga det.

Läste på FASS att Olanzapin ges mot bipolära manier, och det är långt ifrån vad jag har nu. Jag har ett deprimerat skov just nu och verkar som att det är den som är så svår att bryta.

Haft Sertralin (funkade ej) innan som är SSRI vad jag förstår, likväl som Fluoxetin? Men antar att det är kombinationen av Fluoxetin och Olanzapin som läkaren vill åt?

Abilify gav mig magkramper ganska så direkt så de kunde de jag inte ta alls. Brintellix gav mig kraftig ångest och självmordstankar. Trodde nästintill jag skulle dö på fläcken av all ångest som sköljde över mig.

Ska nämna också att jag är redan är så sjukt trött att jag knappt kommer upp ur sängen om dagarna. Känner mig så seg i huvudet men så seg i kroppen. Säkert en kombination av sjukdomen i sig men vet inte om Quetiapinet sitter kvar så länge. Tar bara 25mg kl 20 och somnar inom 40 min. Tar jag mer blir jag helt utslagen.

IMK
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Butterflychaos ons okt 11 2017, 14:41

Olanzapin kan funka mot depressionerna också, det var därför jag fick den från första början (plus att jag behövde stämningsstabiliserande). Mat tillsammans med mediciner brukar vara en bra idé överlag, försök att äta även om du inte känner för det. Man kan må rätt mycket sämre för att man inte äter ordentligt också.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av IMK ons okt 11 2017, 14:50

Okej, då förstår jag. Tack för svar.

Logiskt sett vet jag att mat är en väldigt bra medicin men en den svåraste och en väldigt jobbig del.

IMK
Bubblare
Bubblare

Inlägg av Ma-ar ons okt 11 2017, 21:22

Ja, jag har också använd Olanzapinet mot depressiva skov. Faktiskt rätt så effektiv. När man tar Olanzapin blir det helt säkert enklare att äta (tyvärr),
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av chai ons okt 11 2017, 22:23

Mediciner är ett stort kapitel! Olika personer kan reagera så olika.

När det gäller litium brukar man väl säga att om inte biverkningarna blir allt för bedrövliga är det bra att testa i ett år innan man slutgiltigt utvärderar. Så det kanske finns en vits med att testa andra former av det innan man ger upp, går det så går det.

Jag har egentligen inte tagit olanzapin mot depressioner, mer vanföreställningar och tankesnurr. Sådant är den bra mot, däremot blir jag lite trött (inte lika mycket som av quietiapin) och extremt hungrig, så det är inte en av mina favoriter. Men det går inte så enkelt att förutspå hur en kombination av mediciner ska fungera om de inte specifikt är testade tillsammans. Det är åtminstone olanzapin och fluoxetin vilket kan vara en fördel.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av IMK tor okt 12 2017, 12:59

Tack för era svar. Jag vill bara ha något som gör livet värt att leva, som inte gör mig så orkeslös och trött. Vet att jag är så ny i min diagnos och att det mesta är ett virrvarr och många frågetecken måste redas ut. Medicin kan inte lösa allt men hoppas det ger mig en skjuts och kan balansera mig något sånär.

Ibland funderar jag på att öka Voxra på eget bevåg, för att bli hypoman (blivit det tidigare), men vet att jag skjuter mig själv i foten då. Härligt med att få valsa runt i det blå med vägen nedåt är hemsk.

IMK
Bubblare
Bubblare

Inlägg av chai tor okt 12 2017, 18:25

Egentligen ganska självklart att du längtar efter att få ork igen. Det hade varit underbart att kunna komma med ett bombsäkert tips.

Jag kan absolut relatera till det där med att vilja trixa med medicinerna själv för att få lite fart. Har fallit för frestelsen ibland men som du skriver, baksmällan är inte rolig.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum: