Taggar

  #etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen



Varför bröstsmärta vid ångest?

3 posters

Gå ner

Varför bröstsmärta vid ångest? Empty Varför bröstsmärta vid ångest?

Inlägg av Berguv mån feb 08 2016, 22:04

Vet någon varför man kan få så påtagliga fysiska smärtor av ångest? Vad är det som händer med kroppen?

Jag får ångestattacker, men ingen klassisk panikångest. Idag fick jag ont i bröstet på vänster sida när jag körde bil i morse. Ofta som kramp (ibland går det upp mot underkäken). Idag var det ovanligt ihållande. Det satt i till en bit in på eftermiddagen. Men jag hyperventilerar inte, får inte svårt att andas, men andas nog för grunt. Blir inte rädd, men något orolig och mer ängslig. Jag tror egentligen inte att det är något annat än ångest. Jag vet att det kommer och går. Tog en atarax, men vet inte om den hjälpte något.
Känner av det lite nu bara för att jag skriver om det. Brukar känna det någon gång i månaden ibland oftare.
Jag kollade ekg så sent som för en vecka sen så det borde inte vara något annat än ångest.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Varför bröstsmärta vid ångest? Empty Sv: Varför bröstsmärta vid ångest?

Inlägg av Onddruid tis feb 09 2016, 05:22

Jag skulle tro att det har att göra med förändringar i blodomloppet som är associerade med stress. Snabbare hjärtslag, höjt blodtryck, omdirigering av blod från matsmältning och perifera blodkärl mot muskler och vitala delar. Det händer ju verkligen mycket i kroppen när vi är stressade. Sen spänner man ju sig också - liksom du så hyperventilerar jag aldrig - jag är duktig på att andas genom näsan, men jag kan hålla andan när jag får ångest istället och det är inte heller bra.
Onddruid
Onddruid
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 737
Join date : 16-01-11
Age : 35
Location : Jorden, Universum

https://bipolar.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Varför bröstsmärta vid ångest? Empty Sv: Varför bröstsmärta vid ångest?

Inlägg av Butterflychaos tis feb 09 2016, 08:30

Är också en sådan som stundvis får bröstsmärtor och liknande vid ångest. Jag brukar sällan få panikångest, vilket innebär att jag inte helelr hyperventilerar eller så. Däremot så är ju ändå stresspåslaget i kroppen i gång (jag skakar, hjärtat slår fortfare, jag blir varm/ibland svettig etc) och jag tror att det är adrenalinpåslaget som kan göra att man får ont i bröstet. Jag har dock ingen säker källa på detta as of now, men kan kolla upp. Tidigare trodde jag att mina bröstsmärtor som kommer då och då berodde på tidigare ätstörning (det var runt den tiden som dessa började), men det är också svårt att säga. Hittills har mina EKGn varit normala.
Butterflychaos
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Posts : 1295
Join date : 16-01-12
Age : 31
Location : Uppsala

Till överst på sidan Gå ner

Varför bröstsmärta vid ångest? Empty Sv: Varför bröstsmärta vid ångest?

Inlägg av Berguv ons feb 10 2016, 10:57

Tack för svaren! Ja högt blodtryck har jag ju och det varierar en del.
Berguv
Berguv
Rekorderlig Medlem
Rekorderlig Medlem

Posts : 476
Join date : 16-01-15

Till överst på sidan Gå ner

Varför bröstsmärta vid ångest? Empty Sv: Varför bröstsmärta vid ångest?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet