Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Erfarenheter med risperdal (risperidon)?

4 posters

Gå ner

Erfarenheter med risperdal (risperidon)? Empty Erfarenheter med risperdal (risperidon)?

Inlägg av Onddruid ons feb 17 2016, 19:45

Ska börja med den nu, har någon här erfarenheter av den här medicinen som de vill dela med sig av?
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Erfarenheter med risperdal (risperidon)? Empty Sv: Erfarenheter med risperdal (risperidon)?

Inlägg av Ma-ar ons feb 17 2016, 21:51

Ja, jag började med risperdal för många år sedan. Kom upp till 2-3 mg, men blev jätteillamående och psykosen lättnade endast minimalt. Jag tror att jag blev så illamående pga prolaktinet som höjdes, såsom om jag var gravid. Har senare haft zyprexa följt av abilify. Hoppas det blir bättre för dig, lycka till!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Erfarenheter med risperdal (risperidon)? Empty Sv: Erfarenheter med risperdal (risperidon)?

Inlägg av Onddruid ons feb 17 2016, 22:27

Hur påverkade zyprexa och abilify dig? Jag blev trött och hungrig av zyprexa, den hjälpte bara vid hög dos också och abilify hjälpte minimalt och orsakade en massa andra problem för mig.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Ma-ar tor feb 18 2016, 09:10

När jag fick zyprexa, direkt efter risperdal, kände jag mig direkt klarare och lugnare, men jag var sömnig och gick upp för fort. Zyprexa använder jag fortfarande när jag blir uppvarvad eller mer åt det psykotiska. Då fungerar det bra som tillägg och gör att jag sover bättre och blr lugnare. När jag åt Zyprexa ( 10 mg) och gick upp för mycket bestämdde jag plötsligt att sluta och blev direkt psykotisk igen. Då fick jag abilify. Abilify har för mig varit den bästa medicinen mot psykosen, kanske på grund av att jag kunde gå upp till höga doseringar ( 30 mg). Med abilify har jag långa perioder att jag är helt fri från psykosiska symptom. Hade i början få biverkningar. Det ända som frustrerade mig var att jag vissa dagar somnar bakom ratten eller när jag läser en bok. Sista åren däremot har jag smårörelser i fötterna och händerna och en inre oro (akathisie), som bara blir värre när jag sänker doseringen. Försöker nu att sänka mycket långsamt för att se om jag kan bli av med abilifyn. Läkaren och maken tror inte det.
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid tor feb 18 2016, 09:42

Aha, ja abilify var verkligen det värsta jag någonsin provat tycker jag på grund av akatisin och behövde 15 mg för att få någon effekt alls, zyprexa har jag också använt mer som behov efter att jag slutade ta den på grund av just sömnighet och att jag kände mig hungrig hela tiden, tycker också den fungerar bra som "brytande" när allt blir väldigt konstigt och jobbigt.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid tor feb 18 2016, 09:48

Måste nog tillägga att jag tog ett milligram igår och blev ganska trött men det var inte den där extrema zombiekänslan som knockar ut en som med zyprexa utan mycket mycket mildare och den enda skillnaden jag har märkt idag är att jag sov en hel natt - 8 timmar liksom och känner mig lite lugn typ. Just nu känns det inte farligt alls att ta den här medicinen.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai tor feb 18 2016, 16:04

För mig fungerade Risperdal bra på flera sätt, jag blev lugnare och klarare i huvudet utan den sederande känslan från Zyprexa eller Seroquel eller Cisordinol. Har för mig att jag tog upp till 3 mg. Fick dock efter ett tag problem med prolaktinstegring, jag vet inte om det är vanligare hos kvinnor.

Just nu tar jag Abilify 15 mg som jag kommit fram till är "mitt" neuroleptikum. Även om jag bara varit gränspsykotisk vid enstaka tillfällen så tycker jag den hjälper med stabiliteten och en hel del mot mina ganska tvångsmässiga självskadetankar, vilket är en lättnad. Överhuvudtaget tycker jag faktiskt om den psykiska effekten av neuroleptika om inte dosen är alltför hög. Att jag slutat med dem har berott på biverkningar i första hand. (Jag är säkert galen  geek   )
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos tor feb 18 2016, 17:18

För mig har den funkat bättre än både Abilify och Zyprexa (som jag fick paradoxala biverkningar av. Står bara på 1 mg men det har hjälpt litegrann.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet