Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



TIL Today I learned

+4
Berguv
chai
Onddruid
Butterflychaos
8 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid ons mar 02 2016, 10:00

Men... men enhörningar!

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai ons mar 02 2016, 10:01

Okej, det får väl bli till adventsstaken nästa gång...
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga ons mar 02 2016, 15:36

Man kan få bort fläckar på vita skor (ex sneakers, som enligt modet ska vara vita just nu) genom att använda bakpulver, lite vatten, och liten hård borste Very Happy
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga ons mar 02 2016, 15:38

Det finns ekologiskt impregneringsmedel till skor nu för tiden Very Happy

De som var enda alternativet tidigare var ju livsfarliga att andas in, och inte precis skonsamma för miljön.

Antecknar ni? Smile
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid ons mar 02 2016, 15:47

*pennan skrapar mot pappret* Cool
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai ons mar 02 2016, 17:54

Japp, vi antecknar! Smile

För övrigt kan man använda bakpulver mot allt som man inte använder ättika mot, eller såpa. Läs alla husmorstips som finns så ser ni.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid ons mar 02 2016, 18:08

Och om man kombinerar såpa, bakpulver och ättika så blir det en kul vetenskapsdemo Wink
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai ons mar 02 2016, 18:10

Onddruid skrev:Och om man kombinerar såpa, bakpulver och ättika så blir det en kul vetenskapsdemo Wink
Twisted Evil
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga tor mar 03 2016, 13:25

chai skrev:Japp, vi antecknar! Smile


Härligt Very Happy
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga tor mar 03 2016, 13:26

Att får kan vara gravida med fler än ett lamm samtidigt Shocked

Alltså förlåt, men jag är ingen naturvetare...
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Butterflychaos tor mar 03 2016, 14:47

^Det gör ingenting, Yoga, man kan skriva vilka fakta som helst Smile Skriver själv mest naturvetenskapligt eftersom det är främst det jag läser om...
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai tor mar 03 2016, 15:23

För att fortsätta på naturtemat så såg jag på den underbara Kunskapskanalen att ett antal djur använder medicinalväxter för att kurera sig. Exempelvis tuggade chimpanser i sig saften från en viss växt när de drabbats av inälvsparasiter. Enligt vad man kunde bedöma utifrån observationer åt de den bara när de var krassliga, för växten är besk.

Och det var en primat det, när även fjärilar kan bedöma vilken av likartade blommor som de ska lägga äggen på beroende på fjärilens eget hälsotillstånd då blir man lite impad. Smile
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga fre mar 04 2016, 16:06

Butterflychaos skrev:^Det gör ingenting, Yoga, man kan skriva vilka fakta som helst Smile Skriver själv mest naturvetenskapligt eftersom det är främst det jag läser om...

Ha ha, tack! Jag förmodar att det är baskunskaper. Jag hade ingen aning Laughing Laughing
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga fre mar 04 2016, 16:09

chai skrev:För att fortsätta på naturtemat så såg jag på den underbara Kunskapskanalen att ett antal djur använder medicinalväxter för att kurera sig. Exempelvis tuggade chimpanser i sig saften från en viss växt när de drabbats av inälvsparasiter. Enligt vad man kunde bedöma utifrån observationer åt de den bara när de var krassliga, för växten är besk.

Och det var en primat det, när även fjärilar kan bedöma vilken av likartade blommor som de ska lägga äggen på beroende på fjärilens eget hälsotillstånd då blir man lite impad. Smile

Alltså, SÅ smarta!

Jag tänker på dotter som hatade att ta flytande alvedon för det smakade så illa, men tillslut hade hon inget val än att ge upp, hon förstod att det var enda vägen att bli bättre.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid lör mar 05 2016, 16:17

Idag lärde jag mig tre saker, den första saken lär jag mig varje gång jag har så mycket som luktat på öl: jag blir alldeles för bakis, det andra att risperdal nog har tagit ner mina symtom ganska mycket och det tredje att alkohol slår ut risperdal så att man får tillbaka symtomen när man är bakis. (Y) good to know...
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai lör mar 05 2016, 18:04

Onddruid skrev:Idag lärde jag mig tre saker, den första saken lär jag mig varje gång jag har så mycket som luktat på öl: jag blir alldeles för bakis, det andra att risperdal nog har tagit ner mina symtom ganska mycket och det tredje att alkohol slår ut risperdal så att man får tillbaka symtomen när man är bakis. (Y) good to know...

Rolling Eyes Jo det kvalificerar nog väldigt väl i kategorin good to know... Hoppas du piggnar på framåt kvällen.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av LindenDream sön mar 13 2016, 00:13

Ha, jag nästan ramlade av stolen när jag läste om bluffsyndromet (kikar in i tråden först nu), för vi har pratat på sistone mycket i terapin om det att jag känner mig som världens största bluff.

Jag har en humanistisk kandidatexamen som jag ser som totalt värdelös eftersom jag enligt mig själv har bluffat mig genom hela utbildningen (t ex läste jag nån kurs i danska för länge sen, fattade inte ett ord av vad läraren sa, för hon pratade ju danska, men som tur var gick det bra att läsa kurslitteratur på danska. Och så var det dags för saltentan och en fråga handlade om en artikel i kurslitteraturen som jag aldrig har sett, hade missat den totalt. Men jag skrapade ihop nåt och efteråt skriver läraren en kommentar och säger ungefär att det var ett bra svar men kanske en aning kortfattad. Och så vidare), så nu vet jag att jag absolut inte vill jobba med kulturrelaterade saker.

Men idag lärde jag mig varför vissa biologiska mediciner heter -mab men andra inte. Det finns ju en poäng med det, dom där maberna är monoklonala antikroppar (anti bodies) så det avslöjar typ verkningsmekanismen eller nåt sånt. En liten tanke som har stört mig länge utan att jag har orkat ta reda på det och nu snubblade jag på det. Och hela mitt jobb snurrar runt medicinnamn utan att för den skull ha något med farmakologi eller naturvetenskap att göra.
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai sön mar 13 2016, 11:24

Yoga skrev:Det finns ekologiskt impregneringsmedel till skor nu för tiden Very Happy

De som var enda alternativet tidigare var ju livsfarliga att andas in, och inte precis skonsamma för miljön.

Antecknar ni? Smile

Det här var riktigt användbar kunskap för jag köpte sån häromdagen! Smile Luktade ingenting och kändes inte irriterande. Nu finns det väl giftgaser som inte heller luktar så det är ingen garanti Twisted Evil men jag tror ändå godtroget på att denna nya sort är bättre.
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai sön mar 13 2016, 11:27

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - jag älskar när jag plötsligt lär mig något ord. Som jag hade ett tydligt minne från högstadiet när vi fick lära oss att täckdikningen förbättrade jordbruket, men jag uppfattade aldrig vad täckdikning är förrän häromdagen. Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Ma-ar sön mar 13 2016, 21:01

Har inte läst så mycket på sistone, men har varit med sonen på skidtävling. Lärde mig att "glid" är något annat än paraffin och att man behöver leda bort vattnet från skidorna genom att trycka små räfflor i paraffinet. Vilken vetenskap är vallningen!
Ma-ar
Ma-ar
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-12
Location : Östergötland

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av LindenDream mån mar 14 2016, 12:17

Var köper man den där ekologiska skogrejen och vad heter den?

Jag lärde mig också att biologiska läkemedels biverkningsprofil beror på indikationen, alltså man kan använda en och samma medicin för flera olika sjukdomar, men det är sjukdomen som avgör biverkningarna, inte medicinen. Det tycker jag är väldigt fascinerande.

Det där med att lära sig ord fick mig att tänka på en sak som hände när jag pluggade på universitetet. Tänker på resebolaget Fritidsresor. Jag hade aldrig fattat att det faktiskt är ett svenskt ord, hade nog aldrig hört någon uttala det. Hade nån vag tanke att det var nåt exotiskt ord på typ turkiska eller arabiska och betydde nåt härligt. Men så hade en annan student valt resekataloger som sitt ämne och började presentera sitt jobb, och när jag hörde honom säga det högt trillade polletten ner och jag blev säkert illröd och ville bara sjunka genom golvet. Fast det var ingen som visste om min missuppfattning.

En gång satt jag jättelänge och funderade över vad bomboro är för nåt, det stod i nån tidningsrubrik. Även efter att ha läst själva artikeln och sett sammanhanget tog det en stund innan jag fattade att det handlade om oro pga ett bombhot.

Alltså bomboro, vad är det för ord, nån afrikansk instrument....
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai mån mar 14 2016, 12:32

LindenDream skrev:Var köper man den där ekologiska skogrejen och vad heter den?

Finns säkert på flera skoaffärer. Jag köpte den på Jerns skoaffär, där heter den "Shoe Therapy" och är enligt beskrivningen vattenbaserad och innehåller inte fluorkarboner.

LindenDream skrev:Jag lärde mig också att biologiska läkemedels biverkningsprofil beror på indikationen, alltså man kan använda en och samma medicin för flera olika sjukdomar, men det är sjukdomen som avgör biverkningarna, inte medicinen. Det tycker jag är väldigt fascinerande.

Ja, det var intressant!

LindenDream skrev:Det där med att lära sig ord fick mig att tänka på en sak som hände när jag pluggade på universitetet. Tänker på resebolaget Fritidsresor. Jag hade aldrig fattat att det faktiskt är ett svenskt ord, hade nog aldrig hört någon uttala det. Hade nån vag tanke att det var nåt exotiskt ord på typ turkiska eller arabiska och betydde nåt härligt. Men så hade en annan student valt resekataloger som sitt ämne och började presentera sitt jobb, och när jag hörde honom säga det högt trillade polletten ner och jag blev säkert illröd och ville bara sjunka genom golvet. Fast det var ingen som visste om min missuppfattning.

En gång satt jag jättelänge och funderade över vad bomboro är för nåt, det stod i nån tidningsrubrik. Även efter att ha läst själva artikeln och sett sammanhanget tog det en stund innan jag fattade att det handlade om oro pga ett bombhot.

Alltså bomboro, vad är det för ord, nån afrikansk instrument....

Laughing
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Butterflychaos mån mar 14 2016, 16:23

Lärde mig igår att meterologins fader blev utskrattad för sina idéer om att man kan förutsäga vädret, men hans idé att dinosaureierna dog ut för att dom var för stora för att få plats på Noahs ark tyckte folk verkade vettigt (han levde samtidigt som Darwin) Laughing
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid sön mar 20 2016, 16:11

Idag lärde jag mig att is egentligen har väldigt hög friktion men eftersom is har en lägre densitet än flytande vatten så blir en liten mängd is till vatten när man går på den för trycket ökar, alltså bildas en tunn vattenfilm och det är den man halkar på. Det är egentligen rätt logiskt när man tänker på hur skridskor fungerar, de ökar trycket vilket egentligen borde öka friktionen men på grund av att det höga trycket orsakar isen att bli till vatten så glider man bättre på ett par skridskor än med ett par vanliga skor.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga sön mar 20 2016, 18:36

chai skrev:
Yoga skrev:Det finns ekologiskt impregneringsmedel till skor nu för tiden Very Happy

De som var enda alternativet tidigare var ju livsfarliga att andas in, och inte precis skonsamma för miljön.

Antecknar ni? Smile

Det här var riktigt användbar kunskap för jag köpte sån häromdagen! Smile Luktade ingenting och kändes inte irriterande. Nu finns det väl giftgaser som inte heller luktar så det är ingen garanti Twisted Evil men jag tror ändå godtroget på att denna nya sort är bättre.

Ha ha, tänk att det kunde bli användbar kunskap! Härligt med eko (säger jag som snöat in totalt på det)
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 2 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet