Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

TIL Today I learned

+4
Berguv
chai
Onddruid
Butterflychaos
8 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

TIL Today I learned Empty TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid lör jan 30 2016, 18:05

Jag älskar sådana här trådar så får se om det går att få igång den här också, TIL är något random som du lärde dig idag och som man kan tänka sig att om man reser tillbaka i tiden till nittiotalet och säger det så kommer personen man berättar det för himla med ögonen och säga något i stil med "intresseklubben antecknar".

Jag börjar: Idag lärde jag mig att det finns ett koncept inom psykologin som inte är en diagnos som heter "bluffsyndromet", det är tendensen hos folk som är högpresterande att tro att deras resultat kommer från tur eller en förmåga att bluffa snarare än att man verkligen är duktig. En studie visade att 2/5 högpresterande individer tror att de egentligen är en bluff. Konstiga situationer som kan uppstå för en med bluffsyndrom är exempelvis att det är jobbigt att ta emot beröm för att man blir rädd för hur personerna som berömmer en kommer reagera om de listar ut att man är en bluff.

När jag läste om detta så upptäckte jag även en annan sak, nämligen Dunning-Krugereffekten som är företeelsen att personer som är inkompetenta tenderar att tro att de är mer kompetenta än de verkligen är och att omvänt folk som är väldigt kompetenta tror att de är mindre kompetenta än de egentligen är. Som ett exempel om man undersöker vad folk tror om sin egen intelligens så finner man att normen är att överskatta sin intelligens. En normal människa tror att hen är mer intelligent än normala människor.

Jag har innan tänkt på detta som "forskarkomplexet" det vill säga att ödmjukhet tenderar att växa exponentiellt med kunskap vilket leder till att exempelvis en kommun bestämmer sig för att bygga en artificiell våtmark för att minska utsläppen i östersjön och alla ekologer blir osäkra för det är lite nytt och de tycker det är svårt att säga exakt vad som skulle funka vilket leder till att medan de drar sig i skägget så dyker entrepenörer som inte har läst mer än naturkunskap på gymnasienivå upp och får igenom sin ide som inte fungerar särskilt bra (true story).
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Butterflychaos lör jan 30 2016, 20:10

Bra tråd (och intressanta grejer tog du upp)! Kommer inte själv på något just idag, men det kommer väl Smile
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai sön jan 31 2016, 20:47

Kul grejer, och jag kan definitivt se mig själv se mig själv både som bluff och som smartare än jag är, även om det kan låta motstridigt.

Jag har bara lärt mig något mycket jordnära, nämligen att den största häst man anser har funnits mätte 2,19 m i mankhöjd (framtill på ryggen) och vägde 1,5 ton, vilket får mig att förundras över vilka djur mänskligheten ansett sig ha haft behov av att avla fram...
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid sön jan 31 2016, 21:14

Wow det var ingen liten häst Razz

Fick mig att tänka på en sak som jag läste häromdagen om en snubbe med gigantism, kommer inte ihåg hur stor han var exakt men kan var ju över två meter och ganska grov, tror han kallades "Andre the giant", någon gång hade han varit på en pub och några män hade trackat honom för att han var så stor så han följde efter dem ut och de sprang in i en bil så han lade bilen på sidan med dem i och gick därifrån. Sånt man önskar man kunde göra med folk som är taskiga Razz

Jag känner också igen det där, jag tror att ett av mina mest flitigt använda motton är "fake it til you make it". I den boken där jag läste om bluffsyndromet (som jag verkligen rekommenderar för den är helt vansinnigt rolig: furiously happy) så berättar författaren om hur hon hanterade att ha väldigt mycket ångest på intervjuer, på sin första hade hon gömt sig inne på en toalett och smsat Neil Gaiman och frågat honom vad hon skulle göra och han hade svarat kort "pretend that you are good".

Jag tror verkligen det är jättebra råd för folk tror på vad som helst om personen som säger det verkligen tror på det hen säger, men nackdelen med att veta att det är så gör att man känner sig väldigt mycket som en bluff. Jag tror att bluffsyndromet är en av anledningarna till att jag gillar personlighetstester och quizar också för man vill liksom få det bekräftat av någon annan opartisk att man är bra och psykologer är alldeles för bra på att slingra sig. Frågar man en psykolog om man är bra på något så kan man ge sig fan på att de vänder frågan tillbaka och det är klart, hur ska de kunna veta att jag är asgrym på att föreläsa inför folk?

Men med quizer har man fortfarande problemet att det är väldigt lätt att lista ut hur man ska få det resultatet som man vill ha så då börjar man fråga sig själv om man verkligen svarar ärligt eller om man undermedvetet försöker hacka fram ett svar.

Så då börjar man fylla i quiz innan man har tänkt igenom frågan och sen börjar man undra om det blir fel för att man inte verkligen tänker efter och dessutom påminner man sig själv om att det undermedvetna är väldigt sneaky och registrerar saker innan det medvetna gör det och så är man tillbaka på ruta ett.

Det har föreslagits att jag tänker för mycket men jag tycker inte att det är en konstruktiv kommentar eftersom det inte direkt går att sluta tänka. Det är en ovana, men det är en ännu värre ovana att inte tänka alls för då är man död eller så är man en sten. Är en sten död? Och nu blev det här kanske lite snurrigt, jag har ont i huvudet i kväll så jag orkar inte korrekturläsa mina inlägg. Kanske gör en edit i morgon.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Bisexpolär likes this post

Inlägg av chai mån feb 01 2016, 09:50

Kul historier, både om jättekillen och om författaren. Smile

Jag har rätt svårt att ta en quiz på allvar, antagligen för att jag i allmänhet tycker att det är alldeles för svårt att svara på frågorna. Jag är så medveten om att jag inte nödvändigtvis ser på mig själv på ett rättvist sätt, och därför inte svarar ärligt ens när jag verkligen försöker svara ärligt... Ja eller nej frågor är värst, för där är svaret nästan alltid "ingetdera" eller "både och". Det är också svårt att utnyttja extremerna i svaren, "håller helt med" eller "håller inte alls med" eftersom det för mig oftast finns utrymme för tvivel.

Trots det är det roligt med quizer, av outgrundlig anledning...
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai ons feb 03 2016, 17:38

Eftersom Donald Trump & co är i media varje dag och jag just nu kollar på "House of Cards" kikade jag lite på USA:s valsystem. Helt j-a bisarrt för svenska ögon. Shocked
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons feb 03 2016, 17:44

Fick reda på i en föreläsning om missbruk och dopning (och analyser därav) att testosteroninsöndringen hos män ökar av att duscha kallt och att sola naken :p
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid ons feb 03 2016, 18:29

Jag har hört det om kalldusch men inte om att sola naken, good to know Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons feb 03 2016, 18:38

Man får reda på väldigt mycket intressanta saker i den här kursen måste jag säga, det här med gigantism togs också upp. Känns som att en betydande del av dagens föreläsningar dock handlat om analyser av litium och antiepileptikum, haha.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid ons feb 03 2016, 19:14

Blir så sugen på att komma tillbaka in i plugget igen när jag läser om saker som du läser, det låter jätteintressant!
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons feb 03 2016, 19:17

Är faktiskt superintressant och nog en av de roligaste kurserna på BMA-programmet! Är ju specialintresserad i farmakologi och toxikologi så är så himla mkt jag tycker är roligt. Kanske blir forskning i framtiden för min del, vem vet Very Happy
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid ons feb 03 2016, 19:31

Psykofarmaka är ju ett område med marginal för förbättring kan man ju tycka, ifall du funderar på vad du vill forska på Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons feb 03 2016, 19:40

Jag är extra mycket intresserad av psykofarmakologi så ja, kanske blir jag som hjälper att få fram nya läkemedel i framtiden Very Happy
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid lör feb 06 2016, 17:37

Idag lärde jag mig att ordet "hord" eng. "horde" kommer från det mongolska språket men där betyder ordet "liten samling" vilket är motsatsen till vad det betyder på svenska och engelska och många andra språk.

Anledningen till detta är att back in the days när mongoliet lade hela silkesrutten (en rejäl bit av centralasien) under sig och utplånade armeer till höger och vänster så var de väldigt duktiga på propagandakrig, varje soldat i den mongolska armen var till exempel tvungen att tända minst fem eldar på natten vilket signalerade till spejare att de var åtminstone fem gånger så många som de faktiskt var.

Att ordet hord översattes till "överväldigande stor" var en sådan taktik eftersom spioner som fick tag i meddelanden som beskrev hur många soldater som var på väg till eller fanns på ett ställe missförstod och överskattade antalet grovt. De kunde göra detta eftersom mongoler precis som spartaner alla var militärer och därmed saknade civil befolkning.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Berguv sön feb 21 2016, 18:01

Det här hör kanske till intresseklubben men jag tyckte det var lite kul.
Jag läste i A Heberleins bok Ett gott liv att seriefiguren Arne Anka blev besviken när hans terapeut så att han var normal. Då sa Arne Anka att om jag är normal, vem är då onormal?

Jag tyckte det var kul med detta omvända tankesätt. Jag undrar ofta om jag är onormal, vem är då normal?
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Ma-ar sön feb 21 2016, 20:54

Kul topic. Märkligt att du just nu stöttar på det med "bluffsyndrom". Måste vara något som internationellt har kommit i nyhetsflödet. Jag såg det nämligen också i en (internetupplaga) Holländsk tidning. Jag känner mycket igen mig, men jag tror att det för mig är på riktigt Sad .
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 08:57

Haha fast det är ju en del av bluffsyndromet att man tror det är på riktigt Razz Jag rekommenderar verkligen boken "furiously happy" ma-ar, den finns som engelsk ljudbok också Smile
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 09:36

Kom på en till rolig sak - hamstrar har väldigt lik sammansättning på urinen som människor har (samma pH-intervall). Så om ni känner en pundare med en hamsterfarm så vet ni varför Wink
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid mån feb 22 2016, 09:58

Butterflychaos skrev:Kom på en till rolig sak - hamstrar har väldigt lik sammansättning på urinen som människor har (samma pH-intervall). Så om ni känner en pundare med en hamsterfarm så vet ni varför Wink

Haha! Jag har alltid undrat varför folk har hamstrar när råttor är de snällaste djuren som finns och så mycket smartare och gosigare! Nu vet jag Razz
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos mån feb 22 2016, 11:41

Åh, jag saknar att ha råttor. Hade två flickor först och sen två pojkar. Alltid keliga och underbara husdjur!
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai sön feb 28 2016, 14:32

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.]

Man kom fram till tre kategorier: de som inte är så smarta som de tror (Dunning-Kruger-effekten), impulshandlingar som t.ex. diverse politikerskandaler ofta involverande sex och droger, och uppmärksamhetsmissar där man ger några sportexempel.

En klassiker som nämns är killen som försökte råna banker utan maskering eftersom han trodde att citronjuice i ansiktet gjorde honom osynlig (jamen det funkar ju när man gör osynligt bläck Wink )
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Onddruid sön feb 28 2016, 14:43

Wow haha den där artikeln var verkligen guld! Very Happy
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Butterflychaos ons mar 02 2016, 09:16

Ur den 5:e upplagan av London Pharmacopoeia (1746) ströks bl.a. spindleväv, mossa från skallskelett, människofett och horn från enhörning. Cool
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai ons mar 02 2016, 09:30

Vad ska jag nu göra med all skall-mossa jag har liggandes? Wink
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin