Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



TIL Today I learned

+4
Berguv
chai
Onddruid
Butterflychaos
8 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga sön mar 20 2016, 18:40

Efter att ha studerat lite olika innehållsförteckningar idag så lärde jag mig att cornflakes innehåller
380 kcal/100
84 g kolhydrat /100 varav 8 g sockerarter


Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga sön mar 20 2016, 18:49

Att några av de mest populära skorna för ungdomar idag (eller andra för den delen) heter "Adidas Superstar". Kommer bli ett köp för många unga nu i vår, helt klart.

Modellen är densamma som de skorna som var poppis på 80-talet. Men vad modellen kallades då, det vet jag tyvärr inte. Very Happy De har en rätt rejäl platt sula, ganska "tung sko", och blå bakgrund med tre klassiska ränder i vitt, eller tvärtom. Idag ska de vara vita med svarta ränder, eller helvita. De finns dock vita med ränder i silver, och andra varianter på ränder.

Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga sön mar 20 2016, 18:54

Jag lärde mig också något om appen Snapchat. Snapchat har funktionen att man kan lägga på olika filter som mer är som en "mask", alltså den hamnar på ansiktet när man tar en selfie eller filmar sig själv. Man kan då själv se ut som att ögonen hoppar ur huvudet, eller lägga på öron, nos tunga som en hund har, en va en kanin som skriker våldsamt, en dödskalle som skriker, eller en som ligger under en palm fast man ändå syns i bakgrunden.

Det jag lärde mig nu, det var att det inte funkar att köra den här varianten på Snapchat om det är mörkt omkring en. Det måste vara ljust. Punkt.
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Butterflychaos mån mar 21 2016, 09:11

Är inte säker på att alla kommer förstå det här, men det är jäkligt intressant forskning.

MS är som ni kanske vet en autoimmun sjukdom. Autoimmuna sjukdomar attackerar vår kropp genom att ett av tre B-cellssvar aktiverar "T-mördarceller" som attackerar kroppsegna strukturer. De andra B-cellssvaren leder till en aktivering av B-celler respektive T-regulatoriska celler. Man tror att genom att sätta igång ett annat svar (T-regulatoriskt svar) kommer man att hämma T-mördarcellssvaret och därmed skydda mot ytterligare skada på grund av autoimmuna reaktioner. De T-regulatoriska cellerna uttrycker proteinet foxp3, så det tänkte man använda för att förskjuta svaret till ett T-regulatoriskt svar. Det man har försökt göra är att göra kimära T-cellsreceptorer. Man har gjort en blandning av en antikropp och en T-cellsreceptor (antigenbindande del och hinge från antikropp för att rikta den mot MOG samt göra den flexibel, Zetakedja från CD3-komplexet för att få ett intracellulärt svar och CD28 från T-cellen som hjälper till att aktivera ett svar) genom att klistra ihop gensekvenser och  sedan har man använt sig av virus för att få in DNA:t i T-celler. Idén är att dessa riktade T-celler ska i patientens kropp sätta igång ett T-regulatoriskt svar, och släcka ut det autoimmuna T-mördarcellssvaret.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av LindenDream mån mar 21 2016, 09:19

Ingen aning om jag fattar nåt men använde en stor del av förra helgen för att försöka klura ut vad dom där jäkla B-cellerna gör i MS för att fatta vad jag höll på att översätta. Gick inte så där jättebra....
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Butterflychaos mån mar 21 2016, 14:15

LindenDream skrev:Ingen aning om jag fattar nåt men använde en stor del av förra helgen för att försöka klura ut vad dom där jäkla B-cellerna gör i MS för att fatta vad jag höll på att översätta. Gick inte så där jättebra....

Vad är det för text? Smile Känner att jag lika görna kan grotta ner mig i detaljerna eftersom vi läser 12hp xD
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga mån mar 21 2016, 16:39

Butterflychaos skrev:Är inte säker på att alla kommer förstå det här, men det är jäkligt intressant forskning.

MS är som ni kanske vet en autoimmun sjukdom. Autoimmuna sjukdomar attackerar vår kropp genom att ett av tre B-cellssvar aktiverar "T-mördarceller" som attackerar kroppsegna strukturer. De andra B-cellssvaren leder till en aktivering av B-celler respektive T-regulatoriska celler. Man tror att genom att sätta igång ett annat svar (T-regulatoriskt svar) kommer man att hämma T-mördarcellssvaret och därmed skydda mot ytterligare skada på grund av autoimmuna reaktioner. De T-regulatoriska cellerna uttrycker proteinet foxp3, så det tänkte man använda för att förskjuta svaret till ett T-regulatoriskt svar. Det man har försökt göra är att göra kimära T-cellsreceptorer. Man har gjort en blandning av en antikropp och en T-cellsreceptor (antigenbindande del och hinge från antikropp för att rikta den mot MOG samt göra den flexibel, Zetakedja från CD3-komplexet för att få ett intracellulärt svar och CD28 från T-cellen som hjälper till att aktivera ett svar) genom att klistra ihop gensekvenser och  sedan har man använt sig av virus för att få in DNA:t i T-celler. Idén är att dessa riktade T-celler ska i patientens kropp sätta igång ett T-regulatoriskt svar, och släcka ut det autoimmuna T-mördarcellssvaret.

öh... nä alla förstår inte det där, det är ett som är säkert.
Kom inte ens igenom de första raderna, ingen förståelse. Men säkert intressant Laughing Laughing
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Yoga mån mar 21 2016, 16:42

...varför mjölken sjunker i en kopp med te, och lägger sig på botten.

Densiteten är låg. Densitet betyder hur atomerna hålls ihop, om de är sammansatta (öh, har nog redan glömt lite av det där) och kall mjölk har lägre densitet än varmt te så de sjunker. Alltså det här ÄR inte mitt ämne. Mitt barn förklarade detta för mig i morse Embarassed
Yoga
Yoga
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 198
Join date : 16-01-26
Location : Södra Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Onddruid mån mar 21 2016, 17:51

Du har rätt i att det har med densiteten att göra men densitet är inte hur atomerna sitter ihop, det är hur spridd materia är i en volym.

Alltså kan det vara enstaka atomer eller molekyler men det handlar om hur tätt packade de är.

Kall mjölk har högre densitet än det varma vattnet, generellt sett så ökar värme spridningen av materia men vatten är ett specialfall,

Vatten är nämligen tätast vid 4 grader celsius och minst tät vid 0 grader celsius (för temperaturer under 10 ca, varmt vatten blir ännu lättare). Därför lägger sig 4-gradigt vatten längst ner i en vattensamling och isen lägger sig högst upp. Om det inte var så så skulle vattensamlingar frysa från botten upp vilket troligtvis hade gjort det omöjligt för liv att existera som det gör på Jorden.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av LindenDream mån mar 21 2016, 23:36

Butterflychaos skrev:
LindenDream skrev:Ingen aning om jag fattar nåt men använde en stor del av förra helgen för att försöka klura ut vad dom där jäkla B-cellerna gör i MS för att fatta vad jag höll på att översätta. Gick inte så där jättebra....

Vad är det för text? Smile Känner att jag lika görna kan grotta ner mig i detaljerna eftersom vi läser 12hp xD

Ah, tack I love you
Men jag har redan fixat texten och det var inte så vetenskapligt eller så mycket som var sånt, men det kändes helt omöjligt att fatta vad som menades utan att inte veta något om sammanhanget, alltså vad dom där B-cellerna är och dom fungerar. Det blir en del jättekonstiga grejer på mitt jobb ibland, dyker upp såna här mysko grejer mitt i ingenstans och ingen som kan hjälpa.... Så det kan hända att jag kommer att ställa en del konstiga frågor i framtiden Smile
LindenDream
LindenDream
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 196
Join date : 16-01-13
Location : Yttre rymden

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av chai sön maj 08 2016, 16:30

Inte exakt idag men nyligen lärde jag mig att snittblommor ska ha en sockerbit och en tesked starksprit i vattnet. Har en fin kvist prärieklocka som har stått i över två veckor nu. Smile
chai
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1608
Join date : 16-01-11
Location : Skåne

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Tänka

Inlägg av Bisexpolär sön dec 13 2020, 16:28

Onddruid skrev:Wow det var ingen liten häst Razz
Det går att upphöra att tänka. Utan att vara död, medvetslös, skadad , med eller utan psykiska sjukdomar, diagnoser. Det är en egenskap. Jag låg för ett antal år sedan och lyssnade på "Vinterpratarna". Jag kommer inte ihåg personen som hade det just vid det tillfället men han sa att en mindre del av den mänskliga populationen (10, 15 % eller nåt sånt) hade förmågan att stänga av all tankeverksamhet (inte korkade personer). Nolla hjärnan helt på tankar. Han hade själv den förmågan. : "Prova" sa han. "Prova 15 sekunder" och så var han tyst i 15 sekunder. Jag kunde. Och kan fortfarande. Det gör det mycket lättare för mig att meditera. Det längsta jag klarat att upphöra att tänka är 1 timme o 15 minuter. Jävvlar vilken häftig upplevelse. Jag mediterar på det viset att jag har långa slingor med helt släta och mjuka stigar där jag går barfota i snabb takt. Jag utvecklade den här förmågan. Jag har ändock en ännu försvårande omständighet i sammanhanget. Jag lider av tvångstankar och handlingar. Inte mycket uttalat , men så det räcker och blir över. Men jag kan ändå förmå mig. Jo, efter den lyckade gången 1 och 15. Jag kunde gå till min bil, sätta mig i den, starta, och köra in till stan. Förfarande utan att tänka en tanke. Man (jag) kan göra utan att tänka. Jag hade till yttermera visso lagt min nyckelknippa på taket. Hörde när dom kasade av o hamnade på vägen. Bromsade och plockade upp dom. Utan att tänka. Annars blir man ju frustrerad i en sådan situation. Inte nu. Bara göra utan att tänka. Vidare in till stan. Parkerade. Körde mot trottoarkanten så det blinkade rött o larmade. Redde ut den situationen också utan att tänka. Nu är det inte för att beskriva hur jävla duktig jag är som jag skriver detta. Jag har varit säkert irriterande övertydlig men det är bara för att jag vill dela med mig av detta därför att det förändrade mitt liv och kan förändra era också om ni hör till gruppen a-v människor som 100 kan nolla tankarna. - Gick sedan ur bilen och upp på en verksamhet för sådana som typ oss. Ringde på o bytte några ord o gick in och upp. Fortfarande 0 tankar. En mycket fantastiskt känsla. Lugn. Fri. Helt närvarande i tid och rum. Vanligtvis är man nån annanstans och i morgon eller förra veckan. Ok. Då satt S där som är en riktig "dramaqween" som bara pratar om sig själv o vill ha uppmärksamhet (ni får gärna lämna tråden om ni vill) och dra med sig alla i sitt eget. I hen började som vanligt. Jag. satt tyst. O då stannade hen upp lite förvånad, jag drogs inte med ihennet. Sen brydde jag mig inte mera o släppte in tankarna igen. Detta går att utveckla ytterligare. Nu tar jag med allt när jag ändå är på det. Eckhart Tolle. Kolla in honom på Youtube om ni kan hyfsad engelska. Han blev min andlige lärare. "Don't think". "Be precent in the Now". --- Man kan låta bli att tänka 😊😊🙂👍


Fick mig att tänka på en sak som jag läste häromdagen om en snubbe med gigantism, kommer inte ihåg hur stor han var exakt men kan var ju över två meter och ganska grov, tror han kallades "Andre the giant", någon gång hade han varit på en pub och några män hade trackat honom för att han var så stor så han följde efter dem ut och de sprang in i en bil så han lade bilen på sidan med dem i och gick därifrån. Sånt man önskar man kunde göra med folk som är taskiga Razz

Jag känner också igen det där, jag tror att ett av mina mest flitigt använda motton är "fake it til you make it". I den boken där jag läste om bluffsyndromet (som jag verkligen rekommenderar för den är helt vansinnigt rolig: furiously happy) så berättar författaren om hur hon hanterade att ha väldigt mycket ångest på intervjuer, på sin första hade hon gömt sig inne på en toalett och smsat Neil Gaiman och frågat honom vad hon skulle göra och han hade svarat kort "pretend that you are good".

Jag tror verkligen det är jättebra råd för folk tror på vad som helst om personen som säger det verkligen tror på det hen säger, men nackdelen med att veta att det är så gör att man känner sig väldigt mycket som en bluff. Jag tror att bluffsyndromet är en av anledningarna till att jag gillar personlighetstester och quizar också för man vill liksom få det bekräftat av någon annan opartisk att man är bra och psykologer är alldeles för bra på att slingra sig. Frågar man en psykolog om man är bra på något så kan man ge sig fan på att de vänder frågan tillbaka och det är klart, hur ska de kunna veta att jag är asgrym på att föreläsa inför folk?

Men med quizer har man fortfarande problemet att det är väldigt lätt att lista ut hur man ska få det resultatet som man vill ha så då börjar man fråga sig själv om man verkligen svarar ärligt eller om man undermedvetet försöker hacka fram ett svar.

Så då börjar man fylla i quiz innan man har tänkt igenom frågan och sen börjar man undra om det blir fel för att man inte verkligen tänker efter och dessutom påminner man sig själv om att det undermedvetna är väldigt sneaky och registrerar saker innan det medvetna gör det och så är man tillbaka på ruta ett.

Det har föreslagits att jag tänker för mycket men jag tycker inte att det är en konstruktiv kommentar eftersom det inte direkt går att sluta tänka. Det är en ovana, men det är en ännu värre ovana att inte tänka alls för då är man död eller så är man en sten. Är en sten död? Och nu blev det här kanske lite snurrigt, jag har ont i huvudet i kväll så jag orkar inte korrekturläsa mina inlägg. Kanske gör en edit i morgon.
Bisexpolär
Bisexpolär
Bubblare
Bubblare

Posts : 18
Join date : 19-09-06
Age : 38
Location : Sverige

Till överst på sidan Gå ner

TIL Today I learned - Sida 3 Empty Sv: TIL Today I learned

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet