Taggar

#etiologi     #mani     #samhälle     #studie     #depression     #diagnostik     #psykologi     #artikel     #stämningsläge     #läkemedel     #hjärnan     #myt     #neurologi     #npf     #perception     #psykos     #attityder     #stigma     #ångest     #mindhacks  
Nytt sedan sist

Load Newest Topics
Topics Since Last Visit
Skaffa Appen

Men kan det inte gå över någon gång då :/

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Men kan det inte gå över någon gång då :/

Inlägg av chai i sön jun 11 2017, 18:20

Det är säkert 7-8 år sedan jag självskadade i någon större utsträckning, och kanske 2 år sedan jag gjorde ens något pyttelitet. Men det sitter fortfarande inbränt i hjärnan, så gott som varje dag måste jag kämpa med att hantera starka impulser. Det låter säkert patetiskt, men det tar väldigt mycket kraft. Blir allt svårare att motivera sig att låta bli.

Förr fick jag ofta höra att självskadorna inte var det viktiga utan det var hur jag mådde. Ibland verkade det vara en "ursäkt" för att ignorera det fysiska, särskilt när jag var inlagd - vilket jag faktiskt närmast välkomnade, jag har alltid föredragit att t.ex. plåstra om mina sår själv. Det irriterande var mer det genomskinliga försöket att uppfostra mig. Jag tror det här rördes upp lite när jag alldeles nyligen fick höra att jag inte platsar i DBT-gruppen när jag inte aktivt skadar mig. Jaha, nu *är* det ändå det fysiska som räknas. Inte för att jag egentligen var så himla pepp på att gå i DBT, det är mer att jag är väldigt trött på dubbla budskap.

Ingen verkar kunna hjälpa mig inom vården i det läge jag står i här och nu. Kan inte hitta tröst på nätet heller, många personer som slutat skada sig verkar kunna lägga det bakom sig, medan några verkar ha det lite som jag har det och inte heller veta hur man kommer ur det.

Usch, jag vill egentligen sluta med något klämkäckt men hittar inget.
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Men kan det inte gå över någon gång då :/

Inlägg av Butterflychaos i tis jun 13 2017, 20:55

Ja, det är svårt. Det är lite över ett år sedan jag självskadade (efter ändå 8 år sedan jag slutade skada mig regelbundet). Just nu är självskadeimpulserna svaga, men jag har också mått ovanligt bra (i.e. inte deprimerad och suicidal) under en längre period. Jag har erfarenhet av att det inte är så när det dalar igen. Så att få ordning på skoven känns som en lösning för mig (fast det är ju långt ifrån lätt det heller). Det känns för min del som att självskadandet är en del av det bipolära, och kanske att det skiljer sig lite från borderline ändå (å andra sidan kan man ju bli "botad" från Borderline men inte det bipolära). Nej, jag har heller ingenting käckt att säga. Kommer det gå över? Jag vet inte. Men det kan nog bli bättre.
Butterflychaos
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av chai i tis jun 13 2017, 22:41

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna länk.] - tack för svar!

Tillfällen då det ofta är som värst:

1) Trötthet, särskilt psykisk. Eftersom jag lätt blir trött av intryck, stress o.s.v. dyker detta upp frekvent.

2) Rastlöshet, agitation, t.ex. vid hypomani, blandtillstånd, ibland som läkemedelsbiverkning.

3) Känsla av instängdhet och kontrollförlust. Måste inte handla om något personligt, kan vara att se ett nyhetsinslag om orättvisor i samhället. En drivkraft som kan vara stark att göra kroppen fulare dyker nog också upp här.

4) När jag blir förjävla trött på tvångstankarna.

5) Längtan efter en kick.

6) Varenda kväll när jag ska sova.

Säkert mer.

Uppenbarligen är jag hyfsat bra på att stå ut, men det känns vingligt (och plågsamt). Gissar att som du nämner skulle bättre stabilisering kanske hjälpa lite på vissa punkter fast med tanke på nuvarande läkarsituation så är det det inget jag drar några stora växlar på.

Kanske är jag rädd för att om jag tappar greppet så kan det bli rätt kaotiskt, önskar det var lättare att vara rationell. scratch
chai
Ambulerande Admin
Ambulerande Admin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet